چهارشنبه 16 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لزوم تصويب قانوني براي حمايت از مبتلايان به اختلال هويت جنسي، ایسنا

يك كارشناس اختلال هويت جنسي بهزيستي با بيان اينكه هيچ نوع حمايت بيمه‌اي از افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي به عمل نمي‌آيد، گفت: لازم است طرحي يا لايحه‌اي براي حمايت از مبتلايان به اختلال هويت جنسي به تصويب برسد تا وظايف ارگان‌ها و سازمان‌هاي مرتبط در قبال آنان مشخص شود.

قلي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه جنسيت بيولوژيك با هويت جنسي افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي همخواني ندارد، اظهار كرد: اين افراد جسمشان متناسب با هويت جنسي كه از خود در ذهن دارند نيست و معمولا با دوجنسي‌ها به اشتباه گرفته مي‌شوند اما دوجنسي‌ها تنها مشكل جسمي دارند و مبتلايان به اختلال هويت جنسي مشكل رواني و ذهني دارند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه اگر فردي واقعا بيمار مبتلا به اختلال هويت جنسي باشد پس از عمل پشيمان نمي‌شود، عنوان كرد: انجام اين عمل مستلزم كسب آمادگي‌هاي لازم براي پذيرفتن نقش جديد و انجام مشاوره است و اين در حاليست كه افراد اغلب بدون اين آمادگي‌ها اقدام به انجام عمل جراحي مي‌كنند و اين موضوع مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.

وي افزود: اين افراد معمولا در خانواده و جامعه پذيرفته نمي‌شوند و معمولا به عنوان مفسد شناخته مي‌شوند. در حالي كه بيمار هستند و اگر درمان شوند مي‌توانند زندگي عادي مانند ساير افراد جامعه داشته باشند.

اين كارشناس TS سازمان بهزيستي در ادامه با اشاره به سير درمان بيماري اين افراد عنوان كرد: اين افراد به هر طريقي كه بيماريشان شناخته شود پس از تشخيص اوليه به دادگاه مراجعه مي‌كنند، دادگاه آنان را به سازمان پزشكي قانوني ارجاع مي‌دهد، پس از انجام مشاوره‌هاي سازمان پزشكي قانوني كه به مدت شش ماه به طول مي‌انجامد و تشخيص قطعي به آنان مجوز عمل تغيير جنسيت داده مي‌شود.

قلي‌پور همچنين با بيان اينكه سقف هزينه‌هاي جراحي اين بيماران به 40 ميليون تومان مي‌رسد، گفت: اغلب اين افراد به خاطر ناتواني مالي تنها به انجام يك مرحله از اين عمل كه حداقل هشت ميليون تومان هزينه در بر دارد بسنده مي‌كنند.

وي درباره پوششهاي بيمه‌اي اين جراحي‌ها به ايسنا گفت: اين جراحي‌ها در مراكز خصوصي انجام مي‌شود و بخش‌هايي از آن هم جزو جراحي‌هاي زيبايي محسوب مي‌شود و تحت پوشش بيمه نيستند. ضمن اينكه انجام يك مرحله از اين عمل باعث نارضايتي در دوره‌هاي بعدي اين افراد مي‌شود.

اين كارشناس TS در ادامه با بيان اينكه وزارت بهداشت و بيمه‌ها تاكنون براي حمايت از اين بيماران اقدامي نكرده‌اند،‌ اظهار كرد: مشكل اصلي اين افراد جراحي‌هاست و اگر وزارت بهداشت قبول كند در بخش جراحي، درمان، آموزش يك تيم متخصص براي نظارت بر جراحي‌ها اقداماتي انجام دهد بسياري از مشكلات اين بيماران حل مي‌شود.

به گفته وي در حال حاضر هيچ نظارتي از طرف وزارت بهداشت بر جراحي‌هايي كه در مراكز خصوصي انجام مي‌شود صورت نمي‌گيرد و تيمي آموزش ديده از جراحان در كشور براي اين منظور وجود ندارد و جراحي‌هايي هم كه در مراكز خصوصي انجام مي‌شود به صورت انفرادي است.

قلي‌پور افزود: اين افراد پس از عمل جراحي نياز دارند تا پايان عمر قرص‌هاي هورموني مصرف كنند و اگر تحت پوشش بيمه نباشند تامين اين داروها برايشان بسيار مشكل است.

وي در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر تنها سازماني كه از اين افراد حمايت مي‌كند، سازمان بهزيستي است عنوان كرد: سقف كمك‌هاي بهزيستي به اين افراد پنج ميليون تومان است.

اين كارشناس همچنين با اشاره به آغاز حمايت‌هاي بهزيستي از اين افراد از سال 81 عنوان كرد: فرقي نمي‌كند اين افراد در كدام مرحله پروسه درمان خود به بهزيستي مراجعه كنند در هر صورت مي‌توانند از حمايت‌هاي تخصصي مددكاري، روانشناسي، روانپزشكي، پزشكي و حقوقي اين سازمان به صورت رايگان بهره‌مند شوند كه اين حمايت‌ها در مراكز مداخله و بحران سازمان بهزيستي انجام مي‌شود.

به گفته وي تا سال 85 تنها مركز مداخله در بحران نواب صفوي تهران به اين افرادخدمات مي‌داد اما از سال 85 تاكنون تمام مراكز مداخله در بحران سازمان بهزيستي در سراسر كشور موظف به ارائه خدمات به اين افراد شده‌اند.

قلي‌پور در ادامه با اشاره به همكاري‌هاي سازمان بهزيستي با سازمان نظام وظيفه در اين زمينه گفت: هم‌اكنون در حال حذف بند 33 قانون نظام وظيفه براي معافيت پزشكي اين بيماران عنوان منحرف جنسي ذكر شده است اما قرار شده در آيين‌نامه جديد اين عنوان اصلاح شود تا مشكلي براي معافيت پزشكي و اشتغال اين بيماران پيش نيايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




كارشناس TS سازمان بهزيستي تصريح كرد: اين افراد مي‌توانند پس از عمل جراحي به سازمان ثبت احوال مراجعه و شناسنامه خود را تغيير دهند ضمن اينكه تمام مدارك و سوابق تحصيلي آنان قابل تعويض است و عوض كردن سوابق تحصيلي تنها در ايران انجام مي‌شود.

وي افزود: از سوي ديگر اين افراد پس از انجام عمل جراحي به شهروند عادي تبديل مي‌شوند و مشكلي براي اشتغال ندارند اما معمولا تمايل دارند گذشته خود را پاك كنند تا ديگر به عنوان فرد مبتلا به TS به آنها نگاه نشود.

وي در پايان اظهار كرد: همه موارد مبتلا به اختلال هويت جنسي به سازمان بهزيستي مراجعه نمي‌كنند اما اغلب مواردي كه مراجعه مي‌كنند يا توسط خانواده طرد شده‌اند يا خانواده استطاعت مالي براي حمايت از آنان را ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016