شنبه 15 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه جامع خلاءهای قانونی حوزه زنان تدوین می‌شود، مهر

معاون مجتمع قضائی خانواده از تدوین برنامه‌ای جامع در مورد خلاء‌های قانونی حوزه زنان و خانواده خبر داد و گفت: در این طرح جامع پیشنهادات خوبی برای دستیابی زنان به حقوق قانونی خود داده شده است.

زینب رنجبر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان عدم دستیابی به حقوق قانونی خود است گفت: متاسفانه خلاء های قانونی سبب افزایش خشونت بر علیه زنان شده است و زنان از طبیعی ترین حقوق خود بی بهره هستند.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع خلاء های قانونی زنان گفت: این برنامه هنوز نهایی نشده است و به محض نهایی شدن اعلام می شود.

معاون مجتمع قضائی خانواده از "مهریه " به عنوان ابزاری به عنوان احقاق حقوق زنان نام برد و گفت: بیش از 89 درصد زنان در کشور به مهریه خود دسترسی ندارند و از مهریه تنها به عنوان ابزاری برای گرفتن طلاق استفاده می کنند.

رنجبربا اشاره به این که زنان در گرفتن حقوق زناشویی خود مشکلات قانونی دارند گفت: ما در بحث اجرای قانون با مشکل مواجه هستیم و قضات ما به عنوان مجریان قانون باید نگاه بیطرفانه خود را در محاکم قضایی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه باید تشکیلاتی در قوه قضاییه تشکیل شود تا زنانی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند از ابتدا توسط کارشناسان راهنمایی و از حق و حقوق قانونی خود بهره مند شوند گفت: به عنوان مثال قانون می گوید زنان باید عسر و حرج را رعایت کنند. این در حالیست که گاهی زنان برای حفظ و تحکیم خانواده در صورت کتک خوردن، شنیدن ناسزا، تهمت از سوی همسر و رفتارهای خشونت آمیز سکوت اختیار می کنند و حتی اجازه نمی دهند همسایه و یا خانواده خود از این موضوع مطلع شوند زیرا این رسم زنان ایرانی است که این موضوعات را با کسی در میان نگذارند.

اما اگر در نهایت کار آنان به دادگاه کشیده شود به دلیل اینکه مستندات خاصی برای تایید این موضوع ندارند دادگاه نیز رای به ضرر آنان می دهد و از حقوق قانونی خود بی بهره می مانند و یا گاهی نیز شوهر به بیرون کردن زن اقدام می کند و در دادگاه تقاضای عدم تمکین زن را می دهد و زنان در این وضعیت و به دلیل اینکه غرورشان لگدمال شده است حاضر به بازگشت به خانه نیستند. اما قانون می گوید تمکین قید و شرط ندارد در این صورت دادگاه بر علیه آنان حکم خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این قاضی سابق دادگستری با تاکید بر این که زنان قبل از تشکیل پرونده آگاهی های لازم در خصوص حق و حقوق خود را به دست آورند تصریح کرد: به همین منظور باید در قوه قضاییه چاره اندیشی شود تا زنانی که در زمینه اثباط ادعای خود مشکل دارند قبل از اینکه به دادگاه بروند راهنمایی شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016