یکشنبه 25 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدرسه موش‌ها در جوی‌های پایتخت، فارس

خبرگزاری فارس: میلیون‌ها موش ریز و درشت در جوی‌ها و معابر شهر در حال جولان دادن هستند. موش‌ها حیوانات باهوشی هستند و سریع از کانون‌های خطر مطلع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، بر اساس آمار موجود تعداد موش‌ها در شهر بسیار زیاد است. در برخی از موارد به ازای هر شهروند حدود 4 موش در تهران در حال جولان دادن هستند.

موش حیوان زیرکی است همه چیز را می‌خورد؛ او به همه جا می‌جهد و هر جا گرم و تاریک باشد برای زندگی انتخاب می‌کند.

موش‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند ریشه، ساقه، برگ درختان و محصولات غذایی داخل انبارها را می‌خورند.

موش‌ها بیشتر در شب فعالیت می کند؛ هر جفت موش سالانه حدود ۵ بار تولید مثل می کند و بچه موش‌ها از هفته سوم شروع به جویدن غذاهای سخت می کنند و بچه موش ها از ۳ ماهگی می‌توانند تولید مثل کنند.

موش‌ها حیوانات باهوشی هستند و کانون خطر را یکدیگر اطلاع می‌دهند.

موش‌های بزرگ معمولاً لانه خود را در محیط‌های وسیع نمی‌سازند و همواره سعی در پنهان شدن دارند تا بتوانند به راحتی نوزادان خود را تولید و پرورش دهند. موش‌های نر معمولاً حداقل یکبار در روز محیط اطراف خود را بازرسی می‌کنند و چنانچه تغییراتی در محیط مشاهده کنند بلافاصله لانه خود را معدوم و جای دیگری را برای خود آماده می‌کنند.

موش‌ها معمولاً 35 نوع بیماری مختلف مانند طاعون، لپتوسپیروز، حصبه، تیفوس سالک و غیره را به انسان منتقل می‌کند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی موشها سالانه 33 ملیون تن مواد غذایی را از بین می‌برند، که برای تغذیه 130 ملیون نفر کافی است.
از آن گذشته بعلت رشد شدید دندان‌ها موجب خرابی مواد و تجهیزات در انبارها، کارخانه‌ها و ... می‌شوند.

موش‌ها عموماً در بخش‌های سطحی و پایین ساختمان‌ها فاضلاب‌ها انبارهای مواد غذایی و جوی‌های آب زندگی می کنند و به زباله های شهر به شدت علاقمند هستند و شبانه در کنار آنها بزمی برپا می‌کنند.

مسدود کردن سوراخ‌های کنار دیوار، تعویض شیشه ودرهای شکسته، نصب توری بر روی سوراخ‌ها و منافذ فاضلاب، غیرقابل نفوذ کردن درهای ورودی، قراردادن زباله در کیسه‌های دربسته، استفاده از طعمه‌های مسموم محتوی جونده کش‌های ضد انعقادی ،استفاده از تله‌های از جمله راه‌های مبارزه با این جانوز موذی باهوش است.

میلیون‌ها موش در جدول‌ها و آبراه‌های فاضلاب و لوله‌ها و کانال‌های شهر تهران در حال جولان دادن هستند و این حیوان موذی خطرات زیادی برای شهروندان دارد.

درتمامی کلان شهرهای دنیا مانند لندن و نیویورک مشکل موش وجود دارد، برای مبارزه با موش باید روش‌های بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی همزمان با هم انجام شود تا بتوان میزان این موش ها را به حداقل رساند.

متاسفان در تهران شبکه مناسب فاضلاب نداریم و ضایعات و زباله وارد انهار می شوند. انهار نیز سر پوشیده نیستند وبه همین دلیل شهروندان بسیاری از زباله‌های خود را درون آنها می‌ریزند و همین امر باعث می‌شود شرایط رشد موش‌ها فراهم شود.

جست و خیز موش ها در شهر و رفت و آمد بدون ترس آنها در خیابان ها و معابر شهر عادی و به بخشی از زندگی شهری تبدیل شده به گونه ای که دیگر موش‌های خارجی(به گفته مسئولان شهری) ترسی از رهگذران ندارند و در برخی از موارد به دنبال آنها حرکت می‌کند و وقتی با ترس مردم روبه رو می‌شوند باز هم به کار خود ادامه می‌دهند.

البته مسئولان شهری معتقدند که جمعیت موش‌ها هیچ وقت در شهر صفر نمی‌شود و فقط می‌توان تعداد موش‌های پیتزا خور و کاهو خور را در شهر کاهش داد.

بر اساس این گزارش، با وجود هزینه‌های هنگفت که سالانه برای معدوم کردن موش‌ها و سایر حیوانات در نظر گرفته می شود اما همچنان شاهد جولان این حیوانات در شهر هستیم.

یکی از وظایف پیمانکاران خدمات شهری جمع‌آوری زباله، لایروبی انهار است و برخی پیمانکاران نیز وظیفه مهار و معدوم کردن حیوانات موذی را دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در برخی کشورهای پیشرفته دنیا تعداد موش‌های بسیاربیشتر است اما با گذاشتن اعتبارات یک بار برای همیشه مشکل را برطرف کردند. د را ین کشورها با ایجاد کانال‌های مشترک این جانوران موذی را به زیر‌زمین منتقل و برای آنها زندگی مسالمت آمیزی ایجاد کردند. و از هر گونه تردد این جانور موذی در روی شهر جلوگیری کردند.

اگر کارهای عمرانی مانند کانال‌کشی به خوبی انجام شود و پیمانکاران خدمات شهری هم فقط در سطح کار نکنند و لایروبی‌ها به خوبی انجام شود تعداد این حیوان موذی در شهر کمتر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016