چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت موظف به تهیه طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج، فارس

خبرگزاری فارس: معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان آخرین وضعیت آیین‌نامه ساماندهی "مراکز تخصصی ازدواج و خانواده" ، "مراکز مشاوره" و جزئیات نحوه فعالیت و دریافت پروانه این مراکز را تشریح کرد.

باقر پیشنمازی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار جامعه فارس درباره آخرین وضعیت مراکز تخصصی ازدواج، مراکز مشاوره‌ای، آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج و سایر جزئیات مربوط به حوزه ساماندهی مراکزی که در زمینه ازدواج جوانان فعالیت دارند، اظهار داشت: در سال 84 قانون تسهیل ازدواج جوانان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در آن قانون تکلیف شده بود که هر چه سریعتر باید برای تهیه طرح و آئین‌نامه مربوطه آن اقدام شود.

دولت موظف به تهیه طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج

وی با بیان اینکه تعبیر قانون این است که دولت موظف به تهیه طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج است، خاطر‌نشان کرد: بر این اساس باید طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و پس از ازدواج مشتمل بر برنامه‌های مشاوره‌ برای همسریابی، تشکیل خانواده، آماده‌سازی زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترک، آشنایی با حقوق خانواده و اخلاق همسرداری، آمادگی برای داشتن فرزند را تهیه و ظرف مدت 3 ماه پس از تصویب این قانون به مجلس ارائه کند.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: این قانون در آذر ماه سال 84 تصویب و در دی ماه نیز ابلاغ شده است که این بخش مربوط به ماده 8 این قانون می‌شود.

سازمان ملی جوانان متولی تدوین آیین‌نامه در سال 88

پیشنمازی یادآور شد: در آبان ماه سال 88 در دولت مصوبه‌ای به تصویب رسید و در آذر ماه نیز ابلاغ شد که در بند 2 این مصوبه، سازمان ملی جوانان به عنوان متولی تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیل ازدواج جوانان تعیین شده بود.

وی افزود: در بند 3 آن تکلیف نیز شده که طرح‌های ازدواج جوانان و ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج و خانواده به‌صورت ویژه در کمیسیون فرهنگی تدوین و به هیئت وزیران ارائه شود.

لزوم صدور پروانه برای مراکز مشاوره بر اساس آیین‌نامه هیئت دولت

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: اخیرا در قانون برنامه پنجم توسعه و در ماده 43 آن تأکید شده که هرگونه صدور پروانه برای مراکز مشاوره اعم از حوزه همسریابی و یا سایر مراکز باید بر اساس آئین‌نامه‌ای باشد که در هیئت دولت به تصویب رسیده باشد.

فعالیت برخی مراکز در حوزه ازدواج بدون اخذ پروانه

پیشنمازی متذکر شد: این موضوع، مسئله‌ای بود که بر زمین مانده بود و باید هر چه سریعتر به سرانجام می‌رسید چرا که از یک سو مراکزی به صورت خودجوش و بدون پروانه در این زمینه اقدام به فعالیت کرده بودند و به دلیل اینکه ضابطه‌ای تعریف نشده بود امکان نظارت سامان‌یافته‌ای نیز بر این مراکز وجود نداشت.

وی ادامه داد: از سویی برخی از این مراکز کارشان تا حدی صحیح‌تر اما فعالیت برخی از این مراکز همراه با اشکالاتی بود و شکایاتی نیز در این زمینه وجود داشت.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه روند رو به گسترش مراکزی که در حوزه مسائل ازدواج بدون پروانه اقدام به فعالیت کرده‌ بودند می‌توانست به آسیب‌های این حوزه دامن بزند، گفت: بر این اساس و برای ساماندهی چنین مراکزی و رعایت استانداردها، کنترل ضوابط و مقررات، اعمال نظارت مناسب، تدوین منابع آموزشی با توجه به الزامات قانونی که از قبل وجود داشت باید آئین‌نامه‌ای تنظیم می‌شد.

پیشنمازی با بیان اینکه عنوان دقیق مراکزی که در زمینه ازدواج فعالیت می‌کنند "مراکز تخصصی ازدواج و خانواده" است، خاطرنشان کرد: سایر تعابیری که در برخی رسانه‌ها به کار می‌رود مبتنی بر تلقی خود آنها است و این تعابیر ممکن است بار فرهنگی نازلی داشته باشد و متناسب با شأن موضوع ازدواج نباشد.

تدوین آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج توسط وزارت ورزش و جوانان

وی در ادامه درباره تدوین آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج و خانواده توسط وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: با وجود اینکه مدت زیادی از تأسیس وزارت ورزش و جوانان نمی‌گذرد و بخش عمده‌ای از وقت مسئولان این وزارتخانه صرف مسائل تأسیسی، تدوین چارت سازمانی و تعیین شرح وظایف شده است اما به دلیل اهمیت این موضوع تلاش شد که در اولین فرصت کار ناتمامی که در این زمینه از قبل شروع شده بود، نهایی شود.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و بنده به شخصه در تمام این جلسات حضور داشتم تا با حداکثر دقت، این آئین‌نامه تدوین شود و بر اساس این آئین‌نامه 2 نوع مراکز در حوزه ازدواج خواهیم داشت.

فعالیت 200 مرکز مشاوره جوانان دارای مجوز

پیشنمازی افزود: نخست مراکز مشاوره جوانان که از قبل حدود 200 مرکز از سازمان ملی جوانان وقت مجوز دریافت کرده بودند و در حال حاضر پیگیر تعیین تکلیف و تمدید مجوز فعالیت خود هستند که برای این منظور باید هر‌چه زودتر این آئین‌نامه روند تصویب و ابلاغ نهایی خود را طی کند همچنین به دلیل اینکه این مراکز مشاوره‌ای از سوی مراجع قضایی و انتظامی مورد سؤال قرار می‌گیرند باید بتوانند فعالیت خود را مستند به تمدید پروانه فعالیت خود کنند.

فعالیت مراکز تخصصی ازدواج در ارتباط با ازدواج و آموزش

وی با اشاره به مراکز دیگری که در تدوین آئین‌نامه مذکور قید شده اظهار داشت: مراکز تخصصی ازدواج و خانواده، مراکز متفاوتی از مشاوره هستند که در این آیین‌نامه درنظر گرفته شده است؛ این مراکز صرفا در ارتباط با ازدواج و آموزش‌های قبل و حین ازدواج فعالیت دارند و افرادی که در رابطه با ازدواج و پس از ازدواج نیازمند مشاوره هستند به مراکز مشاوره‌ای مراجعه می‌کنند.

ارسال آیین‌نامه به دولت در اوایل دی ماه جاری

پیشنمازی با بیان اینکه عنوان دقیق‌تر آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج، آیین‌نامه ماده 43 برنامه پنجم توسعه است، تصریح کرد: این آئین‌نامه در اوایل دی ماه جاری پس از نهایی شدن برای دولت ارسال شده و باید در کمیسیون فرهنگی دولت مورد بررسی قرار گیرد و احیانا اگر اصلاحاتی نیاز داشته باشد این اصلاحات اعمال خواهد شد و با تصویب دولت، ابلاغ خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان درباره زمان احتمالی ابلاغ نهایی این آئین‌نامه اظهار داشت: بنده گردش کاری در حوزه مسئولیت خود را می‌توانم پیش‌بینی کنم اما اینکه چه زمانی این آئین‌نامه ابلاغ شود قابل پیش‌بینی نیست چرا که ممکن است که این آئین‌نامه را برای دستگاه‌های مختلف ارسال کنند و نظر آنها را نیز بخواهند؛ ابلاغ نهایی این آئین‌نامه بسته به نظر کمیسیون فرهنگی دولت دارد که چه گردش کاری را برای این آیین‌نامه تعریف کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حوزه ازدواج هیج مجوزی صادر نشده است

وی در پاسخ به این سؤال که تا زمان ابلاغ نهایی این آیین‌نامه، تکلیف مؤسسات مشاوره‌ای که از پیش مجوز فعالیت داشته‌اند چگونه خواهد بود، اظهار داشت: مراکزی که از قبل پروانه فعالیت داشتند مربوط به مراکز مشاوره است و در حوزه ازدواج هیچ پروانه‌ای صادر نشده است.

پیشنمازی تصریح کرد: اگر مرکزی در حوزه ازدواج فعالیتی را آغاز کرده‌اند، مشکلات احتمالی به عهده خود آنهاست چرا که بدون پروانه مبادرت به فعالیت کرده‌اند که برخی از این مراکز در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و برخی دفاتری نیز دارند.

مراکز مشاوره ازدواج باید منتظر ابلاغ آیین‌نامه باشند

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در خاتمه یادآور شد: اما در مورد مراکز مشاوره که از قبل پروانه داشتند، صدور پروانه اولیه را برای آنها تأیید می‌کنیم اما به دلیل اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه صدور پروانه به جز مسیر آیین‌نامه دولت غیرمجاز است قاعدتا ما اختیار قانونی در این زمینه نداریم که پیش از ابلاغ آیین‌نامه دولت، اقدام به تمدید و یا صدور پروانه آنها کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016