پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فارس: باز هم بد حجابی، این بار زیر سایه گشت‌های امنیت اجتماعی

خبرگزاری فارس: تابستان و گرمای سوزان آن رو به اتمام است و باز هم داستان تکراری بد حجابی سوژه داغ سوزان ترین فصل سال شد اما این بار زیر سایه گشت‌های امنیت اخلاقی ناجا افراد بد حجاب و بد پوشش در سطح خیابان‌های شهر به چشم ‌می‌خورند به‌گونه‌ای که ثابت می‌کنند عرصه برای رفتارهای خلاف قانون باز هم باز است.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، روزگاری پوشیدن مانتوهای تنگ و آب رفته، شال‌های کوتاه و آرایش‌های زننده نماد بی عفتی به شمار می‌آمد اما این روزها دیگر آب رفتن مانتوها و پوشیدن شال‌های کوتاه، مدل‌های عجیب مو و آرایش‌های زننده نمادی از آزادی است و برخورد با آن، سلب آزادی افراد در انتخاب نوع پوشش به حساب می‌آید.

خانواده‌ای که تمام تلاش خود را می‌کند تا فرزندش را به صحیح‌ترین شیوه تربیت کند این روزها نگران حضور فرزندش در مدرسه، دانشگاه و محیط کار است چرا که میان آموزه‌های خانواده و جریانات اجتماع تفاوت‌های بسیاری وجود دارد؛ از این رو تمام آنچه را که خانواده در طول این سال‌ها بافته است رشته می‌شود تا جایی که ضد ارزش‌های خانواده برای جوان امروزی تبدیل به ارزش شده است و زمانی که صحبت از مقابله با افرادی می‌شود که خیابان‌های شهر را عرصه مناسبی برای دلربایی می‌دانند و در‌خواست‌ مردم پایانی بر نگاه‌های هرزه گرانه در سطح شهر است، سازهای اعتراض‌‌ها نواخته می‌شوند.

اما با وجود اعتراض‌های متعدد، تابستان امسال گشت‌های امنیت اجتماعی برای زدودن بی عفتی‌ها از سطح شهر پا به رکاب شدند و بر این اساس برخورد با اراذل و اوباش، مزاحمان خیابانی، آلودگی صوتی، برخورد با بدپوششی و بی‌حجابی از 25 خرداد ماه کلید خورد.

در این طرح، ملاک بدپوششی مشخص شد و عکس افراد بدحجاب به عنوان نمونه در اختیار مأموران نیروی انتظامی قرار گرفت تا ملاک مشخص باشد و بر اساس آن با افرادی که به صورت مانکن در خیابان‌ها حاضر می‌شوند، برخورد ‌شود همچنین در این طرح مقرر شد با مردانی که دارای آرایش زنانه، موهای فشن و پیراهن‌هایی با نوشته‌های نامتعارف هستند، برخورد ‌شود.

و سرانجام پس از موافقت‌ها و مخالفت‌های متعدد گشت‌های امنیت اجتماعی در سطح خیابان‌های شهر مستقر شد اما تنها در سطح چند میدان‌ اصلی شهر ماشین‌های سفید گشت امنیت اجتماعی با همراهی چند پلیس زن و مرد قابل مشاهده هستند و درست در همین زمان بد پوششی و رفتارهای خلاف عفت در کوچه و پس کوچه‌های شهر همچنان در جریان دارد.

در چند میدان اصلی شهر نیز که گشت‌های امنیت اجتماعی حضور دارند تعداد زیادی از افراد بدحجاب با ظاهر عجیب از مقابل دیدگان نیروهای پلیس می‌آیند و می‌روند بدون دریافت هیچ تذکری و در آستانه اتمام فصل گرما، داستان تکراری بد حجابی هنوز به نقطه پایان نرسیده است.

شب‌های پایتخت نیز حکایت خاص خود را دارد قدم زدن در هوای خنک شبانگاهی احساس حضور در یک مهمانی شبانه را برایتان تداعی می‌کند چرا كه اینجا دختران بسیاری با زیبایی‌های ساختگی به خود چوب حراج زده‌اند اما گشت‌‌های امنیت اجتماعی شب‌های پایتخت کجا به سر می‌برند؟

-----------------------------------------------------------------------
ادامه روند بد حجابی با وجود فعالیت گشت‌های امنیت اجتماعی
-----------------------------------------------------------------------

سمیرا انیسی 27 ساله و کارمند که پوشش چادر را براي خود انتخاب کرده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که آیا حضور گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح جامعه تأثیری درکاهش آمار بد حجابی و بد پوششی داشته است؟ می‌گوید: با وجود اینکه در برخی از خیابان‌های شهر گشت‌های امنیت اخلاقی حضور دارند اما روند بدحجابی همچنان ادامه دارد.

وی می‌افزاید: وضعیت پوشش برخی از افراد در سطح جامعه واقعاً تعجب آور است، چه ضرورتی وجود دارد که یک زن برای حضور در سطح جامعه از آرایش‌های تند و لباس‌های نامناسب استفاده کند.

این کارمند با بیان اینکه متأسفانه هنوز جوانان ما متوجه این نکته نشده‌اند که محیط کار، دانشگاه و خیابان‌های شهر محل مناسبی برای تیپ‌های عجیب نیست، بيان مي‌گويد: باید این موضوع را به جوانان تفهیم کرد که با پوشش و آرایشی که مناسب مهمانی است در سطح اجتماع حضور نیابند.

-----------------------------------------------------------------------
چرا دختران جوان باید برای اشتغال در بخش خصوصی مجبور به آرایش باشند؟
-----------------------------------------------------------------------

مینو محمد زاده 30 ساله و منشی که مانتويي است عنوان می‌کند: بد حجابی در سطح جامعه روندی رو به رشد دارد متأسفانه برخی از افراد ذهنیت و دید درستی نسبت به حجاب زنان ندارند من اگر در محیط کار با حجاب کامل حضور پیدا کنم، طرد خواهم شد، چرا باید وضعیت به گونه‌ای باشد که یک دختر جوان برای رفتن به سر کار در بخش خصوصی مجبور به آرایش و استفاده ازپوشش نامناسب باشد؟

وی با بیان اینکه تا زمانی که یک جوان اراده نکند حجاب خود را رعایت کرده و در برخورد با جنس مخالف رفتار عفیفانه داشته باشد نمی‌توان وضعیت حجاب را تغییر داد، می‌افزاید: گشت‌های امنیت اجتماعی به طور مقطعی می‌توانند با بد حجابی مقابله کنند و زمانی که فعالیت آنها متوقف شود دوباره وضعیت به روال سابق باز خواهد گشت بنابراین رعایت حجاب و عفاف باید برای افراد درونی شود.

-----------------------------------------------------------------------
شماره تماسی به منظور ثبت نارضایتی و شکایت مردم از وضعیت بد حجابی اعلام شود
-----------------------------------------------------------------------

رخساره خاکی 45 ساله و خانه‌دار که خود حجاب کاملی دارد با اشاره به اینکه حضور گشت‌های امنیت اخلاقی نیز در خیابان‌ها نتوانست وضعیت بد حجابی را کاهش دهد، تصریح می‌کند: بارها شاهد بودم در خیابان‌هایی که گشت ارشاد حضور دارد، افرادی با وضعیت حجاب و پوشش نامناسب از مقابل چشم پلیس عبور می‌کنند بدون اینکه حتی کوچک‌‌ترین تذکری دریافت کنند.

وی اظهار می‌کند: مأموران گشت‌های امنیت اجتماعی به افرادی که مانتوهایی با آستین‌های کوتاه می‌پوشند تذکر می‌دهند و سایر افراد با هر نوع آرایش و پوشش نامناسب تذکری نمی‌گیرند.

این شهروند بیان می‌کند: تجربه نشان داده است که حضور گشت ارشاد در سطح خیابان‌های شهر در کاهش آمار بد حجابی تأثیری ندارد.

این زن خانه‌دار با بیان اینکه حضور برخی از افراد با پوشش نامناسب و رفتارهای نادرست در سطح خیابان‌ها آرامش دیگران را برهم می‌زند، می‌افزاید: آیا افراد بد پوشش واقعاً متوجه نیستند نوع پوشش و آرایش آنها در جامعه مناسب مهمانی‌های شبانه است.

خاکی با بیان یک درخواست می‌گوید: بسیاری از شهروندان از وضعیت بد پوششی و رفتارهای نادرست برخی افراد در عذابند و با توجه به اینکه رعایت حجاب و عفاف جزء قوانین کشور است باید با افراد قانون شکن برخورد کرد از این رو باید نهادی متولی شده و شماره‌ای را به منظور اعلام شکایات و گزارش‌های مردمی از وضعیت بد حجابی اعلام کند.

وی ادامه می‌دهد: با انجام چنین اقدامی مسئولان متوجه می‌شوند تعداد زیادی از شهروندان نسبت به وضعیت بد حجابی و رفتارهای زننده برخی از جوانان شکایت دارند؛ رعایت حقوق شهروندی یکی از ملزومات زندگی شهری است اما برخی از افراد با نوع پوشش و رفتار خود به حقوق مسلم سایر افراد دهن کجی می‌کنند.

------------------------------------------------
انتخاب نوع پوشش مسئله شخصی است!
------------------------------------------------

نیره سرداری 22 ساله و دانشجو که آرایش تقریباً زیادی دارد با اعلام مخالفت خود نسبت به حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌های شهر عنوان می‌کند: افراد در انتخاب نوع پوشش خود آزاد هستند و نمی‌توان به اجبار تمام افراد را به رعایت حجاب ملزم کرد.

وی می‌گوید: مشکل فعلی جامعه عدم رعایت حجاب نیست مشکلات اقتصادی و بیکاری مهم‌ترین دغدغه مردم هستند اگر آنها حل شود شاهد خواهیم بود که حضور جوانان بیکار در سطح خیابان‌های شهر کاهش خواهد یافت.

این دانشجو با بیان اینکه راه‌اندازی گشت‌های ارشاد نمی‌تواند جوانان را به رعایت حجاب تشویق کند، می‌افزاید: رعایت حجاب یک مسئله شخصی است و فرد باید آزادانه آن را انتخاب کند نه اینکه به اجبار او را ملزم به رعایت حجاب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




--------------------------------------------------------------
گشت ارشاد در شب‌های پایتخت به خواب رفته است؟!
--------------------------------------------------------------

مریم یاسری کارمند یک شرکت خصوصی که پوشش مانتو و مقنعه دارد، می‌گوید: گشت‌های ارشاد عمدتاً در طول روز فعالیت می‌کنند و شب‌ها که افراد بد پوشش در خیابان‌ها بيشتر حاضر می‌شوند گشت ارشاد وجود ندارد.

این شهروند با بیان اینکه شب‌ها خیابان‌های شهر، محل مانور افراد بد حجاب، بد پوشش و رفتارهای نادرست برخی از جوانان است، می‌گوید: مأموران گشت‌های امنیت اخلاقی باید فکری به حال شب‌های پایتخت کنند چرا که واقعاً خیابان‌های شهر در شب به یک نمایشگاه مد و مهمانی شبانه شباهت دارد و می‌توان عجیب‌ترین چهره‌ها را در شب‌های تهران شاهد بود.

به گزارش توانا، بی بند و باری، گسترش فساد، کمرنگ شدن ارزش‌های اخلاقی و دینی و رشد طلاق تنها بخشی از معضلات بد حجابی در جامعه است.

اما تکلیف شهروندی که می‌خواهد در محله خود، محیط کار و کلاس درسش بی عفتی و بد حجابی در فضای عمومی جامعه را مشاهده نکند چیست؟ آیا او به عنوان شهروندی که در یک کشور اسلامی زندگی می‌کند حق اعتراض به بد حجابی و رفتارهای خلاف عفت را ندارد؟

در حالي‌كه مركز فوريت‌هاي 110 مسئوليتي در قبال بي‌حجابي‌ها و بي‌عفتي‌ها ندارد آیا مسئولان تا کنون به این موضوع اندیشیده‌اند که شماره تماسی را اعلام کنند تا مردم اعتراض خود را نسبت به افراد و مکان‌هایی که امنیت اخلاقی را لگد مال می‌کنند، اعلام کنند؟ آیا تأمین امنیت روانی و اخلاقی جامعه یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان نیست؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016