چهارشنبه 16 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عدم توجه به حمايت اجتماعي و رواني، معتاد در حال بهبودي را به چرخه اعتياد باز مي‌گرداند، ایسنا

رئيس انجمن مددكاران ايران با اشاره به اينكه عدم توجه به حمايت اجتماعي و رواني، معتاد در حال بهبودي را به چرخه اعتياد باز مي‌گرداند، گفت: خدمات رواني اجتماعي بايد از ابتداي پروسه درمان دارويي آغاز شود.

حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با خبرنگار انجمن دانشجويان ايسنا، با تاكيد بر همزمان بودن درمان دارويي و درمان رواني ـ اجتماعي معتاد ،اظهاركرد: بخشي از حمايت‌هاي اجتماعي شامل سم‌زدايي، خدمات حوزه پزشكي و دارويي و بخش ديگر همزمان با مرحله اول درمان‌، شامل ارائه خدمات اجتماعي براي فرد در حال بهبودي مي شود.

موسوي چلك بيان كرد: با توجه به اينكه بيماري اعتياد به حمايت بيشتري نسبت به بيماري‌هاي جسمي نياز دارد علاوه بر دريافت خدمات درماني و دارويي، فرايند حمايت‌هاي اجتماعي و رواني از فرد معتاد، بايد بر خانواده‌ و اطرافيان او نيز تمركز يابد.

وي با اشاره به ديدگاه‌هاي مختلف نسبت به حمايت اجتماعي معتادان در حال بهبودي بيان كرد: در حالي كه برخي اعتقاد دارند حمايت‌ اجتماعي پس از اتمام پروسه درمان پزشكي آغاز مي‌شود ما معتقديم خدمات رواني و اجتماعي بايد از ابتداي روند درمان همراه با درمان دارويي شروع شود زيرا عدم توجه به اين بعد زمينه مصرف دوباره مواد مخدر را فراهم مي‌كند.

وي با بيان اينكه حمايت اجتماعي شامل ابعاد رواني، درماني و اجتماعي مي‌شود درباره بعد اجتماعي آن، توضيح داد: بيمه، حمايت مالي و پذيرش افراد در جامعه برخي از ابعاد حمايت از معتادان در حال بهبود را تشكيل مي دهند كه توجه به اين موارد در كمك به درمان معتاد اهميت بسياري دارد.

موسوي با اشاره به سلب اعتماد مردم از فرد معتاد در جامعه، گفت: درحالي برخي برداشت‌هاي غلط جامعه باعث مي‌شود كه حمايت اجتماعي كمتري نسبت به معتاد به عمل آيد كه بخشي از حمايت‌هاي اجتماعي براي بازتواني معتاد در جامعه تمركز يافته است.

وي بازتواني معتادان را شامل كمك براي يافتن شغل و يا بازگشت دوباره او به محيط كار قبلي دانست و بر لزوم حمايت صنف و كارفرما براي فراهم كردن زمينه بازگشت معتادان در حال بهبودي به جامعه تاكيد كرد و گفت: اين حمايت اجتماعي بايد درقانون هم ضمانت اجرا داشته باشد، زيرا تنها در صورت فراهم كردن بستر بازگشت افراد درحال بهبودي، مي‌توانيم شاهد موفقيت آنها در فرآيند درمان باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موسوي در توضيح حمايت‌هاي مالي اظهار كرد: حمايت‌ مالي به معناي اعطاي مستقيم پول به خود فرد معتاد نيست بلكه بخشي از حمايت‌هاي مالي با تامين هزينه درمان از طريق بيمه يا يارانه و بخش ديگر از طريق حمايت مقطعي از خانواده او به عمل مي‌آيد؛ در غير اين صورت علاوه بر فراهم شدن زمينه جرم معتاد، وي را از ترك مواد اعتيادي هم منصرف مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه بسياري از معتادان در حال بهبودي داراي تمكن مالي نيستند، گفت: كمك مالي بايد در مقطعي از فرآيند درمان براي برخي معتادان نيازمند در راستاي تامين بخشي از نيازهاي اين خانواده‌ها انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016