پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ايلنا از کنسرت محمدرضا لطفی: گروه همنوازان شيدا با صدايی که تکراری نبود

کنسرت محمدرضا به همراه گروه بزرگ همنوازان شيدا درحالی اجرا شد که صدای خواننده‌ی جديد اين گروه خوش درخشيد و از جنس صداهای تکراری نبود.


ايلنا: نخستين اجرا از تازه‌ترين کنسرت محمدرضا لطفی با تشويق حاضران به کار پايان داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين برنامه در دو بخش برگزار شد که در بخش نخست محمدرضا لطفی به صورت بداهه‌نوازی اشعاری از حافظ و مولانا را خواند. در اين بخش احمد مستنبط(تمبک) و مهرزاد هويدا(دف) تار؛ لطفی را همراهی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پس از ۲۰ دقيقه استراحت، گروه بزرگ همنوازان شيدا که متشکل از ۲۵ نفر بود به صحنه آمد. دراين بخش تصنيف هنر زمان، تکنوازی سه تار، چهارمضراب، بداهه‌خوانی(ساز و آواز)، تصنيف بيداد و در پايان تصنيف هنر زمان تکرار شد.

قطعات اين کنسرت به صورت تکنيک پوليفونی(خطوط ملوی موازی هم که در خط افقی حرکت می‌کند) توسط حميدرضا مرتضوی تنظيم شده بود و تنظيم قطعات دهه ۶۰ را يادآوری می‌کرد که در سرآمد آنها زنده ياد مشکاتيان بود.

با اين حال محمدرضا لطفی در بروشور اين کنسرت در توضيح تنظيم اين قطعات چنين گفته بود: امروزه جوانان بر اساس نيازهای روحی و علاقه به موسيقی چندصدايی در اين عرصه (با توجه به سيستم ضبط ديجيتال) پيشرفت نموده اند اما در اينجا مقايسه سازهای کلاسيک غربی و سازهای شرقی و نيز داشتن انتظاری از معادل از اين دو نادرست است؛ چراکه بر خلاف موسيقی کلاسی غربی که سازها برای ارکستراسيون و اجرای چند صدايی تنظيم شده است، سازهای شرقی و به ويژه سازهای ايرانی اغلب سازهای فردی و بداهه است.

وی ادامه داده است: اگر چه از دوره مين باشيان و وزيری نگاه چند صدايی در موسيقی ايرانی باب شد اما بايد پذيرفت که اين نگاه با سازهای ايرانی به سختی جا افتاد؛علاوه بر اين پوستی بودن برخی از سازهای ايرانی چون تار و کمانچه،نگهداری کوک ثابتشان را مشکل می کند.

از نکات قابل توجه ديگر اين کنسرت خواننده گروه يعنی عليرضا فريدون‌پور بود که در گذشته به‌عنوان خواننده ارکستر همنوازان به رهبری اسداله ملک و ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدينی و گروه پايور حضور داشت. صدای اين خواننده همانگونه که لطفی در نشست مطبوعاتی گفته بود؛ گرم بود و ترکيبی از دو جنس صدا يعنی ايرج بسطامی و رگه‌هايی از صدای بنان بود و با صداهای تکراری که امروز سعی در تقليد از صدای شجريان دارد، متفاوت بود؛ هرچند فريدون پور در خواندن پرده‌های بالا با مشکلاتی مواجه بود اما همنشينی مناسبی بين گروه و صدای وی در طول اجرا حاکم بود.

همکاری با محمدرضا لطفی نيز در ارتقاء صدای اين خواننده بی تاثير نبوده است؛ چراکه به گفته خود اين خواننده، با سختگيری و راهنمايی لطفی؛ تحولی ديگر در صدايش ايجاد شده و وی هم اکنون آواز را جدی‌تر دنبال می‌کند. يکی از خصوصيات محمدرضا لطفی نيز معلم بودن وی است و گويی از خواننده اين گروه همصدايی ديگر را بيرون کشيده است.

کنسرت گروه همنوازن شيدا ۲۵ تا ۲۷ در سالن نمايشگاه ميلاد برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016