جمعه 8 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حواشی درگيری علي دايی و پليس امارات، پرونده ورزشی که سياسی شد، اعتماد


1- روز قبل از بازي ايران در دوبي مقابل امارات است. مسوولان فدراسيون فوتبال امارات از فروش بليت به طرفداران پرشمار ايران در دوبي امتناع کرده اند. 600 بليت براي ايراني ها با واکنش رسانه ها و فدراسيون فوتبال ايران مواجه شده است. قيمت بليت برخلاف اماراتي ها که بازي را رايگان تماشا مي کنند، تا 120 درهم افزايش يافته است. با موضع گيري فدراسيون امارات مي توان پيش بيني کرد بازي ايران - امارات حواشي بسياري داشته باشد. تنها برد مي تواند اميدواري تيم ملي امارات براي صعود به جام جهاني را حفظ کند و آنها براي تضعيف روحيه تيم ايران از هيچ کاري سرباز نمي زنند. مسوولان اماراتي به خوبي مي دانند دوبي مانند شهري در ايران است و ايرانيان جمعيت غالب را در اين شهر تشکيل مي دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




2- بازي به پايان رسيده است. ناگهان در گوشه يي از زمين علي دايي به سمت پليس اماراتي مي رود و با او درگير مي شود. حاشيه ها آغاز شده است. تساوي در اين ديدار منجر به حذف امارات شده است. لحظه يي پيش از ورود علي دايي به زمين، حسين کعبي با اسماعيل مطر اماراتي درگير مي شود و پليس امارات به حمايت از ملي پوش اين کشور به سمت کعبي هجوم مي آورد. علي دايي درنگ نمي کند. براي حمايت از کعبي با پليس اماراتي درگير مي شود. وسط ميدان شلوغ است. ديگر نيروهاي پليس داخل ورزشگاه نيز به سمت درگيري مي روند و...

3- علي دايي در گفت وگو با رسانه هاي ايراني اعلام مي کند به جهت دفاع از کعبي با پليس درگير شده و تا وقتي او سرمربي تيم ملي است اجازه نمي دهد احدي به بازيکنان ايراني بي احترامي کند. احمد المنصوري افسر ارشد پليس امارات نيز در گفت وگو با شبکه تلويزيوني ابوظبي اسپرت از ميهمان نوازي اماراتي ها مي گويد؛ «ما مي توانستيم دايي را بازداشت کنيم اما به علت ميهمان بودن وي از اين کار خودداري کرديم، با اين حال از اين رفتار دايي به طور رسمي به AFC (کنفدراسيون فوتبال آسيا) شکايت مي کنيم.»

4- پس از بازگشت تيم ملي به ايران، علي دايي در برنامه تلويزيوني 90 از رسانه ها و مسوولان ايراني انتقاد مي کند؛ «اين همه رسانه ها و مطبوعات عليه من حرف زدند و درگيري من با پليس امارات را بزرگ کردند ولي حتي يک نفر در ايران از من حمايت نکرد...» رسانه هاي عربي همچنان به موضوع درگيري مي پردازند. توهين عليه سرمربي تيم ملي ايران در آن سوي آب ها ادامه دارد و روزنامه البيان در مقاله يي توهين آميز علي دايي را «رواني» خطاب مي کند. نويسنده روزنامه البيان مدعي شده بود اگر پليس امارات مهربانانه برخورد نمي کرد علي دايي بايد پشت ميله هاي زندان مي بود. ديگر نشريات اماراتي نيز به تبعيت از البيان به انتقاد از عملکرد سرمربي تيم ملي ايران در ورزشگاه آل مکتوم پرداختند.

5- بالاخره مسوولان ورزش کشور و رئيس فدراسيون فوتبال به حمايت از علي دايي مي پردازند. علي کفاشيان که معمولاً مقابل بسياري از حواشي و ناملايمات فوتبال با چهره يي خندان از مسائل به وجود آمده خارج مي شود اظهارنظر گستاخانه روزنامه هاي اماراتي و پليس امارات را بي پاسخ نمي گذارد؛ «در بازگشت از شانگهاي چين پيگيري لازم را در اين خصوص به عمل مي آورم و بدون شک رسماً به برخورد مطبوعات و رسانه هاي اماراتي به سرمربي و برخي بازيکنان تيم ملي کشورمان اعتراض خواهيم کرد. اينکه امارات براي داشتن شانس صعود به جام جهاني بايد ايران را شکست مي داد و به اين هدف نرسيد نبايد باعث شود مطبوعات اين کشور از سرمربي تيم ملي ايران انتقاد کنند. ناکامي آنها به ما ارتباطي ندارد. اماراتي ها حق ندارند به او توهين کنند.» او در روزي که فدراسيون فوتبال ايران به سبب فعاليت هايش در سال 2008 ميلادي به عنوان بهترين فدراسيون آسيا انتخاب شد نيز در مورد حرکت و فعاليت هاي مطبوعات و پليس امارات با پرسش رسانه هاي ايران تاکيد کرد پيرامون مسائل به وجود آمده پس از ديدار امارات - ايران به مسوولان AFC اعتراض خواهد کرد.

6- التهاب به وجود آمده پاياني ندارد. رسانه هاي ايراني از رفتار ملايم مسوولان فوتبال کشورانتقاد دارند، به همين دليل به سراغ حميد آصفي سفير ايران در امارات مي روند و او را با پرسشي مشابه آنچه پيش روي مسوولان فدراسيون قرار گرفت مواجه مي کنند. رئيس سازمان تربيت بدني کشورمان، پليس امارات را به شکايت در مجامع بين المللي تهديد کرده است و آصفي مي کوشد با شيوه يي سياستمدارانه موضوع را ختم به خير کند؛ «نسبت به دخالت سياست در ورزش به اين شکل نگرانم. درگيري بوده که نبايد اجازه بدهيم سياسي شود. اين درگيري همان طور که سرمربي تيم ملي گفتند بين دو بازيکن بوده که به پليس کشيده شده است.» او در پايان گفت وگويش با ايپنا تاکيد مي کند مسائل ورزشي بهتر است با حضور ورزشي ها حل شود ولي براي بررسي و حل مساله خود پيگير اين موضوع است.

7- التهاب به وجود آمده در وبلاگ هاي فارسي بازخوردي جدي داشته است. وبلاگ نويسان فارسي زبان جداي از پيگيري مسوولان کشور، خواهان انسجام و اتحاد عليه رفتار گستاخانه روزنامه ها و پليس امارات شده اند. به نظر مي رسد اين موضوع با اعلام شکايت ايران به AFC در مراجع رسمي به نتيجه يي منجر نشود اما آنچه قابل پيش بيني است پيگيري مردمي اين مساله توسط فوتبال دوستان ايراني در سايت هاي ايراني خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016