شنبه 6 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش قیمت طلا و دلهره جوانان از ازدواج، فارس

خبرگزاری فارس: افزایش قیمت طلا و دلهره جوانان از ازدواج، سکوت حاکم بر بازار طلا‌فروشان آن هم در ماه ربیع که فصل ازدواج است را چگونه می‌توان پایان داد؟ آیا بهتر نیست به جای ترس از ازدواج و به تأخیر انداختن آن فرهنگ ساده‌زیستی را در شروع زندگی به کار بست؛ می‌توان شروع زندگی مشترک را به جای رنگ زرد طلا با رنگ سفید ساده زیستی آذین کرد.

به گزارش خبرنگار زنان فارس، این روزها بازار سکه و طلا ضرب‌آهنگ افزایش قیمت را تجربه می‌کند و برخی از کارشناسان نیز با اظهار نظرات مختلف به تب موجود در بازار دامن می‌زنند عده‌ای می‌گویند افزایش قیمت طلا آمار ازدواج جوانان را کاهش داده یا ازدواج آنها را به تعویق انداخته است. جدا از این نظرات مختلف آیا نوسانات قیمت طلا توانسته تا این اندازه بر روی ازدواج جوانان تأثیر بگذارد؟ چگونه می‌توان افزایش قیمت طلا را دور زد و بدون هیچ گونه واهمه و نگرانی برای ازدواج اقدام کرد؟

وارد پاساژ پروانه در خیابان جمهوری که می‌شوم سکوت و خلوت حاکم بر بازار فروش طلا متعجبم می‌کند واقعاً گران شدن طلا توانسته تأثیر خود را بر ازدواج جوانان بگذارد؟

در میانه پاساژ چند زوج جوان از پشت ویترین طلا‌فروشی‌ها در حال انتخاب سرویس مورد‌نظرشان هستند جلو می‌روم تا چند ثانیه‌ای با آنها هم صحبت شوم

وقتی خرید سرویس طلا یک رسم کمر‌شکن می‌شود

محمد و مینا که چند وقت دیگر تاریخ عروسیشان است، با ابراز نارضایتی از قیمت بالای طلا می‌گویند: قیمت‌ها خیلی بالا رفته اما خرید طلا جزء رسومات است بنابراین ناچار هستیم تا سرویس مورد‌نظرمان را تهیه کنیم اما ارزان‌ترین را.

محمد می‌افزاید:‌ اگر خانواده‌ها سخت‌گیری نکنند و حرف و حدیث مردم نباشد عروسی خود را بدون خرید سرویس طلا برگزار می‌کنیم و بعد که هزینه‌های عروسی تمام شد و به توانایی مالی بیشتری دست یافتیم برای خرید سرویس طلا اقدام می‌کنیم اما در وضعیت کنونی فقط به‌خاطر حرف مردم مجبور به خرید طلا هستیم.

ازدواجی که با تجملات گره خورده است

مریم و رسول زوج دیگری هستند که در یکی از مغازه‌های طلافر‌وشی پاساژ پروانه در حال صحبت با فروشنده برای خرید سرویس طلای انتخابیشان هستند،‌این زوج با اشاره به اینکه قیمت سرویسشان دو میلیون شده است، می‌گویند: پول خرید سرویس طلا را از وام ازدواجی که دریافت کرده‌ایم، کنار گذاشتیم.

این دو زوج جوان معتقدند که اگر خودشان هم بخواهند ساده‌زیستی را در مراسم عروسی به کار ببندند خانواده‌ها مانع از این کار می‌شوند چون فرهنگ عروسی در میان خانواده‌های ایرانی با تجملات گره خورده است.

اما طلافروشان چه می‌گویند؟

سرویس یک میلیونی سال گذشته به سه میلیون رسیده است

مهدی جعفری که در پاساژ پروانه مغازه طلافروشی دارد با اشاره به تأثیر افزایش قیمت طلا در کم شدن تعداد مشتریانش می‌گوید: خودتان نگاهی به پاساژ بیندازید تا ببیند چه‌قدر خلوت است زوج‌های جوان که برای خرید سرویس مراجعه می‌کنند نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌اند.

وی می‌افزاید:‌ سرویس طلایی که سال گذشته قیمت آن یک میلیون بود امسال با قیمت سه میلیون به فروش می‌رسد، هر جوانی تا این حد توانایی مالی ندارد که در حدود 3 تا 4 میلیون را برای خرید یک سرویس معمولی هزینه کند.

کریمی نیز یکی دیگر از طلافروشان معتقد است: در این روزها کمتر شاهد خرید طلا توسط زوج‌های جوان هستیم، برخی جوانان با 5 تا 6 میلیون وام ازدواج می‌خواهند عروسی کنند در حالی‌که باید دو تا سه میلیون آن را برای خرید یک سرویس معمولی پرداخت کنند.

بالا رفتن قیمت طلا باعث شده تا برخی از جوانان برای ازدواج خود دچار واهمه شوند یا آن را به تعویق بیندازند اما باید گفت تجمل‌گرایی و دوری از فرهنگ ساده زیستی در تأخیر ازدواج جوانان نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




توقعات و انتظارات را از یک جوان تعدیل کنیم

امان‌الله قرائی مقدم جامعه‌ شناس در‌خصوص رنگ باختن ازدواج‌های آسان در میان خانواده‌ها اظهار می‌کند: نگرش مردم به ازدواج مادی شده است باید برای تغییر این نوع نگاه برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کنیم؛ مهریه یکی از دستورات اسلام است اما هم‌اکنون شاهد تعیین مهریه‌های عجیب در هنگام ازدواج هستیم و صدا و سیما به‌عنوان مهمترین نهاد تأثیرگذار در رابطه با فرهنگ‌سازی ازدواج آسان نقش مهمی دارد.

وی می‌افزاید: پرهیز از تجملات، کم کردن توقعات و انتظارات خانواده‌ها از جوانان و بیرون آمدن از فضای آرمانی در ازدواج از اصول اساسی برای رواج ازدواج آسان در جامعه است اما امرزوه در ازدواج‌ها به این موارد توجهی نمی‌شود.

این آسیب‌شناس افزایش سطح توقعات از یکدیگر، مهریه بالا و انتظارات بالا در هنگام خرید عروسی را از مواردی می‌داند که در ازدواج جوانان مشکل‌ساز شده است.

قرائی مقدم می‌گوید: از زمان‌های گذشته خرید عروسی جزء رسومات بوده است اما این روزها خرید عروسی به ویژه تهیه سرویس طلا برای دامادها گران تمام می‌شود به‌گونه‌ای که برخی از جوانان به دلیل همین موضوع زیر بار ازدواج نمی‌روند.

فرهنگ حاکم بر ازدواج را باید تغییر داد

وی تصریح می‌کند:‌ تغییر فرهنگ کنونی حاکم بر ازدواج که تنها تجملات و هزینه‌های سنگین را برای جوانان رقم می‌زند ضروری است؛ باید ازدواج آسان و شروع زندگی مشترک با هزینه کم اما عشق و گذشت را در میان جوانان فرهنگ‌سازی کرد.

به گزارش فارس اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت طلا کاهش آمار ازدواج را به همراه داشته اما ضرب تند قیمت طلا نباید عاملی برای تعویق ازدواج باشد.

شب عروسی حتی با صرف سنگین‌ترین هزینه‌های مادی می‌گذرد اما آنچه در ادامه برای برداشتن گام‌های استوار در مسیر پر پیچ و خم زندگی مشترک ضروری است عشق، صبر و گذشت است. برای اثبات این موضوع کافی است چند ساعتی را در راهروهای دادگاه خانواده قدم بزنید تا مشاهده کنید که حتی پول هم نتوانسته پایداری زندگی را تضمین کند؛ رنگ زرد طلا سفید‌بختی زندگی را تضمین نمی‌کند.

می توان در شروع زندگی مشترک رنگ سفید ساده‌زیستی را جایگزین رنگ زرد طلا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016