سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد کيومرث پوراحمد، دبير جشن سينمای ايران از ارشاد: معاونت سينمايی هر روز سنگ‌اندازی می‌کند، ايلنا

پوراحمد اطمينان داد که انتخاب آثار فقط براساس آرای صنوف انجام شده و مانند جشنواره فيلم فجر از برخی دخالت‌ها خبری نيست. از فيلم پاداش و خانه پدری در جشن خانه‌سينما خبری نيست اما فرزند صبح در جشن شرکت داده شده‌است.


ايلنا: دومين نشست خبری پانزدهمين جشن سينمای ايران شب گذشته(۲۴ مرداد) درحالی برگزار شد که دبير اين جشن (کيومرث پوراحمد) از عملکرد معاونت سينمايی در قبال خانه سينما گله‌مند بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، پوراحمد با اشاره به وضعيت و روند برگزاری جشن سينمای ايران تا امروز گفت: داوری فيلم‌های بلند سينمايی يکشنبه شب به پايان رسيد و تمام فيلم‌ها ديده شد. اما دو فيلم پاداش ساخته کمال تبريزی و خانه پدری ساخته کيانوش عياری به خواسته‌ی کارگردانان آنها و برای حمايت از خانه سينما و جلوگيری انواع سنگ اندازی‌ها دربرابر اين خانه؛ از بخش مسابقه خارج شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پوراحمد همچنين در مورد فيلم فرزند صبح گفت: بهروز افخمی‌ نامه‌ای را برای خروج فيلم فرزند صبح از جشن سينمای ايران ارسال کرده است اما براساس مقررات؛ تهيه کننده فيلم به‌عنوان مالک حقيقی فيلم مطرح است و اگر سازندگان اين فيلم قصد خروج اثرشان از جشن را دارند؛ اين موضوع بايد توسط تهيه‌کننده اعلام شود.
پوراحد اضافه کرد: افخمی‌ فقط می‌تواند درخواست داوری نشدن اين فيلم در بخش کارگردانی را تقاضا کند که تصور می‌کنم آن‌هم به دليل آن که بازبينی فيلم‌ها در مرحله اول تمام شده؛ غيرممکن باشد و اگر فيلم به مرحله دوم راه يافت؛ امکان بررسی موضوع وجود دارد.
وی درباره تفاوت داوری‌ها و آرا در جشنواره فيلم فجر با جشن سينمای ايران گفت: تا چند سال قبل تفاوت چندانی بين نتايج اين دو مراسم وجود نداشت اما از حدود سه سال قبل به اين طرف؛ نتايج هيچ ربطی به هم ندارند.
وی ادامه داد: در جشن سينمای ايران هيچ کدام از اعضای برگزاری دخالت مستقيم درانتخاب ندارند و نتايج براساس آرای صنوف انتخاب می‌شود اما در جشنواره فيلم فجر و به خصوص در سالهای اخير احساس می‌شود که دخالت‌هايی صورت می‌گيرد.
وی با اشاره به خروج فيلمهای تبريزی و عياری از جشن گفت: به خاطر مسايل صنفی اين فيلمها خارج نشده است بلکه اين فيلم‌ها به درخواست سازندگان آنها و به خاطر علاقه به خانه‌سينما و سنگ اندازيی‌هايی که معاونت سينمايی هر روز برای خانه سينما انجام می‌دهد؛ از جشن کنار گذاشته شده‌اند. هرچند من معتقدم در جشن سينمای ايران نيز اين شيوه داوری همچنان اشکال دارد و بايد شيوه‌ی آرا به صورت آکادميک انجام شود.
پوراحمد با اشاره به تقدير از عليرضا زرين(مديرعامل سابق بنياد سينمايی فارابی) گفت: در اوايل انقلاب معاونت سينمايی بر سر کار آمد که تمامی‌ فيلم‌ها را نابود کرد اما وقتی عليرضا زرين پشت ميز مديريت کانون پرورش فکری قرار گرفت؛ تصور نکرد که اين کانون ميراث پدری وی است بلکه آن را مانند بلوری تصور کرد که بايد امانتدار آن باشد و آن را حفظ کند. او دراين راه کارهايی بسياری کرد و فيلم‌هايی ماننده دونده و باشو غريبه کوچک در زمان وی ساخته شد. زمانی ‌نام بردن از بهرام بيضايی خلاف بود اما زرين؛ تهيه‌کنندگی فيلم او را برعهده گرفت.
پوراحمد با اشاره به تقدير از داود رشيدی و مسعود بهنام و کمال تبريزی در بخش تجليل از پشکسوتان در پانزدهمين جشن سينمای ايران گفت: داود رشيدی يکی از حرفه‌ای‌ترين آدم‌هاست و خصوصيات حرفه‌ای خوبی دارد که بسيار نادر است. امروز کسانی که شخصيت حرفه‌ای داشته باشند؛ کم هستند .يکی از اين افراد؛ خسرو شکيبايی بود.
وی ادامه داد: مسعود بهنام نيز در صنعت صدای سينمای ايران زحمت بسيار کشيده و بخش دالبی سوراند را او خريداری و وارد ايران کرد و همچنين فيلم رکوردر را او وارد ايران کرد و در استوديو بهنام هر صداگذاری می‌تواند فيلمش را صداگذاری کند.
پوراحمد از تمايل خانه‌سينمابرای تقدير از رخشان بنی‌اعتماد خبر داد و افزود: خانم بنی‌اعتماد با اين تقدير مخالفت کرده لذا ايشان در فهرست تقديرشوندگان خانه حضور ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016