چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در گفتگو با مهر عنوان شد: سطح دریاچه ارومیه 5 سانتیمتر بالا آمد

معاون دفتر زیستگاهها و مناطق سازمان محیط زیست با تشریح آخرین وضعیت تالابهای ایران گفت: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بارندگی در این منطقه حدود پنج سانتیمتر بالا آمده است.

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر تالابهایی که در فلات مرکزی ایران هستند در شرایط خوبی نیستند و حال تالاب گاو خونی، پریشان و بختگان از همه بدتر است.

به گفته وی، البته تالاب هامون در شرق ایران از خشکی شدید رنج می برد ولی از آنجایی که مسائل مربوط به حقابه این تالاب در خارج از کشور بایستی حل شود مسأله آن تا حدودی پیچیده تر است.

باقرزاده کریمی اظهار داشت: اما حق آبه تالابهای فلات مرکزی و دریاچه ارومیه که در داخل کشور برایشان مقرر و تصویب شده از منابع آب بالا دستشان دریافت کنند هنوز اجرا نشده و در حد مصوبه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه البته معمولاً در فصل پاییز و زمستان وضعیت تالابها بهتر است تصریح کرد: وضعیت این تالابها در حال حاضر اندکی نسبت به فصل تابستان بهتر شده ولی قطعاً این به دلیل مدیریت منابع آب بالا دست نیست بلکه تنها به خاطر کمی بهتر شدن شرایط اقلیمی در این مناطق و البته توقف فعالیت چاههای غیر مجاز به ویژه در اطراف تالاب پریشان است.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه در سه ماده قانونی 187، 191 و 193 که مربوط به مدیریت زیست بومها است اعتبارات بسیار خوبی برای مدیریت 23 تالاب کشور در نظر گرفته شده است ولی سازمان محیط زیست تا زمان ابلاغ این اعتبار از محل جاری اعتبارات سازمان و هماهنگی با دیگر دستگاهها سعی در انجام اقدامات احیایی به ویژه برای 3 تالاب مذکور دارد.

به گفته وی، بر اساس مصوبات قانونی باید وزارت نیرو 10 میلیون متر مکعب حقابه از سد نرگسی در بالادست تالاب پریشان به این تالاب اختصاص می داد که هنوز این حقابه دریافت نشده است.

معاون دفتر زیستگاهها و مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضرسطح دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بارندگی در این منطقه حدود پنج سانتیمتربالا آمده است گفت: اما حقابه های که استانهای همجوار این دریاچه که می بایست به این دریاچه اختصاص دهند هنوز دریافت نشده و به نظر می رسد دریافت این حقابه ها نیازمند اهرم های نظارتی قوی تر و عزم ملی است.

به گفته وی، در صورتی که روند فرافکنی در خصوص پرداخت حقابه به تالابهای خشک کشور ادامه پیدا کند به نظر می رسد بایستی تعارف با دیگر دستگاهها مانند وزارت نیرو را کنار گذاشت و مانند بسیاری از کشور و نیز آنچه در مورد حقابه رود نیل انجام می شود ناظران دائم محیط زیست را بر مسیر رودخانه های اطراف این تالابها مستقر کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




باقرزاده تاکید کرد : از آنجایی که طرح دادن حقابه تالابها و دریاچه های کشور اجرایی نمی شود قرار دادن ناظر دائم محیط زیست بر مسیر رودخانه ها راهکار گرفتن این حقابه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016