شنبه 22 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک پژوهشگر موسيقي: موسيقي ايراني مي‌تواند در دنيا عرضه شود، ایسنا

يک پژوهشگر موسيقي در حاشيه جشنواره سراسري خنيانگران انقلاب گفت: در آرشيو و موضوع آموزش با مشکل مواجه هستيم که بايد براي رفع اين مهم تمهيداتي انديشيده شود.

جمشيد جم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه لرستان، بيان كرد:جشنواره‌هاي موسيقي محلي گلزاري از نغمه‌ها و آهنگ‌هاي بسيار زيباي کشور است.

وي با بيان اينکه همه جاي ايران سرشار از اين نغمه‌هاست، اظهار کرد: جواناني که در آثار جديد خود به سراغ سازهاي آکوستيک يا الکترونيک مي‌روند مي‌توانند از اين نغمه‌ها استفاده کنند.

اين استاد موسيقي ايران با بيان اينکه در جشنواره خنياگران انقلاب در اجراي گروه‌ها نوآوري و ابتکار را شاهد بوديم و اين جشنواره يک جشنواره حرفه‌اي و ملي است، اضافه کرد: خيلي از افرادي که به موسيقي محلي روي مي‌آورند سواد موسيقي ندارند، اما اين مهم را سينه به سينه به نسل‌هاي جديد انتقال داده‌اند.

اين پژوهشگر موسيقي ايران بيان کرد: اهالي موسيقي براي نوآوري در خدمت مردم هستند و بايد تلاش کنيم که به سمت موسيقي محلي و مقامي سوق داده شوند.

جمشيد جم اضافه کرد: براي جذب جوانان مي‌توان با اجراهاي الکترونيک ارکستررا با ساز آکوستيک تلفيق کرد، مانند ملودي‌هاي ياني، چرا که موسيقي ايراني خسته کننده نيست.

وي با بيان اينکه امروز جوانان باذوق وهوشي در ايران وجود دارد، اما متأسفانه براي موسيقي وقت کافي قرار نمي‌دهند، اظهار کرد: زمينه موسيقي ايراني فوق‌العاده است و در حوزه محلي و مناطق فردي مانند چکناواريان نغمه‌هاي لري را در آثارش معرفي مي‌کند، به طوري که در فرانسه ايرانيان در نغمه‌هاي محلي مقام اول را به خود اختصاص دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با تأکيد بر اينکه موسيقي ايراني مي‌تواند در دنيا عرضه شود، يادآورشد: در حال حاضر در کشور آرشيو موسيقي نداريم و در آرشيو و موضوع آموزش با مشکل مواجه هستيم که بايد براي رفع اين مهم تمهيداتي انديشيده شود.

اين پژوهشگر موسيقي گفت: در گوشه گوشه کشور به ويژه لرستان و کردستان نغمه‌هاي محلي زيبايي وجود دارد و قدمت موسيقي در کشورمان بيش از قدمت 7 هزار ساله اسناد مکتوب است و صاحبان هنر بدون چشم‌داشت دولت به کار هنر مي‌پردازند.

وي تصريح کرد: اگر دولت از هنر موسيقي حمايت کند، آرشيو بسيار غني خواهيم داشت و تنها نغمه‌هاي محلي لرستان و کردستان مي‌توانند براي هزاران سال کافي باشند.

جم گفت: براي هر چه بهتر برگزار شدن اين جشنواره‌ها بايد مسوولين استان و كشور حمايت‌هاي گسترده مالي ويژه داشته باشند؛ چرا كه اينگونه جشنواره‌ها در جهت اعتلاي فرهنگ حماسي و انقلابي تاثير بسزايي دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016