دوشنبه 6 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نويسنده محبوب ايرانی‌ها، بخت اصلی نوبل ادبيات ۲۰۱۲


خبر آنلاين ـ ادبيات - هاروکی موراکامی، نويسنده ژاپنی محبوب کتاب‌دوستان ايرانی، از بخت بالايی برای بدن نوبل ادبيات امسال برخوردار است.

حسين عيدی‌زاده: طبق سنت هرساله با نزديک شدن فصل اهدای جوايز نوبل، بازار گمانه‌زنی درمورد برنده نوبل ادبيات آغاز می‌شود. جايزه‌ای که به عقيده بسياری مهمترين جايزه ادبی است که يک نويسنده ممکن است در طول عمر خود بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برنده جايزه نوبل ادبيات امسال در ماه اکتبر (حدود دو ماه ديگر) اعلام می‌شود. از آنجا که آکادمی نوبل در سوئد هيچ وقت فهرست رسمی نامزدهای جايزه را اعلام نمی‌کند، بازار گمانه‌زنی درمورد بخت‌های اصلی اين جايزه داغ است. بد نيست اشاره شود آکادمی نوبل هر ساله از اعضای آکادمی، نويسندگان و اساتيد ادبيات و برندگان سالهای گذشته جايزه نوبل ادبيات و منتقدان ادبی سرشناس دعوت می‌کند نامزدهای جايزه را انتخاب کنند. اين افراد پس از پر کردن فرم‌هايی آن را تا تاريخ اول فوريه هر سال برای آکادمی ارسال می‌کنند. کميته ادبيات آکادمی نوبل پس از بررسی فهرست نام‌های رسيده، تصميم می‌گيرد کدام نويسنده برنده نوبل ادبيات شود.

يکی از موسساتی که پيش‌بينی‌هايش درمورد برنده جايزه نوبل ادبيات قابل اعتماد است موسسه لدبروکس است که در تمامی رشته‌های فرهنگی و ورزشی گمانه‌زنی می‌کند. امسال اين موسسه شانس هاروکی موراکامی، نويسنده ژاپنی داستان‌های کوتاه و رمان را برای رسيدن به اين جايزه بيش از ساير نويسندگان عنوان کرده است. اين موسسه شانس موراکامی را يک به ۱۰ تخمين زده است.

موراکامی با ترجمه‌های بزرگمهر شرف‌الدين، مجتبی ويسی و مهدی غبرايی به خوانندگان ايرانی معرفی شده است. «کافکا در کرانه»، «فيل ناپديد می‌شود»، «پس از زمين لرزه» و «وقتی از دو حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» از آثار اين نويسنده معروف و محبوب هستند.

دو سال پيش ماريو وارگاس يوسا، نويسنده «گفت‌وگو در کاتدرال» و «سور بز» اهل پرو و از نويسندگان مهم ادبيات نوين آمريکای لاتين برنده جايزه نوبل ادبيات شد، اما امسال هيچ نويسنده‌ای از آمريکای لاتين در ميان بخت‌های اصلی اين جايزه جا ندارد. شايد اگر کارلوس فوئنتس، نويسنده رمان‌های نوآورانه «مرگ آرتميو کروز»، «آئورا» و «پوست انداختن» چند ماه پيش درنگذشته بود، الان از او به عنوان يکی از بخت‌های اصلی نوبل ادبيات ياد می‌شد.

سال گذشته هم توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی برنده نوبل ادبيات شد و پس از چند سال بالاخره يک شاعر به اين جايزه دست يافت. امسال اما شاعران از بخت بالايی برای بردن نوبل ادبيات برخوردار هستند. کيس نوت‌بوم شاعر تيزبين هلندی يکی از بخت‌های اصلی اين جايزه است که لدبروکس شانس او را يک به ۱۲ تخمين زده است. آدونيس، شاعر بزرگ اهل سوريه نيز يکی از بخت‌های اصلی اين جايزه است که هرچند بخت او يک به ۱۴ تخمين زده شده، اما با نزديک شدن روز اعلام برنده نوبل ادبيات، نام او بيش از ديگران بر زبان‌ها خواهد امد.

کورمک مکارتی، نويسنده «جايی برای پيرمردها نيست» ، «جاده»، «نصف‌النهار خونين» و فيليپ راث، نويسنده «يکی مثل همه» دو رمان‌نويسی هستند که بيشترين بخت را در ميان نويسندگان آمريکايی برخوردار هستند. آليس مونرو کانادايی هم از معدود داستان کوتاه نويسانی است که بخت بالايی در گرفتن اين جايزه دارد.

در فهرست ۱۰ نويسنده و شاعر لدبروکس، افرادی که بيشترين بخت را برای بردن نوبل ادبيات دارند نام‌هايی ديده می‌شود که برای ايرانيان کمتر آشنا هستند؛ در اين بين مو يان، رمان‌نويس چينی، اسماعيل کاداره نويسنده اهل آلبانی (از او چند کتاب به فارسی منتشر شده است) و کو اون شاعر اهل کره جنوبی بيش از سايرين بخت بردن نوبل ادبيات را دارند.

در هر حال تا رسيدن ماه اکتبر و اعلام برنده نوبل ادبيات بايد منتظر ماند و ديد نام کدام نويسنده يا شاعر بيش از ديگران بر زبان آورده می‌شود و آيا اين شاعر يا نويسنده برنده نوبل ادبيات می‌شود يا خير.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016