جمعه 20 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قرص های مرگ آور در ایران، بین ٣٠ تا ٣٠٠ هزارتومان به فروش می رسند

نوشتۀ دلبر توکلی - رادیو فرانسه

برای تهیه قرص های مرگ آور هر لحظه می توان به ناصر خسرو رفت. قرص برنج بین ٣٠ تا ٧٠ هزارتومان معامله می شود وقیمت سیانور گرمی ٥٠ تا ٣٠٠ هزارتومان است.

قرص برنج در حالى طى ۴ ماه نخست امسال تنها در استان هاى تهران، مازندران، گيلان و لرستان ۱۱۶ قربانى گرفته است كه همچنان به راحتى در عطاري ها به فروش مى رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از قرص برنج حاوى فسفيد آلومينيوم در كشاورزى به دليل كارآيى بالاى اين فرآورده براى از بين بردن آفات، قيمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقى مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زياد از سوى كشاورزان همراه بوده است. از سوى به دليل عواملى مانند سميت بالا و ميزان كشندگى زياد اين ماده و سهولت دسترسى به اين سم، در ساليان اخير آمار نسبتاً بالاى مسموميت هاى ناشى از اين عامل در كشور به ويژه در برخى استانها مانند تهران، گيلان، مازندران، گلستان و لرستان رواج پيدا كرده است..

مسموميت هاى ناشى از استفاده قرص برنج در كشور موجب شد تا اقداماتى براى ممنوعيت واردات و محدوديت در فروش قرص برنج توسط سازمان ها و نهادهاى مسئول در كشور انجام شود. اما با اين وجود به راحتى در دسترس افراد است و برخى سودجويان آن را با قيمتى بالا به مشتريان خود مى فروشند.

مسموميت با اين قرص بيشتر در رده سنى ۴۰-۲۰ سال بوده و بيشتر آنها به قصد خودكشى بوده است. آمار چهار سال اخير (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰) نشان مى دهد مرگ با قرص برنج رو به افزايش است.
در تازه ترين آمار سازمان پزشكى قانونى اعلام شده است، از ميان چهار استان تهران، مازندران، لرستان و گيلان، مازندران و لرستان استانهايى هستند كه بيشترين رشد مرگ را در مقايسه چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوريكه در چهار ماه نخست سال گذشته در مازندران ۵ و در لرستان ۶ مرگ روى داده بود اما امسال و در همين بازه زمانى ۱۷ نفر در مازندران و ۱۹ نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

در گيلان هم كه سال گذشته در چهار ماه نخست تنها ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده اند. تنها كاهش در استان تهران ديده مى شود كه در چهار ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همين زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

***

"حمید جعفری" روزنامه نگاردر ایران، چندی پیش در روزنامه شرق گزارشی از خرید و فروش داروهای مرگ آور درخیابان ناصرخسرو در تهران نوشت، بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت وگویی را در این خصوص با او انجام داد.
این روزنامه نگار در پاسخ به این پرسش که تجربه ای که برای خرید قرص برنج در خیابان ناصر خسرو داشت چه بود، گفت:« وقتی از ضلع شمالی خیابان ناصر خسرو در تهران به سمت بازار حرکت کردم از هر دارو فروش یا قاچاقچی می شد قرص برنج و سیانور خرید.»

او گفت:« در ایران سازمان پزشکی قانونی و وزارت بهداشت، آمار رسمی در مورد مرگ ومیر ناشی از خودکشی ارائه نمی دهند.»

این روزنامه نگار در ادامه گفت:« دسترسی به داروهای مرگ آور در ایران سهل الوصول است، حتا دست فروشان ، قرص برنجی را که آمیخته با مرگ موش و با استفاده از آن قرص برای خودکشی اقدام می شود به جای قرص برنج اصل، می فروشند و این نوع قرص های تقلبی مرگ آور نیستند اما جراحات زیادی به دستگاه گوارش وارد می کنند.»

حمید جعفری خاطر نشان کرد:« برای تهیه قرص های مرگ آور هر لحظه می توان به ناصر خسرو رفت.»
او در خصوص قیمت این قرص های مرگ آور گفت:« قرص برنج بین 30 تا 70 هزارتومان معامله می شود وقیمت سیانور گرمی 50 تا 300 هزارتومان است.»

این روزنامه نگار که خود را به عنوان یک فردی که می خواهد خودکشی کند و خریدار داروی مرگ آور است، به فروشندگان معرفی کرد، می گوید، هیچ یک از فروشندگان برای منصرف کردن من از اقدام به خودکشی تلاشی نکردند همه به دنبال کسب و کار و درآمدی که از فروش قرص مرگ آور به یک نفر بدست می آورند فکر می کردند. حتا یکی از فروشندگان پیشنهاد داد که کمتر از یگ گرم سیانور بخرم و آن را مانند نمک بریزم روی غذا و بخورم.»
این روزنامه نگار همچنین فضای ناصر خسرو را تاریک و سیاه دانست و گفت:« من فکر می کنم، یاس حاکم برجامعه علت اصلی اقدام به خودکشی در بین مردم است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016