شنبه 30 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارمندان دولت در ایران روزی ۲۲ دقیقه کار مفید می‌کنند

دویچه وله: کارمندان دولت در ایران روزی ۲۲ دقیقه کار مفید می‌کنندمرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی از درصد پایین ساعات کار مفید در این کشور خبر داده است. بر اساس این گزارش ساعات کار مفید کارمندان بخش دولتی از شاغلین بخش خصوصی به مراتب کمتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر ایران، کار مفید در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است. این در حالی است که ساعات سالانه کار مفید در کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و چین به ترتیب ۲۴۲۰، ۱۹۰۰ و ۱۴۲۰ ساعت است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود تصریح می‌کند که در «خوشبینانه‌ترین» حالت، ساعات کار مفید در هر روز تا دو ساعت است که بر این اساس در طول هفته به ۱۱ ساعت نمی‌رسد. گرچه آمارهای دیگری از ۶ تا ۷ ساعت کار مفید در هفته حکایت دارد. بر اساس قانون ساعات کار هفتگی در ایران ۴۴ تا ۴۹ ساعت است.

ساعات کار هفتگی در کشورهای توسعه یافته اروپایی در حدود ۴۴ ساعت است (در فرانسه ۳۸ ساعت) که از این میزان ۲۸ ساعت از آن کار مفید انجام می‌شود.

آمار کار مفید اندک در ایران در حالی منتشر می‌شود که علی‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سال جدید خورشیدی را با عنوان «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام‌گذاری کرده است. در سال‌های اخیر مقامات رسمی ایرانی بیش از پیش روی "افزایش بهره‌وری" تاکید کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بخش دولتی عقب‌تر از بخش خصوصی ایران

بررسی ساعات کار مفید در بخش دولتی آمار منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر متوسط کار مفید روزانه‌در این بخش تنها ۲۲ دقیقه است. با توجه به اقتصاد دولتی ایران این آمار اهمیت بیشتری می‌یابد.

بر اساس گزارشی که مرداد ماه سال۱۳۹۰ توسط سایت آفتاب در همین باره منتشر شد، میزان کار مفید بخش خصوصی در سال گذشته، ۲ ساعت وشش دقیقه و در بخش دولتی یک ساعت و چهار دقیقه بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند عدم تناسب دستمزدها با کار، ضعف مدیریت و نظارت، سیستم فرسوده اداری که از تکنولوژی‌های نوین بهره‌ای نبرده و ضعف فرهنگی و آموزشی کارکنان، از موارد موثر در پایین بودن ساعات کار مفید در ایران است.

آمار سالانه‌ی ساعات کار مفید ایران در مقایسه با کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز جالب توجه است. ساعات کار مفید سالانه در ترکیه ۱۳۳۰ساعت، در پاکستان ۱۱۰۰ ساعت و در افغانستان ۹۵۰ ساعت براورد شده است که در مقایسه با ایران (۸۰۰ ساعت) شرایط مناسب‌تری را دارند.

البته وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای کویت و عربستان بهتر است. این کشورها به ترتیب با ۶۰۰ و ۷۲۰ ساعت کار مفید سالانه پس از ایران قرار گرفته‌اند.

در این شرایط کاهش ساعات کار ادارات در ماه‌رمضان هر سال و افزایش تعطیلی‌رسمی ادارت دولتی در چند سال اخیر، بر انتقاد کارشناسان افزده است. آن‌ها می‌گویند که با وجود پایین بودن بهروری کار، این تعطیلی‌ها آسیب‌های بیشتری به اقتصاد ایران وارد می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016