پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کم توجهی به روانپزشکی اجتماعی، مهر

دبیر بیست و هشتمین همایش سالیانه انجمن روانپزشکان ایران اظهارداشت: روانشناسی اجتماعی و جامعه نگر مهمترین موضوع قابل بحث است که طی 30 سال گذشته به آن توجه کمتری شده و این مسئله دلیل بر انتخاب روانپزشکی اجتماعی برای این کنگره بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر آفرین رحیمی موقر در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: در 30 سال گذشته توجه به روانپزشکی اجتماعی کم بوده و به همین منظور انجمن روانپزشکان ایران این موضوع را به عنوان مبحث اصلی همایش انتخاب کرده تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه در ایران همکاری بین متخصصان جامعه شناسی،مردم شناسی و روانپزشکی بسیار اندک است و هم افزایی مناسبی در این زمینه صورت نمی گیرد.

رحیمی موقر در ادامه عنوان کرد: روانشناسی اجتماعی در زمان جنگ جهانی اول و دوم از اهمیت بالایی برخوردار بود ولی متاسفانه در سالهای گذشته از توجه به آن کاسته شد ولی خوشبختانه طی 3 -4 سال گذشته به کمی توجه شده ولی همچنان همکاری گروههای روانپزشکی با گروههای جامعه شناسی کم است به همین خاطر از جایگاه مطلوبی و تصویب شده ای برخوردار نیست.

جایگاه روانپزشکی اجتماعی در جامعه علمی کشور مطلوب نیست

در ادامه دکتر پرویز مظاهری، دبیر اجرایی بیست و هشتمین همایش انجمن روانپزشکان ایران گفت: جایگاه روانپزشکی اجتماعی در جامعه علمی کشور مطلوب نیست. امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت گروه‌های روانپزشکی و انجمن روانپزشکان این رویکرد جدید را برای مردم جای بیندازیم و ترس مردم از مراجعه به روانپزشک را کاسته و انگ‌زدایی کنیم و در همین راستا باورهای غلطی که مردم دارند را از بین ببریم.

وی افزود: با تثبیت جایگاه روانپزشکی اجتماعی و انگ‌زدایی نیاز مردم به بستری در بیمارستان‌های روانپزشکی کمتر شده و مردم می‌آموزند که بیماری را قبل از مزمن شدن درمان کنند. متاسفانه مردم زمانی به روانپزشک و یا بیمارستان‌های روانپزشکی مراجعه می‌کنند که بیماری به اوج خود رسیده و مشکلاتی را برای خانواده ایجاد کند.

مظاهری گفت: انگ زدایی از بیمار یکی از مسائلی است که بیشترین تاثیر را بر روی روانپزشکی اجتماعی می گذارد و باعث کاهش هزینه‌های درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماریها می شود.

وی در ادامه افزود: روانپزشکی اجتماعی یک تفکر است که به ازدواج میان روانپزشکی و جامعه‌شناشی می‌پردازد و یک تکنیک درمانی است و هنوز یک رشته فوق تخصصی تحت عنوان روانپزشکی اجتماعی ایجاد نشده است ولی امیدواریم در آینده نزدیک این رشته نیز تاسیس شود.

تنها 20 درصد روانپزشکان تعرفه های درمانی را رعایت نمی کنند

دبیر اجرایی بیست و هشتمین همایش انجمن روانپزشکان ایران ضمن بیان اینکه تعر فه‌ها باید واقعی شوند، گفت: تعرفه‌های روانپزشکی غیرمنطقی و غیرواقعی هستند، تعرفه‌ای که از سوی وزارت بهداشت برای خدمات روانپزشکی تعیین شده است 16 هزار تومان است در حالی که یک روانپزشک باید بیش از 30 تا 45 دقیقه برای ویزیت بیمار زمان صرف کند.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد روانپزشکان تعرفه‌ها را رعایت و کمتر از 20 درصد آنها تعرفه‌های غیر معمول از بیماران دریافت می‌کنند و روانپزشکی که ویزیت بالای 50 هزار تومان از مردم دریافت کنند کم هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبیر انجمن روانپزشکان ایران در اظهار داشت: مشکل دیگر جامعه روانپزشکان عدم پوشش بیمه‌ای برای بیماران روانپزشکی است و بیمه‌ها تنها نوع شدید بیماری‌های روانپزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه با کمبود داروهای جدید روانپزشکی در کشور مواجه هستیم، گفت: بیمه‌ داروهای روانپزشکی خارجی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد در حالی که هر سال داروهای جدیدی از خارج کشور وارد می‌شوند که هزینه بالایی دارند.

بیست و هشتمین همایش انجمن روانپزشکان ایران از 24 تا 26 آبان ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016