پنجشنبه 31 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تمام معتادان کشور سوء تغذیه دارند، مهر

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه تقریباً در تمام معتادان سوء تغذیه و عوارض مختلف آن دیده می‌شود، گفت: مواد مخدر به دلیل تأثیر منفی بر روی دستگاههای بدن، هضم و جذب مواد غذایی مصرفی را دچار اختلال و اشکال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود حاجی‌رسولی در نشست علمی – پژوهشی که با عنوان «نقش تغذیه در درمان اعتیاد» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: معتادان به دلیل نیاز به تهیه و مصرف موادمخدر همواره از سلامتی خود غافلند و غالباً از وضعیت تغذیه‌ای بسیار بدی برخوردارند و قسمت اعظم درآمد خود را صرف خرید مواد مخدر می‌کنند و کمتر به بهداشت و تغذیه خود اهمیت می‌دهند.

وی با بیان اینکه تقریباً در تمام معتادان، سوء تغذیه و عوارض مختلف آن دیده می‌شود، افزود: مواد مخدر به دلیل تأثیر منفی و مستقیم بر سیستم عصبی و سایر دستگاه‌های بدن، هضم و جذب مواد غذایی مصرفی را دچار اختلال و اشکال می‌کند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار داشت: کبد، قلب و عروق، ریه‌ها، دستگاه عصبی مرکزی، کلیه‌ها، استخوان‌ها، خون، مخاط، پوست و دستگاه گوارش معتادان به خاطر مصرف مواد مخدر همواره دچار مشکل می‌شود؛ به‌عنوان نمونه قلب، عروق و ریه معتادان به علت مصرف مواد مخدر، دچار اختلالات شدید، نارسائی قلبی، تنگی شریانی و حتی بیماری‌های انسدادی ریه می‌شود.

حاجی رسولی با اعلام اینکه مصرف مواد مخدر افیونی باعث افت فشار خون و همچنین سوء مصرف مواد مخدر محرک موجب افزایش بی‌رویه فشار خون می‌شود، گفت: کمبود پروتئین مصرفی یکی از دلایلی است که باعث بی‌نظمی ضربان قلب در معتادین می‌شود.

وی افزود: همچنین در دستگاه گوارش معتادان عوارضی همچون تحریک معده، افزایش خطر زخم معده و اختلالات مربوط به معده، خطر جذب ناقص مواد غذایی و احتمال بروز انواع سرطان‌های دستگاه گوارش وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد بیان داشت: به فراوانی دیده می شود که کبد معتادین دچار اختلال عملکرد، التهاب و تورم می‌شود و معمولاً باعث ترشح ناکافی اسیدهای صفراوی و اشکال در هضم مواد غذایی مفید به‌ویژه چربی‌ها خواهد شد و شاید یکی از دلایل لاغری مفرط معتادان، به‌خاطر عدم هضم و جذب چربی‌های موجود در خوراکی‌ها باشد.

به گفته وی، بهترین راه برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای بیماران اعتیاد، درمان اعتیاد و ترک قطعی مواد مخدر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حاجی رسولی با اشاره به تغذیه در دوران ترک مواد مخدر و بهبودی گفت: معتادانی که اقدام به درمان و ترک مواد مخدر می‌کنند، علاوه بر استفاده از تمام حمایت‌ها و آموزش‌های خانوادگی، عاطفی، روانی، ورزشی و پزشکی می‌بایست در حد مقدور از دانش‌های تغذیه‌ای بهره‌گیری کنند و با توجه به وضعیت جسمی، اقتصادی و روانی خود به‌طور اختصاصی از برنامه غذایی ویژه‌ای استفاده کنند.

وی در پایان به چند روش‌ تغذیه‌ای در بیماران در حال درمان اشاره کرد و افزود: مصرف آب به میزان 12-8 لیوان در روز، مصرف صبحانه به‌عنوان مهمترین وعده غذایی، مصرف میوه، سبزیجات و مصرف سالاد، ‌عدم مصرف غذاهای پرچربی و سرخ‌کردنی و همچنین غذاهای آماده و فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس، عدم مصرف تنقلات پرکالری و چاق کننده نظیر بستنی، پفک، چیپس و شیرینی، عدم مصرف قند و شکر، شکلات و آبنبات و به طور کلی کربوهیدراتهای ساده و مصرف زیاد کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان کامل، برنج قهوه‌ای و ماکارونی غنی شده با سبوس، نان کامل و سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر می تواند به طور مستقیم تاثیر به‌سزایی در تغذیه بیماران و بهبود حال آنان داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016