شنبه 22 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف سيگار و سطح تحصيلات پايين والدين، از عوامل افزايش بروز سرطان در کودکان، ایسنا

نتايج يک پژوهش نشان مي‌دهد: عوامل خطرزايي از جمله محل سکونت، مصرف سيگار توسط پدر در دوران بارداري مادر، سطح تحصيلات والدين و وضعيت اقتصادي، با خطر بروز سرطان در کودکان ارتباط دارند.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، شناسايي عوامل خطرزاي بروز سرطان در کودکان داراي اهميت است، اما اين عوامل کمتر شناخته شده‌اند، به اين دليل پژوهشي با هدف تعيين عوامل خطرزاي بروز سرطان در کودکان زير 14سال توسط دکتر معصومه رامبد انجام شد.

اين پژوهش به ‌صورت مورد - شاهدي بر روي کودکان زير 14 سال انجام شد و 98 کودک مبتلا به سرطان در گروه مورد و 100 کودک سالم در گروه شاهد از نظر سن و جنسيت با يکديگر همگون شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌اي که حاوي برخي عوامل شناخته ‌شده و احتمالي بروز سرطان بود، از طريق والدين جمع‌آوري شد و تجزيه و تحليل داده‌ها با استفاده از آزمون آماري تي مستقل، کاي‌دو و رگرسيون لجستيک صورت گرفت.

در اين مطالعه، سطح تحصيلات پايين پدر و مادر، به ‌عنوان يکي از عوامل افزايش خطر بروز سرطان در کودکان گزارش شد.

يافته‌ها‌ حاکي از آن است که خطر بروز سرطان در کودکاني که در خانواده‌هاي با درآمد کم‌ زندگي مي‌کردند با نسبت شانس 3.08 بيشتر بود. علاوه بر آن مصرف سيگار توسط پدر در دوران بارداري با نسبت شانس 3 و زندگي در مجاورت برق فشار قوي با نسبت شانس 1.5 نيز افزايش خطر بروز سرطان در کودکان را در پي داشت. به ‌علاوه، خطر بروز اين بيماري در کودکاني که پدر آنها روزانه بيش از 11 نخ سيگار مصرف مي‌کرد، با نسبت شانس 2.7 بيشتر بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد: برخي عوامل خطرزا از جمله محل سکونت، مصرف سيگار توسط پدر در دوران بارداري، سطح تحصيلات والدين و وضعيت اقتصادي، با خطر بروز سرطان در کودکان ارتباط دارد. لذا لازم است مراقبين بهداشتي بهبود وضعيت محيطي و اقتصادي- اجتماعي خانواده را جزء اهداف خود قرار داده و تلاش‌هاي خود را بر پايه برنامه‌ريزي‌هاي پيشگيري‌کننده و آموزشي قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016