پنجشنبه 8 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدیر نشر ثالث در گفتگو با مهر: مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین مانع حرفه کتابفروشی

مدیر نشر ثالث مشکلات اقتصادی را بزرگ‌ترین مانع در راه حرفه کتابفروشی دانست که بعضاً باعث تعطیلی تعدادی از کتابفروشی‌ها در سطح کشور شده است.

محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن رد این مطلب مبنی بر اینکه 100 کتابفروشی در یک سال گذشته در پایتخت تعطیل شده است، گفت: تعطیلی کتابفروشی‌ها بحثی قدیمی است که در چند سال گذشته نمود بیشتری داشته است و دلیل آن هم مسائل اقتصادی است.

وی ادامه داد: کتاب کالایی است که ارزش افزوده پیدا نمی‌کند و باید با همان قیمت پشت جلد آن فروخته شود و اگر کتابفروشی بخواهد کتاب را با قیمت بالاتری به فروش برساند، هم باید پاسخگوی ناشر و هم نهاد نظارتی باشد و همچنین مخاطب هم آن کتاب را نمی‌خرد؛ ضمن اینکه کتابفروش‌ها هم این کار را نمی‌کنند.

مدیر نشر ثالث با تاکید بر اینکه کتابفروشی شغلی است که به لحاظ اقتصادی جوابگوی هزینه‌ها نیست، بیان کرد: به همین دلیل کتابفروشی‌ها ضرر می‌دهند و حتی نمی‌توانند هزینه‌های جاری را تامین کنند و ناچار به تعطیلی، تغییر شغل، واگذاری فروشگاه و تمهیدات دیگر می‌شوند.

جعفریه افزود: البته دولت هم برای رفع مشکلات همیاری نمی‌کند و بارها و بارها از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان مساله تغییر کاربری فرهنگی که ناظر بر امکان راه‌اندازی کتابفروشی در اماکن مسکونی است و همچنین مساله معافیت از مالیات کتابفروش‌ها را پیگیری کرده که به نتیجه نرسیده است.

وی مالیات‌های سنگینی که کتابفروش‌ها می دهند و همچنین سرقفلی بالای این دسته از مغازه‌ها را از مشکلات اقتصادی پیش رو دانسته و تصریح کرد: گرانی هزینه‌های آب و برق و گاز و ... هم مزید بر علت است و همین مشکلات اقتصادی به تعطیلی تعدادی از کتابفروشی‌ها در سطح کشور منجر شده است.

این ناشر اضافه کرد: کتابفروشی زمینه در تجریش، بزرگمهر در خیابان شریعتی، گنجینه دانش در شهرک غرب، علیم و کتاب ما در خیابان شریعتی، کتابفروشی دنیا در راسته انقلاب که از یک کتابفروشی عمومی به کتابفروشی آموزشی تغییر کرده است، کتاب مثبت که داروخانه شده است در خیابان کریم‌خان زند، کتابفروشی نی که کافه تریا شده است، کتابفروشی پارس در اکباتان و کتابفروشی خرامانی در مشهد و ... برخی از این نمونه‌هاست که آمار دیگری هم موجود است.

جعفریه نشست با شهردار منطقه 6 تهران را فرصتی برای رفع این مشکلات دانسته و بیان کرد: ما در نظر داشتیم که شهرداری را تشویق کنیم تا شرایطی فراهم کند تا بخشی از این مشکلات برطرف شود. ما به دنبال کار صنفی هستیم و با کسی و نهادی هم کاری نداریم. ما زنگ خطر را به صدا درآوردیم تا از تعطیلی بیشتر کتابفروشی‌ها جلوگیری شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی اضافه کرد: در این مساله وزارت ارشاد فقط یک بخش کار است و نهادهای مختلفی چون شهرداری، وزارت دارایی و ... می‌توانند به صنف کتابفروشان یاری برسانند.

این فعال فرهنگی در پایان تاکید کرد: مطلبی که درباره تعطیلی 100 کتابفروشی در یک سال در تهران مطرح شد می‌بایست اینگونه مطرح می‌شد که تعداد زیادی کتابفروشی در سال‌های اخیر در سطح کشور تعطیل شده است که شاید آمار دقیق آن بیشتر از 100 کتابفروشی هم باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016