دوشنبه 5 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صد کتابفروشی در تهران طی يک سال گذشته تعطيل شده‌اند، مهر

کتابفروشان خيابان کريم‌خان تهران با ابراز تاسف از تعطيلی حدود ۱۰۰ کتابفروشی در پايتخت تنها در يکسال گذشته، نسبت به قرار گرفتن در منگنه مانتوفروشان و طلافروشان اين راسته و بی‌ميلی مشتريان اين دو بازار برای خريد از کتابفروشيهای آنها ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته تعدادی از کتابفروشان خيابان کريم‌خان زند تهران در کافه کتاب «کتابفروشی ويستار» پذيرای شهردار منطقه ۶ تهران و جمعی از مسئولان شهری اين منطقه شدند تا مشکلاتشان را با آنها در ميان بگذارند. آنها پيشنهادهايی نيز برای بهبود وضعيت فرهنگی کتابفروشيهای اين راسته به مديريت شهری منطقه ۶ ارائه کردند.

در اين نشست که عصر يکشنبه ۴دی ماه برگزار شد، «حسن کيائيان» مدير نشر چشمه، «محمدعلی جعفريه» مدير نشر ثالث، «حسن طباطبايی» مدير نشر آبی، «محمد زارع» مدير نشر رود، «سعيد بختياری» مدير نشر گيتاشناسی، «آرش سلطانعلی» مدير آموزشگاه ايده، «پژمان سلطانی» مدير کتابفروشی ويستار به طرح مشکلات مربوط به صنف کتابفروش در راسته کريم‌خان پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خواسته کتابفروشان راسته کريم‌خان از شهرداری تهران

«حسن کيائيان» مدير نشر چشمه با يادآوری تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته برای راه‌اندازی يک گذر فرهنگی در اين منطقه (با نام اختصاری «گفت») با شهرداری منطقه ۶ تهران و به همت احمد مسجدجامعی رئيس کميسيون فرهنگی شورای شهر تهران به امضا رسيده است، از فخرالدين سليمانی شهردار اين منطقه خواست زمينه اجرای آن را مهيا کند.

وی با اشاره به وضعيت فرهنگی اين منطقه از تهران گفت: حدود ۱۴ کتابفروشی، ۲ واحد موسسه فرهنگی و يک کتابخانه بزرگ در منطقه ۶ تهران فعاليت دارند و فقط کتابفروشيهای راسته کريم‌خان نيستند که به اين منطقه چهره‌ای فرهنگی داده‌اند؛ وجود خانه هنرمندان ايران و تعداد زيادی کافه که اکثراً پايگاه فرهنگی محسوب می‌شوند، ظرفيتی خوب برای کار فرهنگی در اين منطقه است.

کيائيان اضافه کرد: ما (فعالان فرهنگ منطقه ۶ تهران) که مجموعاً شايد بيش از ۵۰۰ سال سابقه فعاليت در اين حوزه و کار کتابفروشی را داريم، فکر می‌کنيم که فرهنگ وزن مخصوص و بالايی در کشورمان دارد و توجه دولت به اين مقوله، می‌تواند جلوی بسياری از آسيب‌ها و بزه‌هايی اجتماعی را بگيرد.

مدير نشر چشمه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مسئولان کتابفروشيهای راسته کريم‌خان برای برپايی جشنواره «گفت» (گذر فرهنگی تهران) خواستار کمک شهرداری منطقه ۶ برای اطلاع‌رسانی به مردم در اين باره و نيز اجرای توافقنامه سال قبل در اين خصوص شد.

وی خطاب به «فخرالدين سليمانی» شهردار منطقه ۶ تهران گفت: ما چيز عجيب و غريبی از شما نمی‌خواهيم و تنها انتظارمان اين است که فضای راسته کريم‌خان به گونه‌ای تغيير کند که کسی که از اينجا تردد می‌کند، احساس کند از يک گذر فرهنگی عبور می‌کند و فضای متفاوتی را تجربه می‌کند.

کيائيان با اشاره به مشکلات اقتصادی صنف کتابفروش گفت: اهالی صنوف ديگر صبح که می‌خواهند کارشان را شروع کنند، برايشان مهم است که بدانند نرخ طلا و ارز نسبت به ديروز چقدر نوسان داشته است ولی کتاب تنها کالايی است که قابليت تبديل به تورم را ندارد؛ بدترين کتابفروش هم اگر قيمت کتابش را تغيير بدهد، چون تورم مسير خودش را می‌رود، اين تغيير قيمت هم سودی به حال او نخواهد داشت.

اين کتابفروش باسابقه گفت: ما در خيابان کريم‌خان از دو طرف يکی از طرف مانتوفروشان و دوم از طرف طلافروشان تحت فشار و در منگنه آنها هستيم. اگر شهرداری منطقه بتواند با تمهيداتی کسانی را که از اين دو بازار عبور می‌کنند، به سمت کتابفروشيها نيز سوق دهد، نتيجه خوبی در پی خواهد داشت.

جعفريه: ۱۰۰ کتابفروشی در تهران طی يک سال گذشته تعطيل شده‌اند

«محمدعلی جعفريه» مدير نشر ثالث هم در اين نشست از اينکه حدود ۱۰۰ کتابفروشی تنها در يکسال گذشته تعطيل شده‌اند، ابراز تاسف کرد و گفت: اين يک واقعيت است که کتابفروشی به تنهايی و بدون توجه به حواشی مربوط به کار، صرفه اقتصادی ندارد و برای حال اين مشکل، نياز است که شهرداری به صورت جدی، پای کار بيايد و نمونه‌اش اين است که هنوز توافقنامه پارسال اجرا نشده است.

وی از شهردار منطقه ۶ تهران خواست با تشکيل کارگروهی مسئوليت خود را در زمينه توافقنامه مذکور بر عهده بگيرند و در ادامه آمادگی کتابفروشان راسته کريم‌خان را برای هر گونه کمک و ارائه ايده اعلام کرد.

پاسخ شهردار منطقه ۶ به درخواست‌های کتابفروشان

در ادامه اين برنامه «فخرالدين سليمانی» شهردار منطقه ۶ در سخنانی با اشاره به تاکيد «محمدباقر قاليباف» شهردار تهران بر رويکرد فرهنگی در اجرای برنامه‌های شهری گفت: ما خواستار و پيگير تعميق کار اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص لزوم بهره‌گيری فرهنگی از فضاهای شهری هستيم اما در مورد منطقه ۶ هنوز به جمع‌بندی نهايی در اين زمينه نرسيده‌ايم.

سليمانی افزود: بخشی از کارهايی که در اين منطقه برای مکث بيشتر شهروندان جهت استفاده از فضاهای فرهنگی بايد صورت گيرد، به ساختارهای فيزيکی و اجرايی کار مربوط می‌شود که امسال برای اين موارد، تامين اعتبار خواهد شد و از سال آينده وارد فاز اجرايی خواهند شد.

شهردار منطقه ۶ تهران اضافه کرد: تلفيق مبلمان شهری در راسته کريم‌خان با نگاه جديد و با رويکرد غالب فرهنگی از ديگر برنامه‌های در دستور کار ما برای اجرا در سال آينده است.

وی همچنين از برنامه شهرداری تهران برای ساخت پلازهای شهری در ميدان ۷ تير خبر داد اما درباره توسعه آنها به خيابان کريم‌خان اظهار ترديد کرد و گفت: به دلايلی مانند بی‌انگيزه بودن مردم برای کتابخوانی و عدم منفعت مالی برای کتابفروشان، ما هنوز مطمئن نيستيم که در صورت تغيير زيرساخت‌های شهری خيابان کريم‌خان به مقولات فرهنگی، مردم بيايند و اينجا مکث کنند و از کتابفروشيها و موسسات فرهنگی آن استقبال کنند.

«حسن کيائيان» مدير نشر چشمه هم در پاسخ به اين موضوع، راه‌اندازی اولين فرهنگسرای تهران را در محل کشتارگاه تهران (فرهنگسرای بهمن) يادآور شد و گفت: کسی فکر نمی‌کرد اين فضا روزی به فضايی فرهنگی که کلاس‌های داستان‌نويسی، آموزش قران و خوشنويسی در آن اجرا می‌شود، تبديل شود ولی امروز می‌بينيم که با همان تجربه فرهنگسراهای متعددی در تهران ايجاد شد که با استقبال روزافزون مردم هم رو به رو شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016