سه شنبه 22 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران - کره جنوبی؛ جنگ ستارگان برای صدرنشينی، فردا فقط ايران، مهر

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: دور رفت از مرحله انتخابی مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی فردا در حالی برگزار می شود که در حساس ترين بازی تيم ملی فوتبال کشورمان در ورزشگاه آزادی از کره جنوبی پذيرايی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک حساس ترين ديدار گروه دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسيا، بازی فردای ايران - کره جنوبی خواهد بود، دو تيم پرافتخار آسيا که هميشه در زمره بهترين‌های قاره کهن بوده اند. اين دو تيم از قضا بازهم در چارچوب رقابتی ديگر اين بار در راه صعود به جام جهانی رودرروی هم ايستند، همين فردا، ساعت ۱۵، ورزشگاه آزادی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جدال برای صدرنشينی
در گروه دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی تيم کره جنوبی از سه بازی هفت امتياز کسب کرده و صدرنشين است. به دنبال اين تيم ايران با پنج امتياز ايستاده است. با اين شرايط پر بيراه نيست اگر بازی ايران - کره جنوبی را "جدال برای صدرنشينی" بخوانيم.

در اين بازی اگر کره جنوبی موفق به کسب امتياز شود بدون شک صدرنشين مطلق گروه دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسيا خواهد بود. اما اگر ايران بتواند ميهمان پرقدرت خود را از پيش رو بردارد، آن وقت اين ملی پوشان فوتبال کشورمان خواهند بود که می توانند مرحله رفت اين مسابقات را با صدرنشينی به اتمام برسانند.

جدول رده بندی گروه دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسيا



جنگ ستاره‌ها
ايران، کره جنوبی و ژاپن از جمله تيم‌های آسيايی هستند که بيشترين بازيکن شاغل در ليگ‌های اروپايی دارند. سرآمد اين بازيکنان پارک جی سونگ کره‌ای و جواد نکونام هستند که در ليگ برتر انگلستان و لاليگا اسپانيا حضور دارند. در تيم ملی ايران سه لژيونر به نامهای وحيد هاشميان (بوخوم آلمان)، مسعود شجاعی و جواد نکونام (اوساسونا اسپانيا) جز نفرات محوری به شمار می آيند و در کره جنوبی نيز بازيکنانی چون "پارک جی سونگ" (منچستر يونايتد)، "کيم دونگ جين" (زنيت سنت پترز بورگ)، "پارک چو يونگ" (موناکو) و "لی يونگ پی يو" (بروسيا دورتموند) از قلب اروپا برای همراهی تيم خود به تهران آمده اند. اين بازيکنان فردا نقشی تعيين کننده در تيمهای خود خواهند داشت و آنها هستند که می تواند گره‌های کور بازی در دقايق حساس را بگشايند. فردا روز آنهاست، روز ستارهها، حتی اگر دايی و هو چونگ مو تاکيد کنند تکيه اصلی شان به بازيکنان حاضر در ليگهای ايران و کره است.

جهنم آزادی
مزيت ما در بازی فردا مقابل کره جنوبی بازی در ورزشگاه آزادی است. به گفته جواد نکونام " آنها هرگز بازی تحت فشار يکصد هزار تماشاگر پرهيجان را نديده‌اند. آزادی جهنم کره خواهد شد. همين که از پله‌های ورزشگاه بالا بيايند و وارد زمين شوند خودشان را می بازند. من هم در اروپا در استاديوم‌های بزرگی بازی کرده‌ام اما آزادی چيز ديگری است. کره جنوبی اوج تنهايی را عصر چهارشنبه می بيند. ما در تيم ملی و با حمايت ۱۰۰ هزار تماشاگر بازنده نبوده ايم. کره هم استثنا نيست".

آزادی برای حريفان ما هولناک و خوف آور است اما با سکوهايی که مملو از تماشاگر باشد. آزادی را زمانی می توان جهنم حريفان خواند که جای خالی نداشته باشد. شايد اگر مانند بازی ايران - کره شمالی تعداد سکوهای خالی بيش از تعداد تماشاگران باشد، کره جنوبی با خاطری آسوده به آنچه می خواهد دست يابد. فردا تيم ملی نيازمند حمايت تماشاگران است و به گفته دايی آنها فردا ۳۰ درصد به توان تيم ملی می افزايند.

جالی خالی کيا و قطبی
آخرين تصويری که از بازی ايران - کره جنوبی در ذهن فوتبالدوستان ايران باقی مانده، ناکامی مهدی مهدوی کيا در ضربات پنالتی، شادی افشين قطبی، مربی وقت کره از برتری تيمش مقابل ايران، چهره باران زده امير قلعه نويی، درخشش لی وون جائه و ... است. فردا به غير از لی وون جائه هيچ کدام از آنهايی که نامشان برده شد در چارچوب بازی ايران - کره جنوبی نيستند. فردا دايی است که در تقابل با "هو چونگ مو" می ايستد. ديگر نه قطبی است که شادی کند نه مهدوی کيايی که از ناکامی دست به پيشانی بگيرد. فردا ما هستيم و کره و يک ورزشگاه پر از تماشاگر که با ۱۱ مرد حاضر در ميدان هدفی مشترک دارند و آن صعود به جام جهانی است.

ترکيب احتمالی ايران و کره جنوبی
تيم ملی کره جنوبی در آخرين ديدار مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسيا با ترکيب لی وون جائه، او بئوم سئوک، چو يونگ هی يونگ، کی سانگ يونگ، پارک جی سونگ، کيم جانگ وو، جئونگ شانگ هوون، لی کئون هو، لی يونگ پيو، کانگ مين سو و لی چانگ يونگ به مصاف عربستان رفت. با اين شرايط متحمل به نظر می رسد که شاگردان هو چونگ مو با کمترين تغيير نسبت به اين ترکيب برابر تيم کشورمان صف آرايی کنند.

در تيم ايران نيز سيد مهدی رحمتی درون دروازه می ايستد. در خط دفاعی به احتمال فراوان حسين کعبی، سيد جلال حسينی و هادی عقيلی به ميدان خواهند رفت. در کنار اين سه نفر شانس حضور حسن اشجاری بيش از ستار زارع است. در مقابل مدافعان بازی کردن کريم باقری، جواد نکونام، مسعود شجاعی و مجيد غلام نژاد تقريبا قطعی است.

در خط حمله دايی دغدغه زيادی خواهد داشت، اينکه تيمش را با دو مهاجم به ميدان بفرستد يا اينکه با تک مهاجم به دروازه کره حمله کند. با اين حال می توان شانس حضور در خط آتش تيم ملی را به زوج آرش برهانی و وحيد هاشميان داد که يکبار در ديدار مقابل قطر در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ شبی فوق العاده را برای فوتبال ايران خلق کردند.

با ايران و کره جنوبی در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۰
تيمهای ملی فوتبال ايران و کره جنوبی در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی تا به امروز سه بازی برگزار کرده اند که حاصل آن دو پيروزی و يک تساوی برای کره‌ايها و يک پيروزی و تساوی برای تيم کشورمان بوده است.

نتايج دو تيم در ديدارهای اخير به شرح زير است:
* کره شمالی يک - کره جنوبی يک
* کره جنوبی ۴ - امارات يک
* عربستان صفر - کره جنوبی ۲

* عربستان يک - ايران يک
* ايران ۲ - کره شمالی يک
* امارات يک - ايران يک

"لی چون سو" بهترين گلزنی کره جنوبی
تيم ملی فوتبال کره جنوبی در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ تا به امروز هفت گل به ثمر رسانده است. لی چون سوو مهاجم جوان کره با گلزنی در ديدار با امارات و عربستان بهترين گلزن کره در اين رقابت‌ها بوده است. ديگر گلهای تيم کره نيز توسط پارک جی سونگ، پارک چو يونگ، لی کئون هو، کواک تای هی و کی سانگ يونگ به ثمر رسيده است.

ايران - کره جنوبی در آينه تاريخ
تاريخچه رقابت ايران و کره جنوبی به ۵۰ سال پيش باز می گردد. اين دو تيم اولين بار در جريان مسابقات آسيايی توکيو مقابل يکديگر صف آرايی کردند. تيمهای ايران و کره جنوبی تا به امروز ۲۱ بار مقابل هم صف آرايی کرده اند که سهم هر يک از دو تيم هشت پيروزی و پنج تساوی بوده است.

در زير نگاهی گذرا خواهيم داشت به ديدارهای ايران و کره جنوبی:

سال ۱۹۵۸
* ايران صفر - کره جنوبی ۵ (بازيهای آسيايی - توکيو)

سال ۱۹۷۰
* ايران صفر - کره جنوبی يک (بازيهای آسيايی - بانکوک)

سال ۱۹۷۱
* ايران صفر - کره جنوبی ۲ (بازی دوستانه - سئول)

سال ۱۹۷۱
* ايران ۲ - کره جنوبی صفر (بازی دوستانه - سئول)

سال ۱۹۷۲
* ايران ۲ - کره جنوبی يک (جام ملتهای آسيا - بانکوک)

سال ۱۹۷۴
* ايران ۲ - کره جنوبی صفر (بازيهای آسيايی - تهران)

سال ۱۹۷۷
* ايران صفر - کره جنوبی صفر (مقدماتی جام جهانی - بوسان)

سال ۱۹۷۷
* ايران ۲ - کره جنوبی ۲ (مقدماتی جام جهانی - تهران)

سال ۱۹۸۲
* ايران يک - کره جنوبی صفر (بازيهای آسيايی - دهلی نو)

سال ۱۹۸۶
* ايران يک - کره جنوبی يک (در ضربات پنالتی کره با نتيجه ۶ بر ۵ به برتری دست يافت) (بازيهای آسيايی - بوسان)

سال ۱۹۸۸
* ايران صفر- کره جنوبی ۳ (جام ملتهای آسيا – دوحه)

سال ۱۹۹۰
* ايران يک - کره جنوبی صفر (بازيهای آسيايی - پکن)

سال ۱۹۹۳
* ايران صفر - کره جنوبی صفر (مقدماتی جام جهانی - دوحه)

سال ۱۹۹۶
* ايران ۶ - کره جنوبی ۲ (جام ملتهای آسيا - دوبی)

سال ۲۰۰۰
* ايران يک - کره جنوبی ۲ (جام ملتهای آسيا - تريپولی)

سال ۲۰۰۱
* ايران صفر - کره جنوبی يک (بازی دوستانه - قاهره)

سال ۲۰۰۴
* ايران ۴ - کره جنوبی ۳ (جام ملتهای آسيا - جينان)

سال ۲۰۰۵
* ايران صفر - کره جنوبی ۲ (بازی دوستانه - سئول)

سال ۲۰۰۶
* ايران يک - کره جنوبی يک (مقدماتی جام ملتهای آسيا - سئول)

سال ۲۰۰۶
* ايران ۲ - کره جنوبی صفر (مقدماتی جام ملتهای آسيا - تهران)

سال ۲۰۰۷
* ايران صفر - کره جنوبی صفر (در ضربات پنالتی کره با نتيجه ۴ بر۲ به برتری دست يافت) (جام ملتهای آسيا - کوالالامپور)





















Copyright: gooya.com 2016