شنبه 27 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 بهمن» نگرانی از قراردادهای گوگل با نویسندگان، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علیرضا زرگر: وظیفه دولت این نیست که تنها زیر تابوت نویسندگان را بگیرد، مهر

علیرضا زرگر گفت: وظیفه دولت این نیست که تنها زیر تابوت نویسندگان را بگیرد، بلکه باید در زمان حیات آنها به مسائلشان رسیدگی کرد و به آنها اجازه فعالیت بدهد.

علیرضا زرگر نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخورد میان برخی اهالی قلم و مسئولان دولتی در حاشیه مراسم ختم سیمین دانشور اظهار داشت: انتظار اهالی قلم در این است که برخورد مسئولان با آنها حرفه‌ای‌تر باشد. اینکه تنها در مراسمی از این دست، مسئولین حاضر باشند و در طول حیات یک نویسنده از او سراغی گرفته نشود، اصلا پذیرفته شده نیست.

وی افزود: در تمام کشورها دولت‌ها 80 درصد از کل امکانات مالی و مدیریتی حوزه فرهنگ را در اختیار دارند و به همین مناسبت مسئولیتشان در برخورد با اهالی قلم بیشتر است. دولت یا باید بگذارد که بخش خصوصی کار را در حوزه فرهنگ جلو ببرد و یا اینکه حضور خود را به موقع کند.

دبیر جایزه ادبی مهرگان ادامه داد: در 10 سال گذشت که سیمین دانشور در منزل بیمار بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجا بود و چه کسی را به عیادت او فرستاد؟ همین برخوردهاست که دانشور در دستخطش بعد از دریافت جایزه مهرگان در یادداشتی به ما نوشت: اگر بعد از وفات تربت ما را در زمین نجویند و مزار ما را در سینه صاحبدلان بجویند و بیابند و یا به عبارت ساده‌تر پس از مرگ ماندگار باشیم، کاری کرده‌ایم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




زرگر افزود: باید پرسید مسئولان در این همه سال کجا بودند و با آثار دانشور چه کردند؟ چرا این آثار منتشر نشد؟ در روز ترحیم ایشان کانون کارگردانان قرار بود مراسمی برای تجلیل از اصغر فرهادی داشته باشد، اما به خاطر این مراسم این مجلس منتفی شد. چه احترامی از این بالاتر؟ و حالا سئوال این است که مسئولان برای احترام‌ها به نویسنده‌ای مثل او و سایر نویسندگان چه کار کرده‌اند؟

این فعال فرهنگی ادامه داد: در همه جای دنیا دولت در امور فرهنگی فراخ نظر است و خود را وارد جزئیات نمی‌کند. ما هم باید آدم‌های علاقه‌مند را مورد حمایت قرار دهیم. البته این حمایت یعنی دخالت بی‌وجه نکردن و اجازه دادن به فعالیت آنها. وظیفه دولت‌ که صرفا ایستادن زیر تابوت نویسندگان نیست، بلکه باید در زمان حیات آنها به مسائل آنها رسیدگی کرد.

زرگر افزود: دانشور اگرچه سال‌ها بیمار بود، اما بیش از این آزرده بود که چرا کتاب‌هایش امکان انتشار ندارند. فراهم کردن چنین امکانی بیشتر از اینکه کمکی به وی و یا سایرین باشد، وظیفه دولت بوده و هست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016