شنبه 23 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشکلات روانی در زنان شایع‌تر از مردان است، فارس

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مشکلات روانی در زنان شایع‌تر از مردان است در کشور ما 26 درصد زنان و 16 درصد مردان اختلالات روانی دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، عباسعلی ناصحی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته زنان در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: 24 تا 30 مهر مصادف است با هفته سلامت روان
یکی از بحث‌های عمده در سلامت زنان، سلامت روان زنان است و به حدی اهمیت دارد که یکی از روزهای هفته هم به آن اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان زنان از دو جهت حائز اهمیت است افزود: زنان 50 درصد جمعیت را شامل می‌شوند و مسئله زنان به کل خانواده مرتبط می‌شود. خانواده‌ای سالم خواهد بود که زن سالم در آن باشد.

ناصحی گفت: از نظر ابتلا به اختلالات روان مشکلات روان در خانم‌ها شایع‌تر است و آمار شیوع بیماریهای روان در دنیا 25 درصد در زنان در مقابل 15 درصد در مردان است و در کشور ما 26 درصد مقابل 16 درصد است و اینکه چرا آمار بالاتر است، علل بیولوژیک یا زیست شناختی است.

وی گفت: هورمون‌های استروژنی و پروژسترونی نقش افسردگی را در خانم‌ها بازی می‌کنند البته بلوغ جسمی و جنسی هم بی تاثیر است. سن بلوغ در خانم‌ها پایین‌تر است و همین بلوغ سبب ایجاد استرس می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مسائل مربوط به حاملگی، زایمان و شیردهی سبب می‌شود که زنان تحت استرس بیشتری قرار گیرند و آسیب‌‌پذیرتر شوند. همچنین یائسگی همراه با استرس‌های متعددی در مورد خانم‌ها رخ می‌دهد و داروی افسردگی عوارض بالاتری روی خانم‌ها دارند.

وی افزود: سطح اجتماعی، اقتصادی خانم‌ها از آقایان پایین‌تر است سوء رفتارهای جسمی و جنسی برای خانم‌‌ها بیشتر است و تبعیض‌های اجتماعی چه در جوامع غربی و چه در جوامع توسعه نیافته بیشتر است. همچنین عوارض ناشی از طلاق و بار منفی آن برای خانم‌ها بیشتر است.

ناصحی با اشاره به اینکه مسئولیت‌های متعدد خانم‌ها و مدیریت خانواده فشارهای متعددی بر آنها وارد می‌کند، تصریح کرد: بار عمده تربیت فرزندان بر عهده خانم‌ها است. رسیدگی به وضعیت درسی بچه‌ها بر عهده خانم‌ها است و معمولاً پدرها مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: زنان رسیدگی به همسر و مسئولیت مراقبت از والدین همسر یا والدین خود را نیز به عهده می‌گیرند.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ما باید تدابیری بیندیشم که این بار‌های روانی را کم کنیم و حمایت اجتماعی و شغلی از زنان بیشتر شود. ساعت کار کمتر شود. زنان حقوق مناسب دریافت کنند. فضای کار خانم‌ها محیطی امن و راحت باشد و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی رعایت شود.


وی گفت: خانم‌ها را از نظر مناصب اداری باید ارتقا دهیم، جایگاه حقوقی و اجتماعی زنان را نیز باید ارتقا دهیم و برخی امور خاص که در ارتباط با زنان هست را به خانم‌ها بدهیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016