سه شنبه 29 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استان گلستان دارای بالاترين آمار سرطان مری در دنيا

خبرگزاری مهر ـ رئيس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، از نهايی شدن پروژه مطالعاتی ميزان شيوع بالای سرطان مری در استان گلستان خبر داد و گفت: گلستان دارای بالاترين آمار سرطان مری شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا ملک زاده در نشست پيش از ظهر امروز سه شنبه با اشاره به کمربند سرطان ايران در شمال کشور، افزود: بر اساس گزارشهای اعلام شده استان گلستان در مناطق گنبد، کلاله، آق قلا و مينو دشت بيشترين شيوع بيماری سرطان مری را در دنيا دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای مطالعه ای در اين زمينه، اظهار داشت: در اين مطالعات که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان و محققانی از مرکز ملی تحقيقات آمريکا، سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه کمبريج اجرايی شد ۵۰ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی با بيان اينکه ۱۷ درصد از اين تعداد به طور مستمر در مدت ۱۷ سال مصرف ترياک داشتند، ادامه داد: نتايج اين تحقيقات نشان داد که شانس مرگ و مير در مقايسه با افرادی که ترياک مصرف نمی کنند ۲ برابر شده است ضمن آنکه افزايش خطر مرگ و مير در زنان معتاد به ترياک تا ۱۵۰ درصد بيشتر از مردان است.

ملک زاده با تاکيد بر اينکه ترياک شانس ابتلا به سرطان مری را ۳ برابر می کند، خاطر نشان کرد: اين در حالی است که افراد تحت بررسی از سن ۳۹ سالگی اقدام به مصرف ترياک کرده اند به گونه ای که اين افراد در طی ۱۲.۵ سال روزانه ۰.۶ گرم ترياک را مصرف می کنند.

رئيس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بيان برخی باورهای نادرست در زمينه تاثيرات مثبت ترياک در درمان برخی بيماريها خاطر نشان کرد: ترياک عامل ۵ نوع سرطان دهان، مری، معده، ريه و مثانه است ضمن آنکه بيماريهايی چون افزايش فشار خون و سکته قلبی را به دنبال دارد.

ملک زاده، به بيان جزئيات مطالعه زمين شناسی پزشکی پرداخت و گفت: در اين مطالعات به بررسی تاثير عناصر موجود در خاک با شيوع سرطان مری پرداخته شد ولی تنها عنصری که بر روی آن تاکيد می شود نيترات موجود در خاک است.

وی توضيح داد: خاک اين منطقه آتشفشانی است و خاکهای آتشفشانی مملو از نيترات است که در آب و محصولات کشاورزی وارد شده است. اين امر می تواند در شيوع سرطان مری موثر باشد ولی مطالعات ما نشان داد که خوردن چای داغ و مصرف ترياک در طولانی مدت در شيوع بالای اين نوع سرطان نقش موثری دارد.

رئيس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به توليد برخی از مشتقات اين ماده افيونی اشاره کرد و يادآور شد: در حال حاضر برخی مشتقات چون داروی "مرفين"، "متادون" و "پديتين" برای تسکين دردهای بيماران سرطانی از اين ماده توليد می شود که خطراتی را برای فرد ندارد ولی مصرف ترياک عوارضی را برای فرد ايجاد می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016