سه شنبه 28 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

آيا افشين قطبی سرنوشت بلاژويچ و ايوانکويچ را تکرار می‌کند؟ فرامرز کوشان

افشين قطبی
سرنوشت امروز پرسپوليس با مربی‌اش شباهت زيادی با سرنوشت تيم ملی‌ ايران با دو مربی کروات، آن بلاژويچ و ايوانکويچ دارد. آن ها در آغاز به خاطر اعتبار و موفقيت بين المللی‌شان مورد علاقه زياد مردم و توجه نشريات قرار گرفتند. ولی بعد از يکی دو سال، علاقه بعضی از روزنامه نگاران به آن ها تبديل به انتقادات و اعتراضاتی شد، که کمتر جنبه فنی داشتند و بيشتر از ناآگاهی‌ و يا دشمنی انتقاد کنندگان خبر می داد ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطبي: آنها آبروي ايران را بردند، روزنامه ورزشی گل

نويسنده: احسان هاشمي

در طول اين يك فصل و نيمي كه افشين قطبي را مي‌شناختيم، هرگز او را تا اين حد كم‌رمق و كم‌انرژي نديده بوديم.

امپراتور محبوب سرخ‌ها كه هر روز رنگ جديدي را چسبيده به خودش احساس مي‌كند، پس از پايان بازي تداركاتي تيمش مقابل استيل‌آذين با ما در مورد مسايل مختلفي به صحبت پرداخت كه چكيده‌اي از آن را در زير مي‌خوانيد:

بازي با استيل آذين را چطور ديديد؟

بچه‌هاي ما توي اين بازي خسته بودند و توان بازي 90دقيقه‌اي را نداشتند. تيم ما خوب بازي كرد و ما به اين بازي نياز داشتيم تا به برد عادت كنيم. در نيمه اول همه بازي دست ما بود و استيل آذين حتي يك فرصت صددرصدي نداشت.
ما طي پنج روز گذشته هفت جلسه تمريني را پشت سرگذاشتيم و بچه‌ها سخت تمرين كرده بودند. در اين مدت كه بعضي از بچه‌هاي تيم ما در اين بازي قدرت انجام بازي 90دقيقه‌اي نداشتند ولي عملكرد آنها خوب بود. به طور مثال بادامكي خوب كار كرد. منصوري در 90دقيقه خوب بود و دروازه‌بان جوان ما، محسن الياسي روز خيلي خوبي را داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تكليف الونگ چه شد؟

الونگ الونگ هنوز با ماست ولي در مورد وضعيت دقيق‌تر او بايد با مديرعامل باشگاه صحبت كنيد. من دوست دارم كه الونگ بتواند در بازي‌هاي ليگ و رقابت‌هاي آسيايي بازي كند ولي فعلا منتظر روشن شدن تكليف او هستيم.
از لحاظ فني و بدني بايد در مورد الونگ بگويم كه من فكر مي‌كنم بازي كردن هنوز براي او خطرناك است. ما صبر مي‌كنيم كه او به شرايط ايده‌آل برسد تا هر وقت آماده شد او را به ميدان بفرستيم.

چرا پتروويچ در اين بازي تداركاتي براي پرسپوليس بازي نكرد؟
اين بازيكن از ناحيه انگشت پا دچار مشكل شده بود و به همين دليل بود كه از او در اين بازي استفاده نكردم و سعي كردم كه او را براي بازي با پيكان حفظ كنم.

چطور شد كه نام ميثاق معمارزاده از ليست پرسپوليس خارج شد و بنا به گفته مسوولان باشگاه، رحمان رضايي جاي او را گرفت؟

در مورد اين مسايل و چطور خارج شدن نام بعضي بازيكنان از ليست پرسپوليس بهتر است كه مسوولان باشگاه صحبت كنند. ميثاق هنوز از خانواده پرسپوليس است و بايد حقوق ماهيانه‌اش را از پرسپوليس بگيرد اما نظر ما اين بود كه چون او ديرتر آماده رفتن به ميدان مي‌شود، يك بازيكن ديگر جاي او را بگيرد. نبايد از اين مساله برداشت منفي شود. رباط صليبي ميثاق پاره شده و عمل جراحي او شوخي نيست. بعيد مي‌دانم كه او نيز مانند الونگ و خليلي زودتر از هفت ماه به ميدان بازگردد.

اما به رغم اين صحبت‌ها شما درون دروازه نيز مشكلاتي داريد كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت.

قبول دارم. الان وضعيت ما طوري شده كه الياسي (گلر چهارم) درون دروازه مي‌ايستد. البته او دروازه‌بان جوان و خيلي خوبي است كه امروز هم خوب كار كرد ولي با توجه به حضور پرسپوليس در ليگ،‌جام حذفي و جام قهرمانان آسيا، ما بايد خيالمان از بابت دروازه راحت‌تر شود... بدون شك اگر وضعيت اينچنين باشد ما به گلر نياز داريم!

وضعيت رحمان رضايي در پرسپوليس چطور است؟

رحمان بازيكن خوبي است و در اين يك هفته‌اي كه با ما بود نشان داد چه بازيكن بزرگي است. او از لحاظ بدني نيز در شرايط نسبتا خوبي است و اميدوارم كه بتواند به پرسپوليس كمك كند.

اما اگر خاطرتان باشد، تا پيش از اينها شما مخالف جذب رحمان بوديد!

شايد صحبت‌هاي من در مورد اين موضوع طوري بوده كه شما گمان كرده‌ايد من مخالف جذب رحمان هستم. من فقط نگران وضعيت بدني رحمان و دوري او از فوتبال بودم و مي‌خواستم بدانم كه او در چه شرايطي است. نمي‌دانم. شايد هم گفته‌ام كه مخالفم و اگر اينطوري بود اشتباه كرده‌ام! به هر حال هيچ وقت بر اين تصور نبودم كه با جذب يك بازيكن بخواهم شرايط دفاعي تيم و خط دفاعي پرسپوليس را درست كنم.

حتما ديديد كه عادل فردوسي‌پور بار ديگر در برنامه نود با دليل و اسناد ثابت كرد كه دي‌كارمو از ليگ دسته سوم برزيل به ايران آمده و هرگز آقاي گل نبوده!

خير... من اين برنامه را نديدم و نمي‌دانم كه چه اتفاقي افتاده! ولي واقعا متاسفم كه بعضي‌ها اينچنين آبروي فوتبال ايران را مي‌برند و با بازيكنان خوب خارجي اينچنين رفتار مي‌كنند. آمدن بازيكنان خوب و قوي خارجي به فوتبال ايران خيلي مهم است ولي متاسفانه بعضي‌ها طوري رفتار مي‌كنند كه اين افراد از ايران فرار كنند. به جاي اين حرف‌ها برويد و ببينيد كه چطور دي‌كارمو در آپارتمانش نشسته و اشك مي‌ريزد. اين درست كه او چند فرصت ايده‌آل را در چند بازي از دست داد ولي وقتي بازيكن مي‌تواند اينهمه فرصت ايده‌آل براي خودش به وجود آورد، بازيكن خوب و قوي است كه بايد قدر آن را دانست. شايد مشكل دي‌كارمو با اعتماد به نفس و روحيه بيشتر درست مي‌شد. متاسفانه بعضي‌ها در فوتبال ايران اين شانس را به او ندادند و ديديد كه با فشار روز‌نامه‌ها چطور او از پرسپوليس جدا شد.

راستي ماجراي ماركو چه بود؟ عنوان شده بود كه ماركو در آمدن لوسيانو والنته برزيلي به تيم فولاد اهواز نيز نقش داشته است.

ماركو اصلا اينجا نيست كه بخواهد كاري كرده و از خودش دفاع كند. اين خيلي بد است كه در نبود ماركو اين صحبت‌ها منتشر شود. او بايد باشد و خودش در مورد اين موضوع صحبت كند. من از سال 2001 ماركو را مي‌شناسم و اعتقاد دارم كه او بهترين كمك مربي بود كه پا به فوتبال ايران گذاشت. ماركو دوبار در آسيا به قهرماني رسيده و هيچكس چنين افتخاري را نداشته است. اين صحبت‌ها در مورد ماركو اصلا صحت ندارد و كساني كه اين چيز‌ها را مي‌نويسند يكسري اهداف خاص دارند. هم شما آنها را مي‌شناسيد و هم من! همه مي‌دانيم كه چرا اين اتفاق‌ها مي‌افتد و چرا بعضي‌ها اين چيز‌ها را مي‌نويسند.

چرا براي يكبار هم كه شده در اين مورد شفاف‌سازي نمي كنيد و حرفتان را نمي‌زنيد؟

ببينيد، وقتي قرار شد كه براي يك سال ديگر به ايران برگردم و سرمربي پرسپوليس باشم، خيلي‌ها گفتند كه اين كار را نكن. شايد آنها مي‌دانستند كه چنين اتفاقاتي براي من مي‌افتد و به همين دليل بود كه مي‌گفتند من تصميم اشتباهي گرفته‌ام. اين را مي‌دانم كه در ايران بعضي‌ها قطبي را دوست دارند و با آمدن من به فوتبال بود كه مردم بيشتري به استاديوم رفتند. اين خيلي خوب است كه تعداد كساني كه به استاديوم مي‌روند بيشتر شده. وكيل، معلم، دبير و خيلي‌هاي ديگر به خاطر قطبي به استاديوم مي‌روند و من از اين بابت خوشحال هستم اما بعضي‌ها دنبال اين هستند تا محبوبيت قطبي را زير سوال ببرند. همه تلاششان را مي‌كنند تا شايد با خراب كردن نزديكان و دوستان قطبي او را خراب و ضعيف كنند ولي من تمام تلاشم را مي‌كنم تا پرسپوليس را به جايگاه خودش برسانم و دل مردم و هواداران را شاد كنم. من به اين زودي‌ها تسليم نمي‌شوم و كار خودم را مي‌كنم. نمي‌دانم چرا اين اتفاق‌ها مي‌افتد... نمي‌دانم چرا بعضي‌ها اينقدر دوست دارند كه قطبي دوباره قهرمان نشود... نمي‌دانم، شايد هم من اشتباه كردم كه برگشتم...





















Copyright: gooya.com 2016