دوشنبه 7 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«90» امشب ديدني‌تر از هميشه، جام جم

‌برنامه پربيننده 90، پس از دو هفته جنجال خبري، امشب ديدني‌تر از هميشه با اجراي عادل فردوسي‌پور، مجري توانمند تلويزيون پخش خواهد شد. از دو هفته قبل و در پي جدال لفظي مدير روابط عمومي سازمان تربيت بدني با فردوسي‌پور در برنامه زنده تلويزيوني 90، حرف و حديث‌ها درباره چگونگي ادامه اين برنامه بالا گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، عادل فردوسي‌پور قرار است امشب با اقتدار هميشگي خود ، برنامه 90 را اداره و اجرا كند. اجراي هفته گذشته او كه برخلاف هميشه بسيار كوتاه و با خمودگي همراه بود براي بينندگان تلويزيوني بسيار غيرمنتظره و مخاطبان پرتعداد اين برنامه را بهت‌زده كرده بود. ضمن اين كه سيستم ارسال پيامك به 90 كه ركورد تعداد پيامك در برنامه‌هاي تلويزيوني را شكسته و از مرز يك ميليون و 400 هزار پيامك گذشته است، هفته قبل در اتفاقي بسيار نادر، دچار اختلال شده و از كار افتاده بود.اين اختلال مخابراتي آن‌چنان تعجب برانگيز بود كه حتي خبرنگاران سياسي روزنامه‌ها را واداشت تا در پايان جلسه دولت از وزير ارتباطات، دلايل قطع شدن پيامك 90 و احتمال عمدي بودن آن را جويا شوند.

در برنامه امشب ، قرار است گزارش مفصلي از 112‌برنامه اخير 90 كه مسابقه پيام كوتاه در آن برگزار شده ارائه و درباره آن بحث و گفتگو شود.

همچنين براي پيشگيري از اختلال دوباره مخابراتي علاوه بر شماره پيامك هميشگي 200090 اين برنامه تلويزيوني، خطوط ديگري نيز به شكل رزرو آماده باشد تا در صورت بروز اشكال)!( بينندگان بتوانند با برنامه خود ارتباط برقرار كنند.

كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند برنامه امشب 90 به ركورد بيش از 2‌ميليون پيامك دريافتي دست يابد كه نه فقط در ميان برنامه‌هاي تلويزيوني در ايران كه در سطح جهاني نيز ركورد قابل توجهي خواهد بود. همچنين ساير قسمت‌هاي اين برنامه مانند آناليز فني بازي‌هاي هفته قبل ليگ برتر، بررسي داوري مسابقات با حضور كارشناسان و مهمانان، اخبار 90 و... پخش خواهد شد.

نود و نقطه‌نظرات كارشناسان

جذابيت‌ها و پربينندگي برنامه تلويزيوني 90 حتي از سوي مخالفان و منتقدان آن هم انكار نمي‌شود. پديده جذاب و پرطرفداري مثل فوتبال، ژانر قدرتمندي براي پايه قرار دادن ساخت برنامه‌اي است كه تعداد بالاي مخاطبان آن تضمين شده باشد. بويژه آن كه اين برنامه در پربيننده‌ترين ساعت شب و به طور زنده پخش شود. رسول كربكندي، مربي نام آشناي فوتبال ايران در اين مورد مي‌گويد: اين برنامه بين مردم فوتبال دوست و حتي بيگانه با فوتبال جا باز كرده است و بعضا حتي خانم‌ها و افراد مسن هم «90» را تماشا مي‌كنند كه البته فكر مي‌كنم دليلش نگاه انتقادي مجري برنامه و دور بودنش از تعريف و تمجيد باشد و اين كه بيشتر به كمبودها و نارسايي‌ها مي‌پردازد.

جهانگير كوثري، تهيه‌كننده سينما و تلويزيون و مجري پرسابقه ورزشي هم معتقد است: «90» هدف خود را چالش در زمينه فوتبال قرار داده است؛ پديده‌اي كه خودش مي‌تواند هيجان‌زا باشد، به خودي خود اگر مملو از حاشيه باشد، حوادث و اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني به همراه دارد. وقتي «90» چنين پديده‌اي را به عنوان هدف اصلي خود براي بحث‌هايش دنبال مي‌كند، اين چالش، هيجان و حساسيت دو برابر مي‌شود كه اين نگاه مي‌تواند از طرف مردم، مسوولان، تهيه‌كنندگان يا مجري انتخاب و هدايت شده باشد. دكتر مهدي خبيري، استاد دانشگاه تربيت بدني و عضو AFC هم كه هيچگاه در برنامه 90 حاضر نشده است، اين برنامه را مورد توجه وافر مردم توصيف مي‌كند.

كربكندي در توصيف بيشتر 90 مي‌گويد: جذابيت‌هاي اين برنامه به دليل برخورداري از همان ويژگي‌هايي است كه منتقدان، آن را نقطه‌ضعف و ايراد برنامه مي‌دانند و همين ايجاد چالش‌هاست كه آن را تاثيرگذار كرده است. به فرض زماني كه مربي بودم وقتي اشتباهي در داوري مسابقه رخ مي‌داد، التيام ما تنها پخش تصاوير آن اشتباهات بود؛ اتفاقي كه در 90 هم رخ مي‌داد و آن را جذاب و پربيننده مي‌كرد.

كوثري مي‌گويد: اين برنامه بسيار مفيد و خوب است و از روحيه ويژه خودش بهره مي‌برد، يعني روحيه برنامه مثل مجريانش جوان است و طبيعي است كه تابع هيجان شود، اما در مجموع برآيند بسيار مثبتي را براي جامعه ورزش دارد.

دكتر خبيري هم مثل ديگر كارشناسان، «90» را عاري از ايراد نمي‌داند، ‌اما در عين حال مي‌گويد: از شنيدن خبر برخوردي كه با برنامه 90 شده است، كاملا متعجب شده‌ام. با وجود ضعف‌ها و قوت‌هايي كه اين برنامه تلويزيوني دارد، منعكس‌كننده واقعيت‌هايي است كه بعضا سازنده هم هست. من با دخالت مستقيم 90 در داوري مخالفم و آن را در خور اصلاح مي‌بينم. قرار دادن آدم‌ها در مقابل هم را خوب و اخلاقي نمي‌دانم، اما به عنوان بيننده‌اي منتقد، برخورد حذفي با اين برنامه را اصلا درخور شأن مسوولان ورزش نمي‌دانم. اگر انتقادها درست است، در جهت اصلاح خود از آن استفاده كنيم و اگر هم نه، ظرفيت تحملش را در خود ايجاد كنيم.

درخصوص مجري تهيه‌كننده برنامه هم كه اين روزها حمايت‌هاي زيادي از وي در رسانه‌ها نمود پيدا كرده است؛ كربكندي مي‌گويد: فردوسي‌پور جايگاه خوبي بين مردم باز كرده و رسانه‌ها حمايت جانانه‌اي از او و برنامه‌اش كرده‌اند، او فرد صادق و سالمي است كه البته ايرادهايي هم دارد، اما سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال به جاي پاك‌كردن صورت مساله بايد از فرصت‌ها استفاده مي‌كردند و به ايرادها پاسخ مناسب مي‌دادند يا متقابلا ايرادهاي 90 و فردوسي‌پور را هم مطرح مي‌كردند. مناقشات اخير مقبوليت 90 را به مردم و صدا و سيما نشان داد. اكنون بايد اشكالات اين برنامه را رفع كنيم و صبر و حوصله مسوولان را هم بالا ببريم و به خاطر آوريم اين برنامه بعضي متخلفان فوتبال را مي‌ترساند و از اين نظر بسيار مفيد و مثبت است. 90 بايد با قدرت و قوت ادامه پيدا كند و اگر اعتقاد داريم مردم خيلي خوب مي‌فهمند، الان بايد به قضاوت افكار عمومي احترام بگذاريم.

كوثري هم درباره فردوسي‌پور مي‌گويد: او انسان شريف و صادقي است؛ البته مثل هر مجري ديگر از جمله خودم اشتباهات و اشكالاتي هم دارد، مثلا زود تحت تاثير تشويق‌هاي غيرواقعي، احساسي و هيجان‌زده مي‌شود و برنامه را تندتر و گزنده‌تر مي‌كند. با اين حال موفقيت‌هاي 90 تا حد زيادي مرهون خود عادل فردوسي‌پور است و خوشحال مي‌شوم اگر مردم و مسوولان تحمل بيشتري در برابر اين برنامه كه خيلي با شهامت ساخته مي‌شود به خرج دهند تا در درازمدت بتوانيم نتايج بهتري از آن بگيريم.





















Copyright: gooya.com 2016