پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دریاچه ارومیه کاملا خشک نمی شود، مهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با ادامه وضعیت فعلی و تبخیر بالا هیچ وقت دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک نمی شود فقط تبدیل به تالاب کوچک خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس‌ نژاد ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در صورت ادامه روند فعلی تا سه سال آینده وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی تر می شود بیان داشت: البته هیچ وقت دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک نشده و تنها تبدیل به یک تالاب کوچک می شود.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت در صورت عدم تامین 3.1 میلیارد مترمکعبی آب مورد نیاز دریاچه در هر سال روی می دهد، افزود: در حال حاضر اقدامات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی شده و در حال اجراست.

عباس نژاد با انتقاد از سیاسی کردن وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه مقداری مبالغه و تبدیل به موضوع سیاسی شده که با توجه به تبعات منفی، این امر به نفع دریاچه نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در مورد دریاچه ارومیه اقداماتی آغاز شده که یکی از این اقدامات آبرسانی از فاصله 18 کیلومتری برای تامین آب شرب حیات وحش دریاچه با لوله‌ گذاری در داخل آن است تا آب از رشکان به جزیره اشک انتقال یابد.

عباس ‌نژاد اعتبار مورد نیاز برای اجرا این طرح را هفت میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان دو میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و مابقی از محل منابع مالی استان تامین شده است.

این مسئول همچنین با اشاره به اختصاص 40 هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه طی مدت پنج سال، گفت: در این راستا 39 پروژه شامل 24 پروژه اضطراری و اولویت‌ دار تعریف شده که 12 هزار و 800 میلیارد ریال برای بارور کردن ابرها، نصب دستگاههای هیدمتری، اصلاح الگوی کشت و احیای تالابهای اقماری اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه 23 هزارو 200 میلیارد ریال نیز برای اجرای سایر طرحهای احیای دریاچه ارومیه اعتبار مصوب شده که از محل اعتبارات دستگاههای مختلف قابل تامین است، اظهار داشت: دریاچه ارومیه سالانه 3.1 میلیارد متر مکعب آب نیاز داشته که باید از طریق آذربایجانهای غربی، شرقی و کردستان،آب رودخانه‌ها، آبهای زیرزمینی و انتقال بین حوزه‌ ای تامین شود.

میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه صفر است

وی با بیان اینکه در حال حاضر فصل تبخیر دریاچه بوده و میزان آب ورودی به دریاچه صفر است، بیان داشت: سالانه به طور متوسط 960 میلی‌متر تبخیر در سطح دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتاد که امسال با توجه به افزایش 85 سانتی‌متر به ارتفاع دریاچه ارومیه میزان ورود آب دریاچه افزایش یافته و باعث کاهش میزان تبخیر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: در صورت افزایش غلظت نمک در اکوسیستم دریاچه ارومیه به 220 به 400 گرم در مترمکعب برسد، آرتمیا به عنوان تنها موجود زنده در ین دریاچه با خطر نابودی مواجه شده و دریاچه کارکردهای اکولوژیکی خود را از دست داده و با مرگ مواجه می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عباس نژاد با بیان اینکه اجرای هرگونه طرحهای توسعه‌ ای در حوزه دریاچه ارومیه ممنوع شده است، اظهار داشت: عوامل انسان ‌ساخت مانند سدسازی، کشاورزی، شرب و صنعت بر روی دریاچه تاثیر داشته که از میان عوامل یادشده عمده‌ترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که 70 درصد آن به هدر می‌رود.

ازسال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016