شنبه 2 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کتب درسی کمتر به روش‌های آموزش اندیشیدن پرداخته است، فارس

خبرگزاری فارس: یک کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی درسی با بیان اینکه دانش‌آموزان مجبورند از روش حفظ طوطی‌وار و به خاطرسپاری محتوای تحمیلی استفاده کنند، گفت: در کتب درسی بیشتر به اندیشه‌ها پرداخته شده و کمتر به روش‌های آموزش اندیشیدن و کسب شیوه‌های تفکر و خردورزی پرداخته شده است.
خبرگزاری فارس: کتب درسی کمتر به روش‌های آموزش اندیشیدن پرداخته است

جعفر بای، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: رشد فزاینده دانش بشر و کوتاه شدن تاریخ مصرف آن باعث شده است که اهمیت به خاطر سپردن علوم کاهش یابد و حفظ کردن دانش نزد مردم جایگاه خود را از دست بدهد.

وی گفت: برای برطرف کردن ابهامات ذهنی می‌توان با صرف کوتاه‌ترین زمان، بیشترین اطلاعات را از طریق مطالب بارگذاری شده در فضاهای مجازی دریافت کرد؛ سهولت در کسب و یافتن علوم، دم‌ دستی بودن محتوا و ارزان‌قیمت بودن آن و دسترسی کامل به حجم گسترده‌ای از اطلاعات که حفظ کردن آنها در توان ذهن بشر نیست، شدیداً عمر مفید این اطلاعات را کاهش داده است و تغییرات لحظه به لحظه دانش منجر به کم رونقی بازار دانش‌آموزی به سبک گذشته شده است.

امروزه در هر 2 الی 3 سال حجم یافته‌های اندیشمندان 2 برابر می‌شود

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی با بیان اینکه انتشار کتاب‌های اطلاعات عمومی و تدوین کتاب‌های دایرةالمعارف‌ در بازار کتاب از اقبال عمومی چندانی برخودار نیست، افزود: امروزه دامنه دانش بشری بسیار گسترش یافته است، در گذشته تقریباً هر 10 سال، دانش بشر دو برابر می‌شد اما امروزه در هر 2 الی 3 سال حجم یافته‌های اندیشمندان 2 برابر می‌شود.

بای ادامه داد: اگر در گذشته توانایی انسان‌ها به اندازه حفظ حجم بالایی از دانش بوده است، امروزه این کار مورد قبول جامعه بشری نیست و یک کار مذموم شمرده می‌شود ضمن اینکه اندوختن علوم مختلف حکایت از برتری و توانمندی انسان‌ها نمی‌کند.

وی به خاطرسپاری دانش در گذشته را جزء افتخارات افراد بیان کرد و اظهار داشت: امروزه علت بسیاری از مشکلات انسان‌ها، ادعای دانستن همه مطالب است؛ امروزه انسان‌ها از بس که می‌دانند، راه سعادت را گم کرده‌اند و از آنجایی که همه چیز را از سر کنجکاوی در سلول‌های مغزی خویش اندوخته‌اند، مجال مدیریت آنها را نیافته و ناتوانی در مدیریت دانش موجب سرگردانی آنها در جامعه می‌شود چرا که زمان فراوانی را برای زیاد داشتن صرف کرده‌اند و این اتلاف عمر موجب شده است که فرصت اندیشیدن از آنان سلب شود.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی "همه دانی" را یکی دیگر از مشکلات عصر امروز دانست و افزود: این مسئله بشر امروز را دچار سرگردانی کرده‌ است چرا که اکثریت انسان‌ها از سر شوق کسب علم و دانش، دوست دارند از هر موضوعی، دانشی را کسب کرده و در هر مورد، مطلبی را به خاطر بسپارند همچنین به کوی و برزن هر حوزه‌ای از علوم سرک کشیده و بخشی از عمر خود را در حوزه‌های گوناگون علوم سپری می‌کنند.

مسابقه اصلی بشر امروز باید در مسیر خلاقیت و نوآوری باشد

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: مسابقه اصلی بشر امروز نباید در زیاد دانستن باشد بلکه باید در مسیر خلاقیت و نوآوری باشد، انسان‌های امروزی به دنبال تولید دانش و مدیریت اطلاعات هستند و آنچه را که سودمند است، در حافظه خویش قرار می‌دهند و از به خاطر سپاری مباحث غیرضروری اجتناب می‌ورزند.

بای با بیان اینکه انسان‌ها باید سلول‌های مغزی خویش را قدرتمندانه مشغول خردورزی و اندیشمند برای حل مسئله کنند، اضافه کرد: بسیاری از افراد به دنبال انباشته کردن علم و دانش بی‌ثمری هستند که حتی در طول عمر یک مرتبه نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی به محتوا و شیوه‌های تدریسی در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر کتب درسی دانش‌آموزان با تأکید بر محتواسالاری تدوین شده و کمتر به آموزش شیوه و روش‌های تولید دانش پرداخته است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی ادامه داد: در کتب درسی بیشتر به اندیشه‌ها پرداخته شده است و کمتر به روش‌های آموزش اندیشیدن و کسب شیوه‌های تفکر و خردورزی پرداخته شده است، معمولاً کتاب‌های درسی نظام‌های ناموفق، محتواسالار، پرحجم و قطور است و دانش‌آموزان مجبورند در طول سال تحصیلی مطالبی را حفظ کنند که هیچ‌گاه در طول عمرشان به کارشان نمی‌آید.

امروزه یادگیری نوآوری از طریق آموزش امکان‌‌پذیر است

بای بیان داشت: ضرورت تغییر و تحول اصولی در تألیف و تدوین کتب درسی در شرایط کنونی بدان جهت احساس می‌شود که کشورمان در جغرافیای نخبگی، جهان را گرفته و میانگین بهره هوشی مردم کشورمان نسبت به سایر کشورها بسیار بالاتر است ضمن اینکه ملت‌ ایران از توان آموزش پذیری بالایی در روش منطقی آموزش‌ شیوه‌های تفکر و خردورزی برخوردارند.

وی با بیان اینکه امروزه برخلاف گذشته آموزش خلاقیت یک امر پذیرفته‌ شده بوده و یادگیری نوآوری از طریق آموزش امکان‌‌پذیر است، عنوان کرد: باید کتب درسی در این زمینه به دنبال تربیت نسلی خلاق، مبتکر، نوآور و بدیهه‌پرداز باشد.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی نقش معلم در آموزش کتب محتوا سالار را تنها "نقالی" دانست و گفت: معلم ناقل دانش است اما در آموزش کتب روش محور، معلم مادر دانایی محسوب می‌شود و به دانش‌آموز کمک می‌کند تا به کشف دانش بپردازد و شیوه تولید دانش را بیاموزد.

دانش‌آموزان مجبورند از روش حفظ طوطی‌وار و به خاطرسپاری محتوای تحمیلی استفاده کنند

بای با اشاره به اینکه کتب محتوا سالار حجیم و سنگین است، تأکید کرد: با تولید علم و دانش به صورت فزاینده، کتب محتوا سالار از عمر مفید بسیار کمی برخوردار است و به علت کهنگی سریع علم باید همه آنها تغییر یابد اما کتب روش محور کم‌حجم و پایدار خواهد بود و از آنجایی که روش‌‌های مهارت‌ها را می‌آموزد، شیوه‌های صیادی علم را به دانش‌آموزان یاد داده و آنها را در اقیانوس بی‌کرانه هستی به غواصی علم مشغول می‌کند تا بتوانند تولید دانش را با دستان خویش تجربه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بیان اینکه دانش آموزان در فراگیری کتب محتوا سالار خسته و بی‌انگیزه شدند، تصریح کرد: آنها مجبورند تا از روش حفظ طوطی‌وار و به خاطرسپاری محتوای تحمیلی استفاده کنند.

بای در ادامه این مطلب افزود: در آموزش کتب روش محور دانش‌آموزان از فراگیری روش‌های مناسب لذت برده و با نشاط و علاقه‌مندی مبادرت به تغییر مهارت‌های ارائه شده می‌پردازند ضمن اینکه با کشف علوم جدید با انگیزه بیشتری به تلاش و کوشش فراوان خواهند پرداخت.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، مدت ماندگاری علوم و کتب متُد محور را طولانی‌تر از کتب محتواسالار بیان کرد و اظهار داشت: در روش متدمحور دانش‌آموز در تولید دانش مستقیماً دخالت کرده و خود مبادرت به کشف آن می‌کند ضمن اینکه ماندگاری دانش نیز در خاطر دانش‌آموز بیشتر خواهد بود.

وی خطاب به مدیران ارشد در خصوص بازنویسی و تغییر سبک تألیف و ساماندهی کتب درسی خاطرنشان کرد: امید است برای تحقق این امر دستورات لازم صادر شود تا در آینده نه چندان دور دانش‌آموزان خلاق، مبتکر و اندیشمند داشته باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016