پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

میانگین سنی مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی 29 سال است، مهر

یک کارشناس اعتیاد گفت: براساس تحقیقات انجام شده میانگین سن مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی 29 سال است.

به گزارش خبرنگار مهر، رویا نوری روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان بررسی روند مصرف مواد محرک (ATS ) در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: در میان موادی که از سوی معتادان مصرف می‌شوند، مواد محرک بیشترین پتانسیل را برای ایجاد آسیب‌های روانی، فیزیکی و اجتماعی دارند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه ‌مواد محرک سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند و در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه‌ی اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در کشور معتقدند که در سال‌های اخیر الگوی سوء مصرف مواد مخدر در کشور در حال تغییر است، به طوری که امروزه شاهد رشد چشمگیر مصرف مواد محرک به‌ویژه مت‌آمفتامین‌ها و دیگر مواد محرک در کشور هستیم.

نوری ادامه داد: مطالعات صورت‌گرفته در دیگر کشورها هم حاکی از این امر است که سوء مصرف محرک‌ها در جهان رو به افزایش است و کلان شهر تهران به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ و پایتخت ایران با بیش از 12 میلیون جمعیت و تنوع فرهنگی بسیار گسترده متشکل از قومیت‌های مختلف در معرض این پدیده قرار دارد که می‌تواند بستر مناسبی برای یک پژوهش شیوع‌شناسی در زمینه مواد صنعتی جدید باشد.

وی با بیان اینکه پژوهشی در این زمینه در سال 89 در بین 6500 نفر از 22 منطقه شهر تهران به‌منظور بررسی شیوع مصرف و روند مصرف مواد محرک در این شهر انجام شد، گفت: تغییر الگوی مصرف مواد در ایران، شیوع روز افزون مصرف مواد محرک در کشور، آمار رو به رشد سوء مصرف این مواد در سطح جامعه‌ی جهانی و علل گرایش جوانان به اینگونه مواد را از جمله ضرورت‌های این پژوهش می‌باشند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به یافته‌های این پژوهش گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر 3/2 درصد از نمونه تحقیق در شهر تهران مصرف‌کننده فعلی مواد محرک هستند و 15/1 درصد نیز مصرف‌کننده روزانه مواد محرک هستند و همچنین 75/1 درصد، مصرف‌کننده هفتگی مواد محرک در شهر تهران بوده است.

نوری بیان داشت: در پژوهش فوق 24درصد مصرف‌کنندگان مواد محرک در گروه سنی 25-29 قرار دارند و حدود 80 درصد مصرف‌کنندگان این مواد در گروههای سنی زیر 35 سال قرار دارند که با این توجه میانگین سنی مصرف‌کنندگان مواد محرک 29 سال است.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از افراد این مطالعه، دلیل شروع مصرف مواد محرک را کنجکاوی ذکر کرده‌اند، افزود: همچنین در این مطالعه افزایش انرژی، افزایش قدرت جنسی و شب بیداری به ترتیب عمده‌ترین دلایل شروع مصرف مواد محرک هستند.

نوری یکی از دلایل مهم گرایش جوانان به مواد محرک را باور غلط آنان برشمرد و گفت: جوانان اعتقاد دارند که اینگونه مواد اعتیادآور نیستند و به سادگی مصرف می‌شوند در حالی که این مواد بسیار خطرناک هستند و از مواد بسیار آسیب‌زایی ساخته می‌شوند که مصرف آنها آسیب‌های غیر قابل جبرانی در مغز ایجاد می‌کنند که منجر به اختلالات رفتاری و روانی ماندگار می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه مصرف مکرر این گونه مواد منجر به بروز اختلالات روانی غیرقابل برگشت می‌شود، به خانواده‌های عزیز توصیه می‌شود که در صورت مشاهده این علائم در اعضاء خانواده خود، در اسرع وقت فرد مشکوک به استفاده از این مواد را جهت درمان به مراکز درمانی که همکاران متخصص اعصاب و روان در آن فعالیت دارند انتقال و تحت درمان قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016