سه شنبه 6 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش خانه سينما به يادداشت خبرگزاری فارس، فارس


خبرگزاری فارس: خانه سينما در واکنش به يادداشت فارس با عنوان «اينجا خانه سينماست، صدای بی‌بی‌سی فارسی!» نوشت: هيچکدام از اصناف سينمايی دعوی تحريم جشنواره فيلم فجر را نکرده‌اند و خانه سينما، جشنواره فيلم فجر را سال تحويل(عيد) سينمای ايران می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، خانه سينما به يادداشت اين خبرگزاری با عنوان «اينجا خانه سينماست، صدای بی‌بی‌سی فارسی!» واکنش نشان داد.
خانه سينما در بيانيه خود که در مقدمه آن با لحن و صدای بی بی سی فارسی و رسانه‌های ضد انقلاب به قضاوت درباره خبرگزاری فارس پرداخته است، با عنوان «اينجا خانه سينما، صدای اصناف سينمای ايران - اسلامی» آورده است:
«جامعه اصناف سينمايی نهادی برآمده از اراده سينماگران ايرانی است که در چارچوب ارزش‌های جمهوری اسلامی ايران، مصرح در قانون اساسی زندگی می‌کنند و به کار ساخت و نمايش فيلم اشتغال دارند و می‌کوشند تا با رايزنی و ديده‌بانی مناسبات شغلی خويش به تامين نياز‌های مادی و معنوی خود جامه عمل بپوشند. پس هر‌گونه کوششی برای معرفی آنان به عنوان دشمن و يا راندن آنان به اردوگاه بيگانگان از تقوای سياسی و حزم اداری به دور است. گواه اين ادعا نيز سفارت فرهنگی سينما در اين سی سال است که اگر نگوييم همه، دست کم بيش از نيمی از اعتبار فرهنگی ايران اسلامی در جهان از آن سينما بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خانه سينما در اين بند هم افتخارات سينمای کشورمان يکسره را به پای خود نوشته و هيچ نقشی برای هوای تازه ايی که انقلاب اسلامی در ساحت هنر و به ويژه سينما دميده اشاره ايی نکرده است!

در ادامه اين متن که به خبرگزاری فارس ايميل شده، می‌خوانيم:«هيچکدام از اصناف سينمايی دعوی تحريم جشنواره فيلم فجر را نکرده‌اند و البته همگان مختارند که در جشنواره شرکت کنند يا نکنند. نهاد صنفی – فرهنگی خانه سينما برآيند آرای همه نمايندگانش است و البته بر گفت‌وگو، اقناع و دورانديشی استوار. سلسه مراتب اداری و نظامی مورد علاقه شما را ندارد. خانه سينما يک فدراسيون است و نه يک سازمان اقتدارگرا!
جامعه اصناف سينمايی جشنواره فيلم فجر را سال تحويل (عيد) سينمای ايران می‌‌داند. فارغ از اينکه هم‌چون ساليان پيشن مديران برگزار‌کننده‌اش (مديران معاونت سينمايی) تدبير و حزم داشته‌اند و يا هم‌چون اين دو سال با بی‌درايتی به واگرايی و بی‌‌اعتمادی سينماگران و دولت کوشيده‌اند. و البته اين هم حق سينماگران است که در جشنواره خودشان شرکت کنند و اما نخواهند آثار شان داوری شود، کاری که در سال گذشته از درايت برخی صنوف حاصل آمد.»
در پايان نوشتار خانه سينما به حق آنها در دفاع از حقوق خود اشاره شده به تکليفشان در برابر آرمانهای دينی و ملی که حاصل خون شهداست اشاره ايی نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس روز گذشته چهار صنف خانه سينما طی بيانيه مشترک برای حضور در جشنواره شرط گذاشتند که کارشناسان آن را به تحريم جشنواره سی ام فيلم فجر توسط خانه سينما تحليل کردند.

***

اينجا خانه سينماست، صدای بی‌بی‌سی فارسی!

خبرگزاری فارس: کسانی که برای جشنواره فيلم فجر شرط می‌گذارند، کسانی بودند که از همکاران شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی حمايت کردند. گويا برای اين آقايان، انگليس و بی‌بی‌سی از ايران و جشنواره فيلم فجر خيلی مهم‌تر است.

به گزارش خبرنگار سينمايی فارس، روز گذشته چهارصنف خانه سينما متشکل از کانون تدوينگران سينمای ايران، انجمن تهيه‌کنندگان سينمای مستند ايران، انجمن فيلمبرداران سينمای ايران و کانون آهنگسازان سينمای ايران برای حضور در سی‌امين جشنواره بين‌ا‌لمللی فيلم فجر شرط گذاشتند.
در اين بيانيه همکاری و حضور در جشنواره فيلم فجر منوط به رفع مشکلات پيش‌آمده قضايی از سوی معاونت سينمايی عنوان شده است.
پيش از اين نيز انجمن مستندسازان سينمای ايران و کانون کارگردانان سينمای ايران در بيانيه ديگری تصريح کرده بودند برای هرگونه همکاری موثر با جشنواره تا رفع اين تناقض از سوی مسئولان امور سينمايی‌ منتظر می‌مانند.

* فرار رو به جلو خانه سينما

اين اقدام صنوف خانه سينما در حالی صورت می‌گيرد که چند روز پيش «محمد خزاعی» دبير جشنواره فيلم فجر با حضور در خانه سنيما برای مشارکت اصناف سينمايی در جشنواره با نمايندگان صنوف ديدار و گفت‌وگو کرد. خزاعی برای پايان دادن به اختلافات به خانه سينما رفت اما گويا حضور وی نه‌تنها نتيجه‌ای در بر نداشت، بلکه آ‌ن‌ها معنای ديگری از ان استناط کردند و بيش از اينکه اين ديدار همکاری صنوف را در پی داشته باشد، فرار رو به جلو صنوف و شرط‌گذاری آ‌ن‌ها را در پی داشته است.

* مقابله با معاونت سينمايی يا دهن‌کجی به نظام

اقدام جديد چهار صنف خانه سينما را که به عنوان يک اهرم فشار از سوی مديريت خانه سينما عليه معاونت سينمايی وزارت ارشاد برای از بين بردن فشار اين معاونت در زمينه انحلال خانه سينما صورت می‌گيرد، ديگر نمی‌توان به عنوان دعوای خانه سينما با معاونت سينمايی ارزيابی کرد.
حالا بحث بزرگ‌ترين جشنواره ملی کشور يعنی جشنواره فجر مطرح است؛ جشنواره که سی‌امين دوره خود را می‌گذارند و قرار است امسال به صورت ويژه هم‌زمان با سی‌وسومين سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شود. اين اقدام ديگر يک دعوا نيست، به نوعی دهن‌کجی به نظام محسوب می‌شود و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
مسئولان وزارت ارشاد که تا چند روز آينده در دادگاه شکايت از خانه سينما حضور می‌يابند تا انحلال اين خانه را بررسی کنند، با اين اقدام جديد بايد مصمم‌تر شده و جدی‌تر کار را ادامه دهند.

* انگليس و بی‌بی‌سی فارسی مهم‌تر از ايران و فجر

ضمن اينکه کسانی که برای جشنواره فيلم فجر شرط می‌گذارند، کسانی بودند که از مستندسازان بازداشت‌شده به جرم همکاری با شبکه ضد انقلاب بی‌بی‌سی فارسی حمايت کردند. گويا برای اين آقايان، انگليس و بی‌بی‌سی فارسی از ايران و جشنواره فيلم فجر خيلی مهم‌تر است.
ناچار رفتار اين اصناف خانه سينما که معلوم نيست بيانيه‌شان چه اندازه نظر تمامی صنف باشد و يا تحت القائات کسانی که خانه سينما را وارد فازهای غير صنفی کردند منتشر شده؛ رفتار عطوفانه معاونت سينمايی و ديدار دبير جوان و نيک سرشت جشنواره سی ام را هم آماج انتقاد قرار خواهد داد که چرا آزموده را می‌آزمايند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016