چهارشنبه 14 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فقر عامل اصلی ازدواج دختران در سنین پایین

ازدواج در سنین پایین تحمیلی است و در خانواده های با شرایط خاص رخ می‏دهد و برخی خانواده ها با تحمیل شرایط، دختر را بر سر سفره عقد می نشانند/ برخی بچه ها در خانواده هایی زندگی می‌کنند که بدون خواست خودشان ازدواج می‌کنند.

ایلنا: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: متاسفانه در برخی خانواده ها ازدواج در سنین پایین انجام می‌شود و در سال 89 حدود 43هزار نفر ازدواج زیر 15 سال داشته ایم که ثبت هم شده است. معتقدم ازدواج در سنین پایین عوارضی چون همسرآزاری و طلاق را در پی دارد.

موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با ابراز تاسف از ثبت ازدواج در سنین پایین توسط دفاتر ثبت گفت: سن ازدواج در کشور ما برای دختران حداقل 13 سال است و مهم این است که سن اعلام شده هم پایین است چرا که دختر 13 ساله خودش بچه است. نمی تواند وظایف مادری و همسری را به درستی ایفا کند.

وی تاکید کرد: چگونه یک کودک می تواند خانواده را مدیریت کند، مادر شود، بچه داری کند؟ به همین دلایل ما شاهد کش و قوس های زیادی در زمان تصویب این قانون بودیم.

موسوی چلک اظهار داشت: در سال 89 حدود 43هزار نفر ازدواج زیر 15 سال داشته ایم که ثبت هم شده است. ممکن است برخی دیر شناسنامه گرفته اند و افرادی نیز در خانواده هایی با شرایط خاص زندگی می کنند.

رییس انجمن مددکاران افزود: این ازدواج ها گاهی تحمیلی است و در درون خانواده هایی با شرایط همچون فقر رخ می‌دهد و برخی خانواده‌ها با تحمیل شرایط به دختر او را بر سر سفره عقد می نشانند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است این است که هیچ کس ازدواج در این سنین را تجویز نمی کند و حد اقل انتظار ما این است که حداقل دفاتر ثبت، این ازدواج ها را ثبت نکنند. برخی دفاتر ثبت حتی قانون را هم رعایت نمی کنند و ناظران دفاتر ثبت نظارت جدی ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: افراد در سنین پایین نه با حقوق خود آشنایی دارند و نه با حقوق جنس مخالف خود و نه می‌توانند مادر باشند و نه پدر و این موضوع بسیار ناراحت کننده است و اینکه مدیرکل ثبت احوال این خبر را اعلام کردند باید به وی تبریک بگوییم چرا که شهامت انتشار خبر را داشته اند و قطعا این خبر دلسوزان اجتماعی و فرهنگی را به حرکت وا خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برخی بچه ها در خانواده هایی زندگی می کنند که بدون خواست خودشان ازدواج می‌کنند و این شرایط به آنها تحمیل شده است و طلاق، همسر آزاری، بزهکاری و بسیاری از آسیبهای اجتماعی نتیجه ازدواج در سنین پایین است و لازمه یک ازدواج موفق رسیدن به بلوغ اجتماعی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016