سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهی به مراسم بهترين‌های فيفا در سال ۲۰۰۸، رونالدو و مارتا بر فراز فوتبال جهان، ايسنا

فدراسيون جهانی فوتبال، فيفا، کريستيانو رونالدو، مهاجم پرتغالی منچستر يونايتد را به عنوان فوتباليست برتر سال ۲۰۰۸ برگزيد. در قسمت فوتبال زنان، مارتا از برزيل برای سومين بار پياپی موفق شد به اين عنوان دست يابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، کريستيانو رونالدو، مهاجم تکنيکی و جوان تيم ملی فوتبال پرتغال و باشگاه صاحب نام منچستر يونايتد از سوی فيفا به عنوان بهترين فوتباليست سال ۲۰۰۸ برگزيده شد. او با کسب ۹۳۵ امتياز گوی سبقت را از ليونل مسی از آرژانتين ربود که ۶۷۸ امتياز را از آن خود کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فرناندو تورس از اسپانيا (۲۰۳ امتياز)، کاکا از برزيل (۱۸۳ امتياز) و ژاوی از اسپانيا (۱۵۵ امتياز) در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند. تنها فوتباليست آلمانی که در رده‌بندی فيفا جای گرفت، ميشائل بالاک، کاپيتان تيم ملی فوتبال آلمان و هافبک چلسی لندن بود که با کسب ۲۷ امتياز رده چهاردهم را به خود اختصاص داد.

کريستيانو رونالدو ۲۳ ساله، در سال ۲۰۰۸ توپ طلای اروپا را نيز ربوده و به عنوان بهترين فوتباليست اروپا برگزيده شده بود. رونالدو که در فصل گذشته در تمامی رقابت ها ۴۲ گل برای منچستر يونايتد به ثمر رساند، پس از اوزه‌بيو (۱۹۶۵) و فيگو (۲۰۰۰) دومين فوتباليست اهل پرتغال محسوب می‌شود که توانست، بهترين فوتباليست اروپا شود.

سومين موفقيت پياپی برای مارتای برزيلی

در قسمت فوتبال زنان، مارتا، مهاجم تيم ملی فوتبال برزيل با کسب ۱۰۰۲ امتياز، برای سومين بار پياپی به عنوان بهترين فوتباليست زن جهان برگزيده شد. مارتا جايزه خود را در مراسم فيفا، از دست فرانتس بکن‌باوئر، قيصر فوتبال آلمان دريافت کرد.

به گزارش دويچه‌وله؛ مارتا با توجه به اين موفقيت با برگيت پرينتس، ستاره تيم ملی فوتبال آلمان همگام شده است. پرينتس در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، عنوان بهترين فوتباليست جهان را از آن خود کرده بود. در رده‌بندی سال ۲۰۰۸، برگيت پرينتس با ۲۲۸ امتياز در مقام دوم جای گرفت.

جايزه ويژه فدراسيون فوتبال جهان، فيفا، به فدراسيون فوتبال فلسطين تعلق يافت. فيفا، دليل اين انتخاب را، تلاش‌های فدراسيون فوتبال فلسطين برای رونق اين ورزش جهانی در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد. فيفا، جايزه اخلاق يا بازی جوانمردانه (Fair Play) در سال ۲۰۰۸ را به فدراسيون‌های فوتبال ارمنستان و ترکيه اهدا کرد.

در سال ۱۹۹۱ بود که فيفا برای نخستين بار، به طور رسمی بهترين فوتباليست جهان را انتخاب کرد. در آن سال، اين جايزه نصيب لوتار ماتئوس، ستاره بزرگ تيم ملی فوتبال آلمان شده بود. اين جايزه در عرصه فوتبال زنان از سال ۲۰۰۱ اهدا می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016