دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ستایش از مستندسازان ناشناس ایرانی در جشنواره لایپزیگ، بی بی سی

فیلم مستند "برش‌هایی از یک انقلاب" جایزه مهمی را در جشنواره فیلم‌های مستند در لایپزیگ (آلمان) دریافت کرد.

شامگاه جمعه (۲۱ اکتبر) طی مراسمی رسمی در کلیسای نیکلای شهر لایپزیگ، جایزه بنیاد "انقلاب مسالمت‌آمیز" به فیلم مستندی درباره "جنبش سبز" تقدیم شد.

فیلم مستند "برش‌هایی از یک انقلاب" علاوه بر لوح "حلقه لایپزیگی" جایزه‌ای نقدی به مبلغ پنج هزار یورو (حدود ۷۵۰۰ دلار) دریافت کرد.

بنیاد فرهنگی "انقلاب مسالمت‌آمیز" گفته است که مستند ایرانی برنده جایزه "فیلمی انتقادی است و دلایل شکست انقلاب سبز را در ایران نشان می‌دهد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




راینر فور، رئیس بنیاد "انقلاب مسالمت‌آمیز" در مراسم اهدای جایزه گفت که هدف این جایزه علاوه بر قدردانی از سازندگان فیلم، ستایش از تمام کسانی است که در شکل‌گیری این فیلم شرکت داشتند، یعنی بسیاری از مردم ایران.

رئیس بنیاد "انقلاب مسالمت‌آمیز" توضیح داد که هدف این بنیاد حمایت از کارهای مستندی است که شجاعت و فداکاری شهروندان را در دفاع از حقوق بشر نشان می‌دهند، و همچنین حمایت از سینماگرانی که با وجود محدودیت‌ها و تضییقات گوناگون، در انجام وظیفه انسانی و اخلاقی خود کوتاهی نمی‌کنند.

در مراسم اعطای جایزه در کلیسای نیکلای شهر لایپزیگ، سازنده یا سازندگان فیلم شناخته نشدند و گفته شد که به دلایل امنیتی نام آنها برده نمی‌شود.

در سایت رسمی جشنواره لایپزیگ گفته شده که فیلم مستند ایرانی توسط یک شرکت سینمایی فرانسوی به جشنواره لایپزیگ عرضه شده است. از آنجا که نه سازندگان فیلم و نه نماینده‌ای از جانب شرکت فرانسوی در جشنواره حضور داشتند، جایزه به شکل نمادین روی یک صندلی خالی قرار گرفت.


التزام به پرهیز از خشونت

جایزه "حلقه لایپزیگ" که به فیلم مستند ایرانی تعلق گرفت، نقشه مرکز شهر لایپزیگ را نشان می‌دهد، که از نخستین کانون‌های انقلاب مسالمت‌آ‌میز مردم آلمان شرقی در پاییز سال ۱۹۸۹ بود.

مردم لایپزیگ در جریان اعتراضات فراگیر علیه رژیم کمونیستی وابسته به اتحاد شوروی (سابق) در این مسیر راه پیمایی کرده و از سراسر شهر به سوی کلیسای نیکلای می‌رفتند.

کریستیان فورر، کشیش سابق کلیسای نیکلای، در مراسم اعطای جایزه با اشاره به جنبش مسالمت‌آمیز مردم آلمان شرقی در سال ۱۹۸۹ گفت خوشوقت است که جوانان ایران به اعتراضات خود رنگ خشونت ندادند و اطمینان دارد که آنها از راه صلح و مسالمت به پیروزی می‌رسند.

به گفته سایت رسمی جشنواره لایپزیگ فیلم مستند "برش‌هایی از یک انقلاب" تصویری عینی و صادقانه از "جنبش سبز" ارائه می‌دهد و دلایل شکست آن را با ژرف‌بینی توضیح می‌دهد.

در فیلم علاوه بر فیلم‌های حرفه‌ای، تعداد زیادی کلیپ‌های سردستی و غیرحرفه‌ای به کار رفته است، همان گونه که در روزهای "جنبش" خود معترضان فیلم‌هایی که با تلفن همراه گرفته بودند را از طریق اینترنت به نمایش گذاشتند.

"جشنواره بین‌المللی لایپزیگ برای فیلم‌های کارتونی و مستند" از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی در عرصه سینمای مستند به شمار می‌رود.

بنا به سایت رسمی جشنواره، در دور ۵۴ جشنواره، تعداد ۳۰۱۲ فیلم از صد کشور به دفتر جشنواره رسیده بود، که از میان آنها ۳۴۱ فیلم کارتونی و مستند از ۴۷ کشور به برنامه رسمی جشنواره راه یافتند.

این دوره جشنواره، برنامه‌ای مفصل و همچنین جایزه‌ای ویژه را به "بهار عربی" اختصاص داده است.

جشنواره فیلم‌های مستند لایپزیگ که روز دوشنبه ۱۷ اکتبر افتتاح شده است، روز یکشنبه به پایان می‌رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016