جمعه 20 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو انجمن دفاع از حقوق كودكان: وزارت كار اهتمامي براي شناسايي اشكال اشتغال پنهان كودكان ندارد، ایسنا

عضو انجمن دفاع از حقوق كودكان با اشاره به سه ميليون و 500 هزار كودك خارج از چرخه تحصيل گفت: يك ميليون و 600 هزار نفر از اين كودكان به كار اشتغال دارند.

اسماعيل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار«اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه آموزش و پرورش هر سال بودجه زيادي براي جذب و آموزش كودكان خارج از چرخه تحصيل مصرف مي‌كند، اظهار كرد: روند افزايش فشارهاي اقتصادي سبب شده هر سال بخش زيادي از كودكان از چرخه تحصيل خارج شوند.

به گفته وي بر اساس قانون اساسي ماده 28 پيمان‌نامه جهاني حقوق كودك كه ايران هم به آن پيوسته آموزش كودكان بايد رايگان و اجباري باشد.

اين عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان در ادامه عنوان كرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولي آموزش كودكان هيچگاه پاسخگوي نياز اين دسته از كودكان نبوده و وزارت كار هم كه وظيفه‌اش شناسايي اشكال پنهان اشتغال كودكان است هيچ‌گاه به وظيفه خود عمل نكرده است.

اسماعيل‌پور همچنين با بيان اينكه تمام بودجه‌هاي صرف شده تنها براي جمع‌آوري كودكان از سطح خيابان‌هاي شهرها بوده است، گفت: در اين سال‌ها تنها سازمان بهزيستي و شهرداري به جمع‌آوري و ساماندهي بخشي از كودكان كار و خيابان پرداخته‌اند و هيچ‌گاه به آموزش و تحصيل كودكان جمع‌آوري شده توجه جدي نشده است.

وي افزود: در سال‌هاي اخير نهادهاي مردمي در جهت آموزش و توانمندسازي اين كودكان در حد بضاعت محدود خود فعاليت كردند و توانستند درصد بسيار كمي از اين كودكان را پوشش دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان در ادامه پيشنهاد داد: به جاي صرف بودجه‌هاي بسيار براي ساماندهي كودكان خيابان شرايط آموزش آنان در حين اشتغال فراهم شود زيرا اين كودكان به دليل نيازمندي اقتصادي عليرغم ميل باطني خود راهي جز اشتغال ندارند.

اسماعيل‌پور همچنين با اشاره به تجربه‌هاي موفق ساير كشورها مانند هند در زمينه آموزش كودكان كار اظهار كرد: اراده‌اي براي استفاده از تجربه‌هاي موفق ديگر كشورها وجود ندارد. ضمن اينكه مي‌توان از تجربه‌هاي موفق تشكل‌هاي غيردولتي در زمينه آموزش وتوانمندسازي كودكان كار و خيابان در خانه‌هاي كودك جنوب شهر در آموزش و پرورش استفاده كرد اما تاكنون وزارت آموزش و پرورش در جهت بهره‌گيري از اين تجارت و تجارب ساير كشورها اقدام نكرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016