پنجشنبه 7 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سينمايي ارشاد: درباره بعضي رفتارهاي نامناسب مستندسازان هشدار داده بودم، ایلنا

مراسم معرفي برگزيدگان سومين جايزه بزرگ شهيدآويني؛ شب گذشته(5 مهرماه) با نكوداشت ابراهيم حاتمي‌كيا، مرتضي سرهنگي، احمد بختياري و مهدي همايونفر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، شفيع آقامحمديان(مديرمركز گسترش سينماي مستند و تجربي و برگزاركننده اين جشنواره) در اين مراسم با اشاره به اهداف جشنواره شهيد آويني گفت: ما به دنبال آن هستيم كه آرا و انديشه‌هاي شهيد آويني را كاربردي كنيم كه اولين گام در اين راه، برگزاري اين جشنواره بود.

وي ادامه داد: پس از انتشار فراخوان تعداد 300 اثر به جشنواره رسيد كه بعداز بررسي آثاري كه با آرا و انديشه‌هاي شهيد آويني نزديك بودند، اين آثار انتخاب و به هيات داوري سپرده شد. همچنين قصد داريم در آينده فيلم‌هاي شهيد آويني را در مركز گسترش به نمايش دربياوريم و افكار و نظرات وي را به بحث گذاشته و آنها را بسط و گسترش دهيم.

جواد شمقدري(معاون سينمايي) نيز با اشاره به اهميت برگزاري اين دست مراسم‌ها در زنده نگه داشتن ياد شهيد آويني گفت: شهيد آويني فردي بود كه قبل از انقلاب به حلقه‌هاي روشنفكري نزديك بود اما بعداز انقلاب با حركت رو به جلو، با انقلاب و اهداف زلال آن پيوند خورد و به پيش رفت. اتفاقي كه براي ديگر روشنفكران نيفتاد.

وي ادامه داد: آويني همه استعداد و توان خود را وقف انقلاب كرد و عاشق عدالت و شهادت به‌عنوان دو اصل اساسي انقلاب بود. از اين رو از ابتداي فعاليت خود به روستاهاي محروم رفت تا بي‌عدالتي را كه سال‌هاي قبل از انقلاب وجود داشته را به شهرنشينان آسوده نشان دهد و بعد تصوير شهادت را در جبهه‌هاي جنگ و دفاع مقدس نشان داد.

شمقدري با اشاره به اينكه ديدگاه و حركت‌هاي آويني منشا حركت‌هاي گسترده در آينده شد، گفت: امروز بطور مثال برگزاري كاروان‌هايي مانند راهيان نور مديون ديدگاهي است كه آويني آن را پايه‌گذاري كرد و الگويي بود كه او به راه انداخت.

وي با اشاره به لزوم توجه به سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: بايد به اين حوزه توجه ويژه شود لذا به زودي بنياد سينمايي مقاومت و انقلاب اسلامي‌ راه‌اندازي مي‌شود تا اين بخش زنده و پوياتراز گذشته فعاليت كند.

وي همچنين با اشاره به وضعيت سينماي مستند گفت: اگر تعداد فيلم‌هاي مستند به اندازه‌اي باشد كه بتوان يك فضاي رقابتي را در آن به وجود آورد؛ قطعا برنامه‌ريزي مي‌كنيم تا سميرغ جداگانه در جشنواره فيلم فجر به اين بخش اختصاص يابد.

شمقدري درباره مستندسازان بازداشت شده نيز گفت: بعضا ديده مي‌شود مستندسازان فيلم‌هاي خود را از مسيري اشتباه پخش مي‌كنند كه حتي اگر خود فيلم نيز نقطه منفي نداشته باشد؛ طريقه پخش منفي به فيلم و فيلمساز ضربه مي‌زند. ما موافق اين هستيم كه فيلم‌هاي انتقادي و اجتماعي ساخته شود اما همچنان اعتقاد داريم كه اگر فيلمي‌ انتقادي درباره مسايل كشور ساخته مي‌شود و در خانه حرفي مي‌زنيم؛ نبايد اين حرف دربرابر بيگانگان نيز زده شود.

شمقدري ادامه داد: ترديدي نداريم كه برخي ازشبكه‌هاي خارجي؛ براندازي نظام راپيگيري مي‌كنند هرچند تواني دراين راه ندارند اما در مسير آن قدم مي‌زنند. به همين دليل من در ضيافت افطارانجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس هشدار لازم را درباره همكاري بعضي از مستندسازان با شبكه‌هاي خارجي داده بودم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون سينمايي تاكيد كرد: در اين موضوع خلاء قانوني وجود ندارد. يك آيين‌نامه‌ي 1000 صفحه‌اي درباره نحوه نمايش و توليد فيلم‌ها وجود دارد درماده‌ي 403 اين آيين‌نامه آمده؛ صدور فيلم‌ها، فروش، اجاره و نمايش آنها در جشنواره منوط به صدور مجوز خاص است. اين امر و آيين‌نامه در سال 82 به تصويب هيات وزيران نيز رسيده است.

در اين مراسم بعداز تجليل از مهدي همايونفر، احمد بختياري، مرتضي سرهنگي و ابراهيم حاتمي‌كيا، برگزيدگان بخش‌هاي مختلف به شرح زير معرفي شدند:
در بخش پژوهش از شكوفه آروين و امير لشكري تجليل شد.

در بخش مستند اجتماعي از علي خسروي(كارگردان فيلم قهرمان من)، محسن استادعلي(كارگردان فيلم عادت مي‌كني) تجليل شد.

در بخش مستندهاي اشراقي از سيدمحمد حسين‌هاشمي(‌كارگردان فيلم مش تقي) و پناه برخدا رضايي و ستار چمن گلي(كارگردان فيلم به زلالي آب و دوباره نگريستن) تجليل شد.

در بخش مستند پرتره از محمدعلي فارسي(كارگردان فيلم معلم) و پناه برخدا رضايي(كارگردان شير صحرا) و احمد جان ميرزايي(كارگردان سر و شانه آسمان) تجليل شد.

همچنين در بخش مقاومت و پايداري از رضا سبحاني، ‌سيامك كاشف آذر و مجيد اسماعيلي براي فيلم نفس‌هايش، از سيدروح الله حسيني(كارگردان بچه‌هاي آسمان)، مرتضي عباس علي ميرزايي(كارگردان فيلم ستاره‌ها - اپيزود چهارم روايت آيت) تجليل شد.

در بخش مستند سياسي از محمدرضا‌هاشميان(كارگردان فيلم سبز، سپيد، سرخ) محمدرضا اسلام لو(كارگردان فيلم جعبه سياه) و محمدحسين قائمي ‌و سلمان ابوطالبي(كارگردان فيلم راديو جوب، شور) تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016