یکشنبه 1 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاغذ تحرير به مرز ۶۰ هزار تومان رسيد

خبرگزاری مهر ـ مدير انتشارات افراز با بيان اينکه بهای کاغذ تحرير ۷۰ گرمی اندونزی اصلی‌ترين کاغذ در چاپ کتاب به مرز ۶۰ هزار تومان رسيده، گفت: در اين شرايط فقط ناشر ضربه نمی‌خورد، همه کسانی که در صنعت نشر هستند، از اين وضعيت متاثر می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اعظم کيان افراز مدير انتشارات «افراز» در گفتگو با خبرنگار مهر، از افزايش ناگهانی و بی‌رويه بهای کاغذ در بازار انتقاد کرد و گفت: تا حدود ۶ ماه قبل يعنی ديماه، ما هر بند کاغذ ۷۰ گرمی اندونزی را حدود ۲۵ هزار تومان می‌خريديم، اما با نوساناتی که در بهای ارز و طلا به وجود آمد، بهای اين کاغذ به ۴۰ هزار تومان رسيد.

وی افزود: قرار بود دولت وارد کار شود و برای جلوگيری از افزايش قيمت برخی کالاها که به صورت ناگهانی افزايش قيمت پيدا کردند، اقدامی انجام دهد که متاسفانه اين اتفاق در مورد کاغذ نيفتاد.

اين ناشر اضافه کرد: اين وضعيت ادامه يافت تا حدود يک ماه پيش که قيمت همين نوع کاغذ (تحرير ۷۰ گرمی اندونزی) به مرز ۶۰ هزار تومان رسيد و تازه همين نوع کاغذ هم در بازار کمياب است.

کيان افراز گفت: به همين خاطر ما تصميم گرفتيم کتاب‌هايمان را با کاغذ ساخت کارخانه چوب و کاغذ مازندران چاپ کنيم که البته کيفيت چندانی ندارد. مسئله ديگر اين است که قيمت هر بند از همين کاغذ هم که به کاغذ زرد معروف است، ۴۰ هزار تومان است. هر بند از کاغذ پارس هم که يک نوع ديگر از کاغذ توليد داخل است، ۵۰ هزار تومان قيمت دارد.

وی همچنين از بلاتکليفی ناشران در زمينه کاغذ و کمبود اين کالای اساسی برای صنعت نشر ابراز تاسف کرد و افزود: اگر سری به بازار ظهير‌الاسلام بزنيد، می‌بينيد که چه وضعيتی در مورد کاغذ برقرار است؛ يک روز می‌گويند کاغذ نيست به خاطر اينکه دولت می‌خواهد به ناشران ارز با نرخ مصوب دولت را بدهد که بتوانند کاغذ مورد نيازشان را تامين می‌کنند، يک روز آن را تا مرز ۶۰ هزار تومان بالا می‌برند. اين وسط تنها ناشران بلاتکليف‌اند.

مدير انتشارات «افراز» اضافه کرد: آيا واقعاً منطقی است که منِ ناشر يک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای را ۵۰۰۰ تومان بفروشم؟ از آن طرف اگر ما کتاب را به قيمت دو ماه پيش به خريدار عرضه کنيم، حتی پول کاغذمان را هم درنمی‌آوريم. دولت، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اتحاديه ناشران و همه کسانی که دست اندرکار اين مسئله هستند، بايد در اين زمينه راه حلی داشته باشند.

کيان افراز گفت: بايد توجه داشت که در اين بين فقط ناشر ضربه نمی‌خورد، همه کسانی که در صنعت نشر هستند، از ويراستار گرفته تا ليتوگراف و صحاف و کارگر چاپخانه و حروفچين و همه و همه از آن متاثر می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016