دوشنبه 9 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"از دانش تا فرزانگی" به روايت خسرو ناقد کتاب شد

خبرگزاری مهر ـ کتاب «از دانش تا فرزانگی» نوشته خسرو ناقد توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، روايتی کهن در دست است که در آن متجددان به کوتولوهايی تشبيه می‌شوند که بر شانه‌ غول‌ها (تشبيهی از پيشينيان) نشسته‌اند و از اين رو به رغم جثه ريزشان، دوردست‌ها را بهتر می‌توانند ببينند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين تشبيه اشاره‌ای است به سازگاری ناسازوار سنت و تجدد. استدلال طرفداران سازگاری ناسازوار سنت و تجدد اين است که ذهن جستجوگر انسان با گذشت زمان پيوسته به حقايقی نو و نهان دست می‌يابد و شناخت‌هايی جديد به دست می‌آورد.

دانش بشری همراه با زمان رو به گسترش است. از اين رو دوران معاصر با آنکه بر شالوده گذشته بنا شده است، بر گذشته برتری دارد. در واقع گسست از سنت مطرح نيست، بلکه تلاش برای درک سنت و گفتگو با گذشتگان مطرح است و اين نه به معنای بازسازی گذشته بلکه نوعی نوسازی سنت و سازگار کردن با تجدد است.

اين کتاب شامل بخش‌هايی چون نقش و جايگاه روشنفکران، سازگاری ناسازوار سنت و تجدد، انديشمند خطاپذير، خردورزی و خشونت‌پرهيزی، هرگز جنگی خوب و صلحی بد وجود نداشته است، ادبيات، مدرن، متعهد يا معاصر، غوغای فوتبال غربت فلسفه است.

در بخشی از فصل «از دانش تا فرزانگی» می‌خوانيم: انديشيدن انتقادی درباره انديشيدن، آنگاه که سخن از اميد و خوش‌بينی و سخن از نوميدی و بدبينی در ميان است، ضروری است؛ چرا که خوش‌بينی و بدبينی همزاد همند. بدبينان اغلب خوش‌بينان سرخورده و خوش‌بينان اکثرا بدبينان منع شده‌اند. چيرگی تام خوش‌بينی بر انسان به همان اندازه فاجعه آميز و مضحک است که غلبه بدبينی مطلق.

اين کتاب در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قيمت ۵۲۰۰ تومان به چاپ رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016