چهارشنبه 3 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده دانش آموزان از مخدر شیشه برای رقابت در تحصیل، مهر

مدیر کل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دستگاههای مسئول باید بر این نکته تمرکز داشته باشند که برخی دانش آموزان و دانشجویان برای رقابت در تحصیل نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارند و حتی با علم به مضرات شیشه به سمت این مخدر ارزان و تاثیرگذار در شادابی و سرحالی خود می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد باقرصابری زفرقندی روز سه شنبه در کنفرانس پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان و پیشگیری از آن با تشریح تاریخچه مصرف مواد مخدر و اعتیاد در ایران و جهان گفت: بر اساس آمارهای رسمی سازمانهای بین المللی حدود 200 میلیون نفر از مردم جهان دچار سوء مصرف استفاده از مواد مخدر هستند به نحوی که اگر به نقشه توزیع جغرافیایی مصرف مواد مخدر در جهان نگاه کنیم در می یابیم که تمام جهان درگیر با مواد مخدر هستند. که آخرین آمارها نشان می دهد 4 درصد مردم جهان در حال مصرف مواد مخدر هستند.

کشورهای عربی پیشتاز در مصرف حشیش

همچنین سوء مصرف مخدرهایی مانند حشیش بیشتر از سایر مخدرها است که کشورهای عربی در این مورد پیشتاز هستند. مواد افیونی هم که کمترین میزان سوء مصرف را در جهان از آن خود کرده است در ایران بیشتر نمود دارد چرا که با همسایگی ایران با افغانستان ورود مواد افیونی بسیار بیشتر از سایر مخدرها است.

مخدرهای افیونی بیشترین مصرف کننده را دارد

وی افزود: مشکل سازترین مواد مخدر که در دنیا موجب افزایش تقاضای درمان و ترک آن می شود مواد افیونی است چرا که شخص را به مصرف مدام پایبند می کند. البته مواد محرک هم در نوع خود جایگاه تخریبی بیشتری دارد ولی متاسفانه در حالی که مصرف کنندگان محرکها در برخی کشورهای پیشرفته استفاده از مخدرهای شیمیایی را برای دوپینک، بیدار ماندن یا احساس خوشی استفاده می کنند در ایران به اشتباه این نوع مواد به جایگزینی مخدرهای سنتی تبدیل شده است.

1/5 میلیون معتاد در سال 1322

زفرقندی با بیان اینکه ماده مخدر تریاک از قدیم به نوعی مسکن درد بوده است گفت: ایران هم از گزند مخدرها در امان نبوده به نحوی که خود ایران صادر کننده مواد مخدر تریاک بوده است تا اینکه در سال 1290 قانون منع تجارت تریاک صادر شد و در سال 1322 شرایط به نحوی شد که انجمن مبارزه با تریاک و الکل یک میلیون و 500 هزار ایرانی به تریاک معتاد هستند که در آن سالها جمعیت کشور 14 میلیون نفر بود.

اجرای قانون منع تجارت و مصرف مواد مخدر در سال 1331

وی اظهار داشت: در سال 1325 کمیسیون مبارزه با تریاک و الکل در وزارت بهداشت شکل گرفت و در سال 1331 هم قانون منع تهیه و خرید و فروش مصرف نوشابه های الکلی تصویب شد ولی مهمترین قانون منع کشت و استعمال تریاک بود که در سال 1334 تصویب و در کشور اجرایی شد و در همین سالها مافیا پای هروئین را به ایران باز کردند.

در سال 1338 قانون تشدید مبارزه با مصرف کنندگان تصویب شد و این موجب شد تا زندانها از معتادان پر شود.

شکست توزیع کوپن تریاک در سال 1350

زفرقندی گفت: دولت وقتی دید این قانون مانع از مصرف نشده و پای هروئین هم به کشور باز شده است تصمیم گرفت در سال 1350 توزیع تریاک را در داروخانه ها آزاد کرده و کوپن تریاک توزیع کند ولی نتیجه این کار بر خلاف انتظارات بود چرا که چرا که مسئولان وقت انتظار داشتند حداقل در تهران یکهزار و 200 نفر برای دریافت کوپن تریاک مراجعه کنند در حالی که تنها نیمی از افراد آمدند و معتادان به دولت اعتماد نکردند. همچنین در همین زمان ناخالصی در مواد مخدر تریاک که از ترکیه وارد می شد مشاهده شد.

در همین زمان دولت تصمیم گرفت کوپن تریاک را حذف کند که با پیروزی انقلاب به طور کلی خرید و فروش و عرضه مواد مخدر ممنوع و حتی مصرف و درمان اعتیاد هم جرم شد.

شکست ایجاد اردوگاههای اجباری در سال 1367

پس از پیروزی انقلاب در سال 67 مشکلات معتادان بسیار جدی شد تا اینکه بحث تشکیل اردوگاههای ترک اعتیاد شکل گرفت و معتادان بعد از 6 ماه ترک کرده و رها می شدند. بعد مشخص که این اقدام هم تاثیری نداشته و معتادان دوباره به جرگه اعتیاد باز گشتند و اردوگاههای اجباری هم برچیده شد.

وی افزود: بعد از آن سند جامع پیشگیری مطرح شد و با تصویب قانون مصوب تشخیص مصلحت تحول جدیدی در بحث پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ما از نظر مصرف مواد مخدر خیلی وضعمان از دنیا بدتر نیست و بهتر هم نیست گفت: نوع اعتیاد در کشور در حال تغییر است به نحوی که از مصرف تریاک در دهه 20 به مصرف هروئین در دهه 30 رسیدیم و امروز هم مخدرهای صنعتی جایگزین شده است.


۹۰ درصد مبتلایان به ایدز با مواد مخدر ارتباط دارند

وی گفت: امروز یکی از مواردی که جامعه را تهدید می کند شیوع ایدز در جامعه معتادان است به نحوی که می توان گفت 90 درصد مبتلایان به ایدز با مواد مخدر ارتباط دارند که حتی شامل افرادی که با دلیل ارتباطات جنسی مبتلا شده اند هم می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




افزایش استفاده از شیشه در کشور

زفرقندی با بیان اینکه مخدرهای محرک مانند شیشه تخریب نمی کنند و خواب نمی کنند بلکه افزایش توان و میل جنسی و تمرکز را برای مصرف کننده دارند گفت: هر چند در دراز مدت اثرات استفاده از این مخدرها نمایان می شود ولی آنچه باعث نگرانی است افزایش استفاده از شیشه در جامعه است.

استفاده برخی وکلا از ابزار اختلالات رفتاری برای تبرئه موکلانی که شیشه مصرف می کنند

این کارشناس مواد مخدر اعلام کرد: متاسفانه برخی از وکلا به دلیل تاثیرات رفتاری که فرد مصرف کننده محرکها مانند شیشه ایجاد می کند برای تبرئه کردن موکلان خود استفاده می کنند که می توان به استفاده از این ابزار در پرونده قتل در میدان کاج اشاره کرد. این در حالی است که فرد با علم و آگاهی از این مواد استفاده کرده و نافی جرم نمی شود.

زفرقندی قوه قضائیه را به عنوان متولی اصلی پیشگیری از وقوع جرم مسئول پیشگیری از مصرف مخدرها در جامعه عنوان کرد و افزود: گام نخست در پیشگیری از مخدرشیشه و سایر مخدرها جلوگیری از توزیع و عرضه مواد مخدر در سطح جامعه است.

استفاده دانش آموزان از شیشه برای رقابت در تحصیل

وی گفت: همچنین باید دستگاههای مسئول بر این نکته تمرکز داشته باشند که دانش آموزان و دانشجویان امروز برای رقابت در تحصیل و کسب نمرات قابل قبول نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارند و حتی با علم به مضرات شیشه به سمت این مخدر ارزان و تاثر گذار در شادابی و سرحالی خود می روند.

زفرقندی افزود: در ضمن حتی مشکلات اقتصادی هم موجب استفاده از این مخدر شده است به نحوی که کارگران برای کسب درآمد بیشتر به سراغ این مخدرها رفته تا هم انرژی بیشتری داشته باشند و هم زمان بیشتری از شب بیداری برای کارکردن داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016