چهارشنبه 16 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس شورای ارزشيابی هنرهای نمايشی: اجرای "ورود آقايان ممنوع" منوط به يک سری تغييرات است، ايسنا

رييس شورای ارزشيابی و نظارت اداره کل هنرهای نمايشی در پی بازبينی‌های متعدد نمايش «ورود آقايان ممنوع»‌،توضيح داد: اين نمايش يک سری نکاتی داشت که می‌بايست، حل ‌شود.

رحمت امينی با بيان اين مطلب به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين نمايش نيازمند يک سری تغييرات بود که کارگردان آن پذيرفت آنها را تغيير بدهد، بنابراين اگر گروه اين تغييرات را اعمال کند، نمايش اجرا خواهد شد مگر اينکه خود گروه منصرف شوند.

وی درباره تغييراتی که بر اجرای عمومی اين نمايش در مقايسه با اجرای جشنواره تئاتر فجر اعمال شده است،‌ توضيح داد: يکی دو اجرايی که در جشنواره انجام می‌شود، شرايط خاص خود را دارد. وقتی قرار است نمايشی مجوز اجرای عمومی بگيرد، لازم است دوباره مراحل قانونی را طی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رييس شورای ارزشيابی و نظارت با اشاره به ويژگی زنده بودن هنر تئاتر افزود:‌ همان طور که می‌دانيد هر اجرا در تئاتر رنگ و بوی ويژه خود را دارد. ضمن اينکه لازم بود اجرای جشنواره فجر دستخوش تغييراتی بشود که کارگردان نمايش اين تغييرات را پذيرفته و حال تصميم با خود ايشان است که نمايش را اجرا کند يا نه. در هر حال ما دوست داريم اين گروه، نمايش شان را اجرا کنند.

امينی در پاسخ به پرسشی درباره اصلاحات اعمال شده بر متون نمايشی بعد از مرحله بازخوانی تصريح کرد: اگر قرار باشد به خاطر تاييد متن‌، کارها را در جدول اجرا بگذاريم ديگر مرحله بازبينی لازم نيست اما نقش بازبينی برای اين است که معلوم شود کارگردان از پس اجرای متن بر می‌آيد يا نه. يا اينکه چيزهايی را در کار اضافه و کم کرده است.

وی ادامه داد: متن هر نمايشی فرآيندی ناکامل است. زمانی به بلوغ می‌سد که به اجرا برسد. هرکارگردان با انديشه خاص خود می‌تواند متن را دچار تغييراتی کند.

اين مسوول، گروه اجرايی نمايش «ورود آقايان ممنوع » را از سرمايه‌های تئاتر ايران برشمرد و افزود:‌ اين گروه از سرمايه‌های تئاتر ما هستند و مابه عنوان اعضای شورای ارزشيابی و نظارت دوست داريم اين سرمايه‌ها هدر نرود و زحمات اين گروه بی‌نتيجه نماند بنابراين اميدواريم با درايت خانم مرندی ـ کارگردان نمايش ـ‌ اين مشکل حل شود.

رئيس شورای ارزش‌يابی و نظارت درباره اجرای آثار اجتماعی در وضعيت فعلی تئاتر ايران،مطرح کرد: کار اجتماعی بايد هنرمندانه عرضه شود. خوشبختانه بزودی نمايشی از محمد يعقوبی اجرا می‌شود که از نظر من يک کار اجتماعی است و می‌توانيم اين اجرا را با اجرای ۱۴ سال پيش آن مقايسه کنيم و ببينيم آيا کار اجتماعی تاريخ مصرف دارد يا نه.

امينی متذکر شد:‌ هنرمند بايد شرايط اجتماعی را به گونه‌ای بازتاب دهد که در وهله اول تئاتر باشد نه گزارشی از وضع موجود. اما در حال حاضر يکی از ويژگی‌های کارهای اجتماعی اين است که نشان دهنده وضع موجود است. هرچند تئاتر بايد شرايط جامعه را بازتاب دهد اما شخصا نگاهم به کار اجتماعی اين است که صرفا نبايد بازتاب وقايع روز باشد.

وی با اشاره به دشواری خلق آثار اجتماعی ادامه داد: ارائه يک کار اجتماعی خوب کار دشواری است. مثلا آثار ميلر صرفا گزارش وضع اجتماعی نيست بلکه يک تحليل هنرمندانه دارد. به عنوان مثال فيلم «مرهم» يکی از بهترين فيلم‌های اجتماعی دهه اخير است که در کنار نشان دادن سياهی‌های اجتماعی‌، تحليلی انسانی و هنری دارد.

امينی با اشاره به وجوه هنری نمايشنامه «ورود آقايان ممنوع» گفت:‌ به عنوان يک مدرس دانشگاه می‌گويم، اين متن صرفا بازتاب دهنده بخشی از اجتماع ماست اما تحليل هنری عميقی پشت آن وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016