سه شنبه 24 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض وزير ارشاد به بيانيه انتقادی داوران فيلم فجر نسبت به حوزه هنری

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به بيانيه انتقادی هيات داوران جشنواره فيلم فجر امسال نسبت به حوزه هنری و قرائت آن در مراسم اختتاميه اين جشنواره اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه ۲۴ بهمن در حاشيه نهمين جشنواره نقد کتاب در پاسخ به سئوالی درباره اهميت نقد در جامعه گفت: نقد سنتی بوده که از ديرباز در جامعه ما وجود داشته و مورد اقبال بزرگان بوده است. آنها گاهی اوقات حتی ديگران را تشويق می کردند به اينکه حرفهايشان را نقد کنند. ما در منش و سلوک امام راحل هم می بينيم که وقتی درسی را ارائه می کردند و شاگردان ايشان آن درس را تقرير می کردند از آنها می خواستند که درباره درس اظهانظر کنند. بعضی وقت ها شاگردها می گفتند ما چيز تازه ای نداريم ولی امام اصرار داشتند که حتما چيزی غير از آنکه خودشان گفته اند نوشته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيد محمد حسينی افزود: اينکه فرد بيانديشد و فکر کند باعث رشد و پويايی می شود لذا ما بايد اين سنت حسنه را زنده نگهداريم و اميدوارم روز به روز شاهد آثار ارزنده تری در جامعه باشيم که اين برای ارتقای سطح فکر و انديشه مردم و بويژه نسل جوان مفيد و موثر است.

وزير ارشاد در پاسخ به اين سئوال که خود شما چقدر نقدپذير هستيد با خنده گفت کار ما ديگر از نقد گذشته است و حتی دشنام هم به ما می دهند و ما تمنا و تقاضا داريم که مقداری انصاف هم رعايت شود البته ما عادت داريم و اين مسائل خيلی تازگی ندارد اما مجموعه عظيمی کار می کند تا مثلا جشنواره برپا شود ولی می بينيم که بعضی ها وقت نقاط ضعف را می بينند و يا حتی به مسائلی که واقعيت ندارد می پردازند.

وی با بيان اينکه اين مسائل در روحيات جوانان ما که تلاش می کنند اثر منفی می گذارد تاکيد کرد: جشنواره تئاتر فجر امسال جوری در رسانه ها انعکاس پيدا کرد که انگار فضا سوت و کور است و کسی در سالنها از نمايش ها استقبال نکرده است در حالی که من خودم يک روز رفتم و ديدم جمعيت آنقدر زياد است که در هيچ يک از ۵ سالنی که به طور همزمان نمايش اجرا می شد امکان حضور نداشتيم ولی متاسفانه گاهی اوقات بازتاب اين مسائل به گونه ای خلاف واقع انجام می شود.

حسينی تاکيد کرد: ما از اينکه نقاط ضعف مسائل بيان شود استقبال می کنيم و هرگز نمی خواهيم دچار رکود و رخوت و درجا زدن بشويم. می خواهيم نقاط ضعف مشخص شود ، نقاط ضعف هم مربوط به کل مجموعه است و حل آنها از عهده يک مدير بر نمی آيد. وقتی مثلا در بحث فيلم نقدی صورت می گيرد منظور اين نيست که خطاب آن فقط يک مدير نيست و همه اعم از کارگردان و عوامل آن فيلم دخيل هستند.

وزير ارشاد در پاسخ به اين سئوال که نظرتان درباره انتقاداتی که از سوی هيات داوران جشنواره فيلم فجر به حوزه هنری وارد شد، چيست گفت: بهتر بود اينها مطرح نمی شد. داوران بايد کار خودشان را بکنند در حالی که آنها يک ارزيابی از مسائل کلی سينما کرده اند و در اين مورد هم با ما هيچ مشورتی نکرده اند.

وی افزود: ما اصلا بنا نداريم در کار داوری يا هيات انتخاب دخالتی بکنيم. معمولا در اين قبيل رشته ها داوری به گونه ای است که مورد نقد قرار می گيرد چون با برخی سليقه ها و طرز نگاه برخورد می کند. اين جور رشته ها فرق دارد مثلا با يک مسابقه دو يا پرتاب نيزه که مهم در آنها اين است که چه کسی زودتر به خط پايان برسد. اينجا می شود فاصله ها را به طور کامل مشخص کرد اما در مسائل عرصه فرهنگ و هنر، خط کشی مشخصی نداريم و برداشت افراد متفاوت و دخيل است.

حسينی گفت: در مورد يک کتاب يا يک فيلم دو گروه ممکن است بيايند نظر بدهند و صد درصد نظرشان مخالف هم باشد پس بايد سعه صدر و تحمل را در جامعه بالا ببريم چون راه ديگری نداريم. نمی توانيم با قرعه ، مشخص کنيم چه کسی برگزيده است. طبيعی است بايد افرادی خبره و نخبه در آن رشته بخصوص انتخاب و به آنها سفارش کنيم که نهايت دقت را داشته باشند و همه هم رای ها را بپذيرند تا جای گله گذاری کمتر باشد.

وی همچنين درباره اينکه گفته می شود برخی بازيگران و عوامل فيلم ها در نتايج داوری امسال جشنواره فيلم فجر اعمال نظر کرده اند گفت: ما که اطلاع نداريم پشت صحنه چه اتفاق هايی افتاده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016