پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اقدام شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما علیه شبکه‌های ماهواره‌ای، مهر

کمیته بین‌الملل شورای عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم ایران ماموریت یافت تا اقدامات قانونی برای اعلام جرم علیه شبکه‌های ماهواره‌ای سارق فیلم‌های ایرانی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران ضمن اعلام خبر فوق گزارش آخرین نشست شورای عالی را اعلام کرد. در این نشست که با حضور نمایندگان کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلم‌سازان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل‌ تشکیل شد پس از سخنان پیش از دستور، نمایش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور به عنوان نخستین دستور مطرح شد.

کمیته صیانت شورا گزارش داد که متأسفانه اخیرا مطلع شده‌ایم که برخی از شبکه‌ها، مدعی هستند که در تهران دفتر دارند و حتی برخی را نماینده این شبکه‌ها معرفی می‌کنند. بعضی نیز ادعا می‌کنند که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اعضای شورای عالی اعتقاد داشتند که با این پدیده زشت و غیرقانونی باید به شدت مبارزه کرد و این وظیفه شورای عالی (در شرایطی که مسئولان عملا کاری انجام نمی دهند) است. شورا باید با اقدامات عملی و قانونی این شبکه‌ها را به دادگاه بکشاند. چرا که این شبکه‌ها نه تنها به سینمای ایران لطمات غیر قابل جبرانی وارد می‌سازند ‌بلکه شبکه ویدئو خانگی کشور را هدف گرفته‌اند.

شورا اقدام این شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور را مصداق بارز دزدی و سرقت دانست. پس از مذاکرات مفصل، شورا به کمیته بین‌الملل مرکب از منیژه حکمت و فرشته طائرپور و علیرضا شجاع نوری مأموریت داد که اقدامات لازم را برای حرکت قانونی علیه این سرقت و دزدی بررسی نمایند.

شورا کمیته را مخیل ساخت که در صورت لزوم در کشورهایی که این شبکه‌ها ثبت شده وکیل استخدام کرده و نسبت به این سرقت‌ها اعلام جرم نماید. شورای عالی از اعضای کمیته بین‌الملل خواست تا با توجه به اینکه مسئولان سینمایی وظایف خود را در این زمینه عمل نمی‌کنند اقدامات لازم را برای کپی رایت فیلم های ایرانی معمول دارند.

در ادامه نشست گفته شد که نکته جالب اینکه علاوه بر شبکه‌های فوق،‌شبکه عربی فارسی MBC فیلم‌ها را از طریق دلالانی تهیه می‌کنند این دلالان حقوق کامل صاحبان فیلم را نمی‌پردازند. شورا به کمیته صیانت سینمای ایران مأموریت داد که در این مورد تحقیقات لازم را انجام داده و گزارش آن را به صحن علنی شورا ارائه نماید.

دستور جلسه بعدی شورای عالی اختصاص به سوال تعدادی از تهیه کنندگان در مورد قرارداد‌های شرکتی برای رسانه تلویزیون اینترنتی اختصاص یافت. این گروه همکاران اعلام داشته‌ بودند که از سوی شرکتی که از آن‌ها هیچگونه شناختی ندارند قرارداد‌هایی برای نمایش فیلم‌های‌شان در رسانه تلویزیونی اینترنتی ‌ارسال شده است.

شورای عالی پس از بحث و گفت‌وگو و با جمع بندی خبرهای متفاوت و نمونه قراردادهای ارسالی تصمیم گرفت تا از همکاران تهیه کننده بخواهد که تا اطلاع ثانوی و انجام تحقیق و مذاکره از امضاء این قرار داد‌ها خودداری نمایند. برخی از اعضای شورای عالی قرارداهای ارسالی را شبیه قرار داد ترکمن‌چای دانستند که از تهیه‌کنندگان خواسته با چشم بسته و بدون اطلاع دقیق فیلم‌هایشان را در اختیار کسانی بگذارند که عملا نمی‌شناسند و هیچ مذاکره‌ای با شورای عالی نداشتند.

شورای عالی در همین نشست از اعضای درخواست کرد تا آخرین اطلاعات مربوط به هدف‌مند شدن یارانه ها و اثرات آن بر تولید ونمایش را به دبیر خانه شورا ارسال کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016