چهارشنبه 14 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش آمار طلاق در استان البرز با بيكاري و مسائل اقتصادي رابطه مستقيم دارد

فشار جمعیتی در البرز و سیاستهای نادرست اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری را به دنبال داشته و این روزها اقتصاد و اشتغال عامل اصلی بروز مشکلات و اختلافات خانوادگی و طلاق در سطح استان البرز شده است.

کرج - ایلنا: این روز‌ها مدیریت بحران کشوری با ورود به معضلات استان البرز در گام اول انتقال زندان‌های این منطقه را برای کاهش این معضلات هدف قرار داد و اخیرا مسئولان با امضای طومار نامه‌ای از مقام معظم رهبری برای رسیدگی به این مشکلات در استان البرز دعوت به عمل آوردند.

به گزارش ایلنا ۳۰اردیبهشت سال جاری، کار‌شناس امور بانوان استانداری البرز، اعلام داشت: واقعه طلاق در این استان ۳۰ درصد افزایش یافته است. زهرا آثاری با توضیح اینکه سال ۹۰، معادل ۱۰ هزار ازدواج در استان البرز اتفاق افتاده و در مقابل دو هزار و۸۰۰ طلاق نیز در استان ثبت شده است، خاطر نشان کرد که آمار طلاق در این استان ۳۰ درصد نسبت به سال‌های پیش افزایش داشته است.

همچنین امان قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در خصوص آمار طلاق در سطح کشور می‌گوید: مهم‌ترین عامل افزایش طلاق و کاهش ازدواج، مسئله اشتغال و اقتصاد است.

این در حالی است که بر طبق آمار اعلام شده در نیمه اول سال جاری از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان البرز معادل ۳/۱۹ درصد برآورد شده که این نرخ بالا‌ترین رقم بیکاری در میان سایر استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

البته نرخ بیکاری استان البرزدر فصول بهار و پاییز سال گذشته افزایش ۲۰. ۷ درصدی را تجربه کرد و این مسئله در استان باعث می‌شود تا شیرزاد، روان‌شناس و مشاور امور خانواده، ریشه ۷۰ درصد از اختلافات خانوادگی و پرونده‌های خانوادگی در دادگاه خانواده را مشکلات اقتصادی و بیکاری و به دنبال آن اعتیاد و افسردگی در میان جوانان معرفی کند.

به طور کلی، با توجه به اینکه استان البرز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور شناخته شده، سیاست گذاری‌های نادرست دولتمردان در عرصه اقتصادی منجر به کاهش تولید برخی کارخانجات شهرک‌های صنعتی البرز و در مواردی تعدیل نیرو شده است و در شرایطی که مهاجرت‌های بسیاری به این استان با امید اشتغال در شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد، بازتاب این مهاجرت‌ها، فشار جمعیتی در البرز و افزایش نرخ بیکاری را به دنبال داشته تا آنجا که همه این مشکلات دست به دست هم داده تا این روز‌ها اقتصاد و اشتغال عامل اصلی بروز مشکلات و اختلافات خانوادگی و طلاق در سطح استان البرز شده است.

البته تاثیر افزایش این آمار بر روی جرایم قضایی و به دنبال آن افزایش معتادین را نمی‌توان به هیچ وجه انکار کرد؛ به طوری که رئیس کل دادگستری شهرستان کرج معتقد است، بیکاری، گرانی و تورم یکی از علل مهم وقوع جرم است که البته اخیرا افزایش چشمگیری در استان البرز داشته است و رفع آن طبیعتا برعهده قوه قضایه نخواهد بود.

مهدوی راد یکی از علل وقوع جرم را در جامعه بیکاری و عدم سیاست گذاری‌های درست فرهنگی می‌داند و از آنجا که شرایط بد زندگانی و فقر انسان را در جامعه به سمت سرقت و جرایم دیگر سوق می‌دهد با ذکر حدیثی از حضرت رسول (ص) می‌گوید «شکم گرسنه ایمان ندارد.»

به دنبال انتشار آمارهای مختلف مبنی بر افزایش جرم و جرایم، طلاق و بیکاری از سوی مسئولان، مدیر کل امور اجتماعی استانداری البرز، ضمن تکذیب این آمار‌ها در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: با وجود سیر صعودی آمار طلاق در ۱۳ سال گذشته در استان البرز، هم اکنون با توقف سیر صعودی روبه رو هستیم و با اختلاف ۱۷ الی ۱۸ نفر در آمار طلاق گیرنده‌ها، این روند صعودی متوقف گشته و امید است در سال‌های آینده این رقم کاهش یابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همچنین وی با خوشبینی از تاسیس اتاق فکری متشکل از نخبگان خبر دادند که قرار است بر روی دلایل طلاق کار کنند و با آموزش جوانان قبل، در حین و بعد از ازدواج کاهش چشمگیری را در آمار طلاق به وجود آورند.

حال باید گفت چگونه می‌توان علی رغم انتشار آمار‌های بسیار در زمینه افزایش جرم، بیکاری، طلاق و معضلات اجتماعی و اقتصادی دیگر در میان البرز نشینان، این موارد را تکذیب کرد در حالی که این روز‌ها مدیریت بحران کشوری با ورود به معضلات استان البرز در گام اول انتقال زندان‌های این منطقه را برای کاهش این معضلات هدف قرار داد و اخیرا مسئولان با امضای طومار نامه‌ای از مقام معظم رهبری برای رسیدگی به این مشکلات در استان البرز دعوت به عمل آوردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016