شنبه 27 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كرج ركورد دار طلاق و بيكاري در كشور

کرج - ایلنا: ۷۰ درصد اختلافات خانوادگی و تشکیل پرونده‌ها دردادگاه خانواده ریشه در اقتصاد دارد و به دنبال مشکلات اقتصادی و بیکاری است که جوانان به سمت مواد مخدر می‌روند و به دنبال آن بنیاد خانواده‌ها سست می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، طی چند سال اخیر آمار طلاق در کشور رشد چشمگیری داشته تا آنجا که ۴۰ تا ۵۰ درصد ازدواج‌ها در ایران به طلاق ختم می‌شود و همه ساله بر تعداد شعب دادگاه‌های خانواده افزوده مي‌شود که البته با تاملی بر ریشه‌های طلاق در کشور می‌توان عامل اصلی این معضل اجتماعی را در مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان جستجو کرد.

به طور کلی سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های نادرست اقتصادی و سیاسی کشور شاهد از بین رفتن بسیاری از واحدهای تولیدی و به دنبال آن تعدیل نیروهای کار بودیم تا آنجا که در سال‌های اخیر، نرخ بیکاری در کشور با نرخ تورم که همه روزه با جهش‌های آني مواجه است برابری می‌کند و بر این اساس است که این روز‌ها اقتصاد و اشتغال عامل اصلی بروز مشکلات و اختلافات خانوادگی و طلاق شده است.

البته این عوامل در اجتماع، افزایش اعتیاد و جرایم قضایی را نیز به دنبال خود داشته تا جایی که این روز‌ها در سطح شهر خبرهای بسیاری از دستگیری باندهای قاچاق، معتادان خیابانی به گوش می‌رسد و همه این عوامل دلالت بسیار بر مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد.

بنا بر این گزارش استان البرز که در همجواری استان تهران قرار گرفته این روز‌ها رکورد شکنی‌های بسیاری در کشور انجام داده و بر اساس آن، البرز بر سکوی بیکاری و طلاق در کشور رتبه اول را کسب کرده تا آنجا که طبق آخرین آمار اداره ثبت احوال استان البرز، آمار طلاق در این استان نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و به تفکیک استانی، شهرستان کرج در استان البرز بیشترین رشد طلاق را به خود اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش، آمار طلاق در استان البرز دو برابر ازدواج شده است و این امر پدیده‌ای بس اسف انگیز است که باید مسئولان استانی که سیاست گذاری‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را برعهده دارند، هر یک در جایگاه خود پاسخگوی این معضل بزرگ باشند.

۷۰درصد اختلافات خانوادگی ریشه در اقتصاد دارد

بر این اساس است که رییس کل محاکم عمومی انقلاب شهرستان کرج با اشاره به رشد طلاق در استان البرز می‌گوید: ۷۰ درصد اختلافات خانوادگی و تشکیل پرونده‌ها دردادگاه خانواده ریشه در اقتصاد دارد و به دنبال مشکلات اقتصادی و بیکاری است که جوانان به سمت مواد مخدر می‌روند و به دنبال آن بنیاد خانواده‌ها سست می‌شود.

مازنی در ادامه افزود: استان البرز طی سال گذشته، ۱۰هزار و۴۲فقره دادخواست طلاق به دادگستری ابلاغ شده و میانگین سنی متقاضیان طلاق زیر ۳۰سال است.

وی تصریح کرد: اکثر دادخواست‌های طلاق به شکل توافقی است و درمان این مشکلات به دست دادگستری نخواهد بود چرا که رشد طلاق نتیجه مجموعه عملکرد نهادهایی است که به وظایف خود عمل نکردند و محصول عملکرد آنها در دادگستری جمع آوری می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در سال گذشته ۳۰هزارو ۲۹۱ فقره پرونده طلاق به دادگاه خانواده ارجاع شد

وی در ادامه با اشاره به پرونده‌های طلاق درالبرز، افزود: ۳۰ هزارو۲۹۱ فقره در سال ۹۰، مجموعه پرونده هاییست که برای طلاق به دادگاه خانواده استان البرز ارجاع شده است.

محمد باقر مازنی با اشاره به افزایش شعبات دادگاه خانواده در کرج، گفت: در کرج ۱۲ شعبه خانواده به ۱۴ شعبه افزایش داشته و برای پاسخگویی به دادخواست‌های طلاق ساعت کار پرسنل دادگاه افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از افزایش طلاق تصریح کرد: در این راستا جزوات آموزشی مختلفی را برای زوجینی که برای طرح دعوا به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند با ۳۰۰۰ تیراژ منتشر شده است و همچنین کارشناس‌هایی برای حل اختلافات زوجین در محل دادگاه قرار دارند.

وی افزود: ۲۱ هزارو۴۱۳ مورد مشاور خانواده در سال۹۰ ثبت شده و از ۶۶۵ مورد مشاوره ۱۱۵ مورد منتهی به انصراف دادخواست طلاق شده است.

ثبت افزایش ۱۵ الی ۲۰درصدی افزایش طلاق در البرز

به گفته مازنی سالانه ۱۵ تا۲۰ درصد افزایش طلاق در استان البرز ثبت می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین جزئیات پرونده‌های طلاق در دادگاه خانواده استان البرز، گفت: در دادگاه خانواده پنج هزار و ۸۲۶ فقره پرونده طلاق توافقی به دادگاه ارجا شده که از این میان پنج هزار و۷۴۰ فقره رسیدگی شده است.

وی افزود: ۱۱۹۰فقره درخواست صدور حکم طلاق به درخواست زوجین ارجا شده که از این رقم۶۳۰ مورد رسیدگی شده است.

مازنی اظهار داشت: در سال ۹۰ معادل شش هزار و ۱۰۳ فقره طلاق توافقی صورت گرفته که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۰۰ فقره افزایش یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016