چهارشنبه 11 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عرضه روانگردان ها با نام های مختلف در بازار

تهران - یك پژوهشگر اعتیاد گفت: روانگردان ها با اسامی معروف مثل سرعت، گچ، بلور،ـ یخ، شیشه و مارك های صلیب، مرسدس، رویال، قرص عشق، میتسوبیشی و غیره در بازار عرضه شده و موجب بروز رفتارهای پرخطر می شود.

' مریم مختاری ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: مصرف روانگردان ها بر سیستم اعصاب مركزی (مغز و نخاع) اثر گذاشته و باعث تحریك زیاد سیستم‌های مختلف بدن و مغز می‌شود.

وی اضافه كرد گروه سنی 23تا 30 سال بیشترین مصرف كنندگان قرص های روانگردان را تشكیل می دهند كه در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار می گیرند.این گروه سنی نمی دانند كه ابتلا به ایدز فقط محدود به خودشان نیست و جان بسیاری دیگر را به خطر می اندازند.

مختاری ادامه داد: گروه سنی 23 تا 30 سال با انگیزه مثبت یعنی مصرف مواد صنعتی بعنوان جزیی از سبك زندگی برای تفریح، لذت‌جویی و انگیزه منفی با هدف رهایی از بحران‌های روانی و اجتماعی از قبیل استرس، اضطراب به اعتیاد روانگردان ها روی می آورند.

به گفته این پژوهشگر اعتیاد، بر اساس یافته‌های پژوهشی در سال 85 در تهران، بیش 80 درصد افراد، محل مصرف قرص‌های روانگردان را در میهمانی‌ها بیان كرده اند.

مختاری افزود: مصرف‌كنندگان دلایل استفاده از این گونه مواد صنعتی را اصرار دوستان، نیازهای روحی، كنجكاوی، هیجان، فقدان تفریحات دیگر و عده‌ای نیز بدون دلیل خاص بیان كرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی اظهار داشت: ضروری است دست اندركاران حوزه اعتیاد، جوانان را با اطلاع رسانی های گسترده نسبت به تغییر نگرش، تقویت رفتارهای محافظت‌كننده و كسب مهارت‌های زندگی برای عدم گرایش به مصرف مواد روانگردان از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری ،مدارس، دانشگاه ها، مساجد، مراكز و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا آموزش دهند.

مختاری تصریح كرد باید فرهنگ سلامت و غنی‌سازی سودمند اوقات فراغت از طریق تقویت فعالیت های جایگزین ورزشی، هنری، ایجاد تحرك، نشاط و شادمانی كوتاه‌مدت (نشاط حسی) و بلندمدت، پایدار به منظور تقویت احساس رضایتمندی از زندگی، خوش‌بینی و امید‌ ترویج شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016