پنجشنبه 3 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیستون آماده استقبال از یك میلیون گردشگر نوروزی است، ایرنا

كرمانشاه - معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه گفت: مجموعه تاریخی بیستون در نوروز 91 آماده استقبال از یك میلیون گردشگر است.

حسین راعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات مختلفی در مجموعه تاریخی بیستون برای ورود میهمانان و گردشگران نوروزی اندیشیده شده كه قطعا امسال شاهد جذب گردشگران بیشتری نسبت به سال قبل در این مجموعه تاریخی خواهیم بود.

مدیر پایگاه مجموعه تاریخی بیستون افزود: سال گذشته در ایام نوروز در مجموع 600 هزار نفر از این مجموعه بازدید كردند اما امسال ما آمادگی استقبال از یك میلیون گردشگر و میهمان نوروزی را داریم.

برگزاری نمایش شاد خیابانی توسط گروه های هنری استان از برنامه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز 91 برای استقبال شایسته از گردشگران و میهمانان نوروزی در بیستون است.

در این مجموعه تاریخی همچنین آثار صنایع دستی و سوغاتیهای استان كرمانشاه برای آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان برپا شده است.

مجموعه تاریخی بیستون با دارا بودن بیش از 27 اثر تاریخی از هر عصر و دوره ای از زندگی بشر یادگاری را به همراه دارد كه از دوران غارنشینی انسان، ماد، هخامنشی و سلوكی تا اشكانی و ساسانی، اسلامی و ایلخانی و صفویه آثار ارزشمندی در این مجموعه جای گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این مجموعه با داشتن آثاری همچون غارهای مردور، مرتاریك، سرآفتاب، شكارچیكان و نقش برجسته های هركول، گودرز، پلاش و مهرداد دوم، كاروانسرای شاه عباسی، كاروانسرای ایلخانی و ... به مجموعه ای با ارزش از لحاظ تاریخی و گردشگری تبدیل شده است.

با ارزش ترین و مهمترین اثر مجموعه تاریخی بیستون نقش برجسته و كتیبه داریوش اول است كه در آن داریوش با معرفی خود و خاندانش، قتل گئومات مغ، جنگهایی را كه بر ضد بزرگان و امرای یاغی كرده بود را شرح می دهد و در پایان كتیبه داریوش هر كسی را كه بخواهد این كتیبه را محو كند، نفرین كرده است.

نقش برجسته و كتیبه داریوش اول در دامنه كوه بیستون حجاری شده، این سنگ نگاره شش متر طول و 20/3 عرض دارد و در سمت چپ آن تصویر داریوش به ارتفاع 78/1متر حجاری شده است.

همچنین فرهاد تراش یادگار قصه عشق شیرین و فرهاد یكی از با ارزشترین آثار این مجموعه باشكوه است كه به طول 200 و عرض 30 متر در دامنه كوه بیستون تراشیده شده است.

مجموعه تاریخی بیستون به عنوان هشتمین اثر باستانی كشورمان در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016