شنبه 28 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی فخيم‌زاده: فيلم فجر نشان داد که سينمای ايران ترسو شده است

• شاخصه اصلی فيلم‌های امسال ترسيده بودنشان است. اين ترس به همه فضای ايران سرايت کرده و تبعات آن را در سال آينده خواهيم ديد. اين مسئله فيلمسازان و تهيه‌کنندگان ما را وادار کرده تا دست به عصا راه بروند و سينمايی خنثی توليد کنند.


ايلنا: بعد از پايان سی و يکمين دوره جشنواره فيلم فجر؛ حرف و حديث‌های زيادی درباره داوری آثار و نحوه قضاوت‌ها بوجود آمد اما مهدی فخيم‌زاده معتقد است که آرا کاملا برآمده از نظر داوران است و رای صاد شده نظر تمامی داوران است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، مهدی فيخم‌زاده که در برنامه هفت سينمايی شب گذشته(۲۷ بهمن) حاضر شده بود، درباره حضور در تيم داوری امسال جشنواره فيلم فجر گفت: امسال با مشورت دوستان قبول کردم که در داوری‌ها حضور داشته باشم و برخلاف حرف و حديث‌هايی که مبنی بر اختلاف و قهر و دعوا در ميان داوران به وجود آمده بود، بايد بگويم که ما هيچ مشکلی باهم نداشتيم. البته اختلاف نظر و سليقه هميشه وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره قهر جمال شورجه و حاضر نشدنش در مراسم اختتاميه گفت: جمال شورجه اعتقادات خاصی نسبت به محتوای برخی فيلم‌ها دارد اما ما معتقد بوديم که هيئت انتخاب قبل از جشنواره با ترکيبی که داشته، فيلم‌ها را از نظر محتوايی بررسی کرده است و وظيفه ما چيز ديگری است و بايد درباره ساختار فيلم‌ها نظر بدهيم که درنهايت شورجه نيز اين مسئله را پذيرفت اما بعداز جشنواره در مصاحبه‌ها نظر شخصی‌اش را بيان کرده که به آن حرجی نيست.

فخيم‌زاده درباره اعمال نظر مسولان و دبير جشنواره در نتايج نهايی گفت: هيچ مسئولی در کار داوران دخالت نکرد. ما حتی در طول اين مدت يکی از مسئولان را نديدم. فقط محمدرضا عباسيان دوبار به ما سر زد ولی حتی يک کلمه هم درباره نظرهای ما صحبت نکرد. هيچ پيام يا واسطه‌ای هم برای ما فرستاده نشد و ما در کمال استقلال تصميم‌گيری کرديم.

وی افزود: در اين دوره تلاش شد تا به دور از اسم و عنوان افراد يا اينکه فيلم‌ها؛ دولتی يا خصوصی توليد شده‌اند، به فيلم‌ها نگاه شود. مثلا من واقعا نمی‌دانستم که فيلم"خسته نباشيد" متعلق به حوزه هنری است يا اينکه حميد فرخ نژاد تا به حال جايزه بازيگری نگرفته است. بنابراين به هيچ عنوان برايمان اهميت نداشت که فيلم متعلق به چه نهاد يا بخش دولتی است.

فخيم‌زاده درباره بيانيه هيات داوران گفت: اين مسئله که سينمای ايران ترسيده و حساس شده است، در بيانيه مطرح شد که حرف مشترک همه ما بود. بازتاب اين سينمای ترسو در همه ارکان سينمای ما به چشم می‌خورد. فيلم‌های اين دوره فيلم‌های کز کرده و ترسو شده‌ای بودند و اين نشان دهنده فضای کلی سينمای ايران است. بنابراين اين بيانيه بيان يک ابراز نگرانی بود.

فخيم‌زاده ادامه داد: شاخصه اصلی فيلم‌های امسال ترسيده بودنشان است. اين ترس به همه فضای ايران سرايت کرده و تبعات آن را در سال آينده خواهيم ديد. اين مسئله فيلمسازان و تهيه‌کنندگان ما را وادار کرده تا دست به عصا راه بروند و سينمايی خنثی توليد کنند.

وی درباره ديده نشدن فيلم مهرجويی در داوری‌ها گفت: همه ما احترام زيادی برای داريوش مهرجويی به عنوان يکی از مفاخر کشور قائل هستيم اما بدون نگاه به عنوان وی؛ به فيلمش توجه کرديم که نتوانست در داوری‌ها رای بياورد.

فخيم‌زاده درباره متفاوت بودن آرا مردمی با نظر داوران گفت: اگر قرار باشد آرا مردمی و داوران يکی باشد که ديگر نيازی به داور نداريم. مردمی که در جشنواره حضور می‌يابند؛ با مردم عادی که در طول سال به سينما می‌روند؛ فرق دارند. مسئله ديگر نيز اين است که تماشاگر با احساسش فيلم می‌بيند اما داور يا منتقد با منطق و تخصصش و همين مسئله باعث تفاوت انتخاب‌ها می‌شود.

فخيم‌زاده درباره انتخاب استرداد به عنوان بهترين فيلم جشنواره گفت: با وجود اينکه من به سينمای دولتی علاقه‌ای ندارم و آن را به صلاح سينما نمی‌دانم اما فيلم استرداد فيلمی حرفه‌ای بود که نامزد ۱۴ جايزه نيز شده بود. بنابراين ما اين فيلم را فارغ از دولتی بودنش ديديم.

وی افزود: فيلمبرداری محمود کلاری نيز بسيار درخشان بود اما از آنجا که کلاری قبلا به حقش رسيده و جايزه‌های زيادی برده جايزه بهترين فيلمبرداری را به هومن بهمنش داديم تا ديده شود و انگيزه پيدا کند. مطمئنا اگر خود کلاری هم داور بود اين جايزه را به بهمنش می‌داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016