شنبه 2 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تغذيه نامناسب زنان باردار موجب تولد نوزادان كوتاه قد مي شود، ایرنا

انجمن ترويج تغذيه با شير مادر اعلام كرد: مادراني كه به دليل تغذيه نامناسب به اندازه كافي انرژي دريافت نمي كنند، در معرض خطر زايمان نوزادان كم وزن و كوتاه قد قرار دارند و موفقيت آنان در تداوم شيردهي كمتر است.

به گزارش روز شنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، اين انجمن همچنين اعلام كرد: اگر مادران در دوران بارداري افزايش وزن مناسب نداشته باشند، روابط عاطفي بين مادر و شيرخوار در بدو تولد و دو سال اول زندگي به سختي برقرار مي شود.

بنا بر اين گزارش،‌ استفاده از منابع داراي نمك و روي، موجب افزايش وزن زمان تولد نوزاد مي شود و اجراي يك برنامه غذايي متعادل و متنوع با استفاده از گروه هاي مختلف غذايي مي تواند تمام نيازهاي تغذيه اي مادر و جنين را تامين كند و فقط آهن و اسيدفوليك بايد از طريق دريافت مكمل هاي آن جبران شود.

بر اساس اين گزارش، در دوران بارداري به دليل افزايش حجم خون مادر و رشد جنين و جفت، نياز به آهن و اسيد فوليك افزايش مي يابد؛ اهميت دريافت اين مكمل ها در پيشگيري از كم خوني، ضعف و ناتواني مادر، زايمان زودرس و نقص سيستم عصبي جنين است و موجب تكامل و مقاومت سيستم ايمني او مي شود.

اين گزارش حاكي است، بارداري هاي مكرر به خصوص با فواصل كم و در سنين پايين ذخاير آهن بدن مادر را كاهش مي دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




زنان بارداري كه سابقه كم خوني ناشي از فقر آهن ندارند مي توانند از زمان شروع حاملگي، حتي از 2 تا 3 ماه قبل از باردارشدن، روزانه يك قرص اسيد فوليك و از پايان ماه چهارم تا چهار ماه پس از زايمان روزانه يك عدد قرص آهن مصرف كنند تا از بروز عوارض ياد شده پيشگيري شود.

بنابر اعلام انجمن ترويج تغذيه با شير مادر، استفاده از نمك يد دار به ميزان لازم در دوران بارداري،‌ احتمال سقط خود به خود را كاهش مي دهد و در هوش،‌ شنوايي و بينايي نوزاد تاثير گذار خواهد بود.
استفاده از ويتامين D براي جذب كلسيم از روده ها ضروري است كه در دوران بارداري با مصرف مكمل هاي حاوي اين ويتامين يا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد،‌ تامين مي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016