شنبه 4 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حوزه هنري ليست فيلم‌هاي مشكل‌دار را محرمانه به شمقدري مي‌دهد

معاون هنري حوزه هنري در جديدترين اظهارنظرش درباره‌ي حواشي اكران خبر داد كه قرار است فيلم‌هايي كه حوزه هنري آنها را اكران نمي‌كنددر چند نوبت و به صورت محرمانه به سازمان سينمايي كشور اعلام شود.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در برنامه‌ي اخير «هفت» میزگردی با عنوان «آرامش بعد از طوفان» با حضور «محمد حمزه‌زاده» معاون هنری حوزه هنری و «مرتضی شایسته» تهیه‌کننده سینما درباره وضعیت سینما، تولید فیلم و اکران برگزار شد.

حمزه‌ زاده درباره توافق با شوراي صنفي نمايش گفت: طبق اين توافق حوزه هنري فيلم‌هايي كه انتخاب كرده را در سينماهايش اكران مي‌كند.

وي ادامه داد: اگر اوضاع مانند شرايط فعلي پيش برود و بنا بر همراهي باشد فيلم‌هايي كه حوزه انتخاب كرده در سينماهايش به نمايش در مي‌آيد و فيلم‌هايي هم كه انتخاب نمي‌كند، در ساير سينماها اكران خواهد شد.

اين مسوول همچنين خاطرنشان كرد: براساس اين توافق حوزه هنري فيلم‌هايي كه به دلايلي براي اكران انتخاب نمي‌كنند را در چند نوبت و به‌صورت محرمانه به سازمان سينمايي كشور اعلام خواهد كرد.

معاون هنري حوزه هنري در پاسخ به اين سوال كه آيا سينما‌ «آزادي» هم مشمول اين توافق مي‌شود، گفت: بله سينما «آزادي» و «استقلال» هر دو مشمول اين تصميم هستند.

حمزه زاده در ادامه سخنانش با تاكيد بر غير سياسي بودن تصميمات حوزه هنري در زمينه اكران بيان كرد: برخي بحث مي‌كردند كه اقدام حوزه هنري يك اقدام سياسي است در حالي كه اقدام ما يك اقدام اعتقادي بوده است. حوزه هنري براساس اعتقاداتش و امر به معروف و نهي از منكر و همچنين مطالعات علمي كه شايد خيلي نيازي به انتشار عمومي هم نباشد به اين نتيجه رسيد كه خط و ربطي در سينماي سال 91 كشور درباره شكل گيري كه ارتباط محرم با نامحرم و زير سوال بردن دستاوردهاي كشور را هدف گرفته است.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از ميزگرد «آرامش پس از طوفان» مرتضي شايسته (تهيه و پخش كننده) با انتقاد از قرارداد تاريخ‌دار سينما «آزادي» با «بوسيدن روي ماه» گفت: اكنون سينما «استقلال» و «آزادي» فيلم ندارند شوراي صنفي نمايش در تلاش است كه آقاي پاسبانيان مدير سينما «استقلال» و آقاي سعيدي‌پور مدير سينما «آزادي» فيلم بگذارند، اما آقاي سعيدي پور اصرار دارند كه براي پنجم مهرماه با فيلمي قرارداد بسته‌اند. ما فكر مي‌كنيم «تو‌،من» و يك فيلم ديگر كه آماده اكران هستند مي‌توانند روي پرده بروند و به رونق بيشتر سالن‌هاي سينمايي كمك كنند.

وي ادامه داد: براي من عجيب است كه آقاي سعيدي‌پور چطور براي پنجم مهرماه با فيلمي قرارداد بسته‌اند چرا كه در قراردادهاي سينمايي تاريخ ذكر نمي‌كنند، اما ايشان براي يك زمان مشخص با فيلمي قرارداد دارند،اين خود ضربه‌اي به اكران است.

حمزه زاده در پاسخ به شايسته بيان كرد: در طول اين چند ماهي كه در جريان اين اتفاقات هستيم گويا اتفاقات خيلي رويه‌اي ندارد، كاري كه نشده مي‌گويند شده‌، فيلمي كه قرار داد دارد، حواله نمي‌دهد...

بنا بر اين گزارش، در ادامه برنامه رضا سعيدي پور ـ مدير سينما «آزادي» ـ هم روي خط برنامه «هفت» آمد و در پاسخ به مرتضي شايسته تصريح كرد: تعجب مي‌كنم كه آقاي شايسته اين حرف‌ها را مي‌زند، سينما «آزادي» تنها سرگروهي بود كه همراه با قرارداد فيلم «شور شيرين‌»، قرارداد «تو،‌من» و «بوسيدن روي ماه» به شوراي صنفي نمايش ارسال كرد.

وي ادامه داد: هر سه اين قراردادها تاريخ شروع و پايان دارند و ما طبق يك برنامه ريزي اين قراردادها را بسته بوديم.

سعيدي‌پور در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: اگر آقاي شايسته مي‌خواهند ايراد آئين‌نامه‌اي بگيرند بايد بگويند «ضد گلوله» اكنون همزمان در سه سرگروه اكران مي‌شود اما چون مي‌خواهيم مشكلات حل شود حرفي نمي‌زنيم. «بوسيدن روي ماه» قرار بود فروردين اكران شود كه اين اتفاق نيفتاد و ما طبق يك برنامه ريزي مشخص اعلام كرديم كه اين فيلم پنجم مهرماه به نمايش در خواهد آمد.

در بخش ديگري از نشست «آرامش بعد طوفان»، مرتضي شايسته گفت: در حال حاضر مشکل اصلی تولید فیلم، فیلمنامه است. اکثر فیلمنامه‌نویسان ما مشغول کارهای دیگر هستند و این باعث کم‌کاری در سینما می‌شود. بسیاری از فیلمنامه‌ها که پروانه ساخت می‌گیرند مخاطب ندارند و ما با انبوه فیلم بدون مخاطب روبه‌رو هستیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حمزه‌زاده در اين خصوص،مهمترین مشکل را سوژه فیلم برشمرد و یادآور شد: نگارش فیلمنامه فنی است اما مضمون مهمتر است، مضامین در سینما به درستی انتخاب نمی‌شوند و باید مخاطب را بشناسیم. سینمای ما نسبت به مخاطب غافل است و ما در فیلمنامه باید به مخاطب آموزش دهیم و مخاطب با رفتن به سینما هویت خود را پیدا کند.

شایسته با اشاره به صحبت‌های حمزه‌زاده بیان داشت: چرا حوزه هنری که هر سال 9 فیلم می‌ساخت در این سال‌ها فیلمی نمی‌سازد؟! و در حال حاضر مشغول چه کاری است؟! یعنی سوژه‌یابی آنقدر مشکل است که حوزه کاری نمی‌کند.

حمزه‌زاده در پاسخ به این سووال، سینمای ایران را غیر صنعتی خواند و اظهار داشت: بیشتر فیلم‌ها دولتی هستند که به بازگشت سرمایه کاری ندارند و اگر این دغدغه نباشد شکست می‌خوریم، اگر قرار بود مسیری را که همه طی می‌کنند ما هم طی کنیم، این خود یک اشتباه است.

وی تصریح کرد: ما در کشور شوراها به سر می‌بریم ، ابتدا باید همه چیز را حل کنیم و بعد شروع به کار کنیم.این که حوزه بیاید فیلم بسازد کاری ندارد بلکه باید زیرساخت‌ها را درست کرد.

حمزه زاده در پايان سخناننش تاكيد كرد: امسال حوزه هنري در جشنواره فيلم فجر حداقل 5 فيلم خواهد داشت.

نقد «ضدگلوله»، بررسی مشکلات تولید فیلم در برنامه هفت، برگزاری میزگرد با موضوع «آرامش بعد از طوفان» و بررسی مشکلات تولید فیلم در سینمای ایران، احوالپرسی از عزت‌الله انتظامی، نقد و بررسی فیلم «ضدگلوله»، ارتباط تلفنی با پرویز پرستویی و گفت‌وگوی ویژه با مسعود کرامتی از جمله بخش‌های برنامه این هفته «هفت» بود.

در بخشي از اين برنامه مسعود فراستي كه بعد از تغيير و تحولات «هفت» اشاره اي به فريدون جيراني نداشت خطاب به محمود گبرلو گفت: من فكر مي‌كردم فريدون خدابيامرز وقت كمي به نقد مي دهد، اما تو هم براي نقد وقت كمي مي گذاري.

گبرلو پاسخ داد: ما براي نقد و ميزگرد هركدام 50 دقيقه وقت مي‌گذاريم.

سوال اين برنامه نيز به موفق‌ترين فيلم كمدي جنگي اختصاص داشت كه از ميان «ليلي با من است»، «اخراجي‌ها 1و2»، «پيك نيك در ميدان جنگ» و «ضدگلوله»، «ليلي با من است» بيشترين آرا را كسب كرد.

همچنين در تماس با پرويز پرستويي در خصوص كمك سينماگران به زلزله زدگان اين بازيگر درخواست كرد شماره حساب ستاد زيرنويس شود كه تا پايان برنامه اين اتفاق نيافتاد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016