دوشنبه 21 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قلعه‌نويي: در ايران نبايد موفق بود!، ايسنا

دومين قهرماني استقلال اين بار هم با امير قلعه‌نويي؛ اين پايان حضور مردي در باشگاه محبوب تهراني است كه نتوانست در جشن قهرماني تيمش شركت كند.

سرنوشت براي او اين طور رقم زد كه پس از قهرماني در ليگ برتر از استقلال جدا شود و آينده‌ي خود را در تيم ديگري جستجو كند. از اين پس داستان استقلال بدون قلعه‌نويي ادامه پيدا خواهد كرد و بايد منتظر روزي بود كه چرخ گردون اين دو را روزي بار ديگر به هم برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




امير قلعه‌نويي پس از بيانيه‌ي شنبه شب باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به سوال‌هايي درباره‌ي اين بيانيه، وضعيت فعلي و آينده‌اش پاسخ گفت.

* گويا با بيانيه‌اي كه شب گذشته باشگاه استقلال صادر كرد، جدا شدن شما از اين تيم قطعي شد.

- من در جريان بيانيه نيستم.

* در اين بيانيه باشگاه استقلال اعلام كرده كه از امروز با گزينه‌هاي جديد مذاكره مي‌كند و شما ديگر سرمربي استقلال نيستيد.

- خب به هر حال اگر آنها اين طور مي‌خواهند مشكلي نيست. من تا پايان تعهدم را به باشگاه انجام دادم و براساس تعهداتم در تمرينات و بازي‌هاي تيم شركت كردم اما، اگر آقايان اين طور مي‌خواهند مشكلي نيست و من ديگر درباره‌ي استقلال حرفي ندارم.

* اما، اينكه شما در تمرين شنبه شركت نكرديد، باعث شد اين ذهنيت به وجود بيايد كه قلعه‌نويي نمي‌خواهد ديگر در استقلال حضور داشته باشد.

- من پس از بازي با الاتحاد اعلام كردم كه در پايان بازي‌هاي ليگ قهرمانان و پس از بازي با الجزيره ديگر سرمربي استقلال نيستم. اما، قصد داشتم در تمرينات اين تيم و بازي با الجزيره شركت كنم اين يعني اينكه من نسبت به تعهداتم پايبند بوده‌ام.

* اما، شما شنبه در تمرينات شركت نكرديد.

- دليل غيبتم در تمرين شنبه سرماخوردگي بود. مي‌دانستم كه به باشگاه استقلال تعهد دارم و بايد تا پايان قراردادم در تمرينات شركت كنم. اما، حالا كه اين بيانيه صادر شده اميدوارم كه باشگاه استقلال هرچه سريع‌تر سرمربي فصل آينده‌اش را مشخص كند.

* يعني شما از اين به بعد در تمرينات تيم شركت نمي‌كنيد؟

- گفته‌ام كه تا پايان قراردادم بر سر تعهداتم مي‌ايستم اما، اميدوارم براي موفقيت در فصل بعد استقلال هرچه سريع‌تر سرمربي بعدي‌اش را مشخص كند، ضمن اين كه بازي باقيمانده مقابل الجزيره اهميتي ندارد و بايد به فكر سال آينده بود.

* در اين بيانيه آمده كه شما حاضر به مذاكره با باشگاه استقلال نبوديد.

- من تعجب مي‌كنم كه چطور چنين چيزي را اعلام كرده اند. من سه هفته پيش با معاون باشگاه صحبت كردم و به او اعلام كردم كه نمي‌توانم فصل بعد در استقلال بمانم. اين تازگي نداشت. من به آنها گفتم كه بهتر است هرچه سريع‌تر سرمربي سال آينده‌شان را انتخاب كنند تا اين مربي با ديدن دو بازي باقيمانده‌ي استقلال در ليگ قهرمانان آسيا شناختي را از تيم بدست بياورد. بعد از بازي با الاتحاد هم اين صحبت‌هايم را تكرار كردم.

* باشگاه استقلال اعلام كرده كه از امروز با گزينه‌هاي موردنظرش مذاكره مي‌كند.

- اين حق طبيعي آنهاست. نبايد من از اين مساله ناراحت شوم. وقتي آنها مي‌دانند كه سرمربي‌شان در فصل بعد من نيستم بايد با گزينه‌هاي ديگر صحبت كنند.

* اما، شما هميشه اعلام مي‌كرديد كه تا پايان قرارداد با هيچ باشگاه ديگري مذاكره نمي‌كنيد. حالا كه باشگاه استقلال چنين بيانيه‌اي را صادر كرده آيا شما هم مذاكرات‌تان را آغاز مي‌كنيد؟

- طبيعي است كه من هم بايد به فكر سال آينده باشم و از همين امروز من هم اگر پيشنهادي دريافت كنم، مذاكراتم را آغاز مي‌كنم. ديگر از نظر اخلاقي مشكلي وجود ندارد. اگر استقلال مي‌خواهد با گزينه‌هايش مذاكره كند من هم در صورتي كه پيشنهادي داشته باشم، مذاكره مي‌كنم.

* از چه تيم‌هاي پيشنهاد داريد؟

- تا به حال هيچ پيشنهادي دريافت نكرده‌ام ولي واقعا نمي‌دانم كه چطور بعضي از رسانه‌ها در چند روز گذشته تيترهايي درباره‌ي حضور من در باشگاه هاي مختلف زده‌اند.

* اين يك عادت بد در فوتبال ايران است كه وقتي يك تيم قهرمان مي‌شود، سال آينده دچار بحران مي‌شود. گويا اين وضعيت براي استقلال هم در پيش است.

- از شما مي‌خواهم افكار مردم را منحرف نكنيد. زماني كه من استقلال را قهرمان كردم، فصل بعد از آن كه به تيم ملي رفتم، مسووليتم در باشگاه استقلال رييس سازمان فوتبال باشگاه بود و تا سه هفته‌ي پاياني كه من در استقلال بودم، تيم صدرنشين ليگ برتر بود و استقلال در حالي كه سه بازي خانگي داشت، قهرماني را از دست داديم. پس مي‌بينيم بحراني به وجود نيامد. ما يك سال پس از قهرماني باز هم در كورس قهرماني بوديم.

* يعني شما مي‌گويد استقلال فصل بعد دچار بحران نمي‌شود؟

- من همين جا با اطمينان مي‌گويم كه با مديريت واعظي آشتياني استقلال فصل بعد را قدرتمندتر شروع مي‌كند و آن را به پايان مي‌رساند.

* خيلي‌ها مي‌گويند امير قلعه‌نويي نمي‌تواند با مديريت واعظي آشتياني كنار بيايد.

- من نمي‌دانم اين چه حرفي است كه مي‌زنند. من خودم آدم مشاوره‌اي هستم. من كار ساختاري و مشاوره‌اي را به فوتبال ايران آورده‌ام. نخستين بار من بودم كه "برنامه" را به تيم ملي و باشگاه استقلال آوردم. در كار ساختارسازي هيچ كس مثل امير قلعه‌نويي نمي‌تواند موفق باشد و من اين را در لوركوزن ياد گرفتم. هيچ عقل سليمي نمي‌گويد كه وقتي شما مي‌توانيد با اين ساختارسازي به موفقيت برسيد، آن را رها كنيد. من آمار دو بار قهرمان جام حذفي، دو بار قهرمان ليگ، يك بار نايب قهرمان، يك بار سومي، بهترين خط حمله، بهترين خط دفاع و بهترين گلزن ليگ را كسب كرده‌ام. پس اين عناوين مشخص مي‌كند كه ساختار مناسبي وجود داشته است و براساس استانداردهاي روز فوتبال دنيا بوده است. زماني كه از روانشناس و برنامه‌ريز در تيم‌هايم استفاده مي‌كردم من را مسخره مي‌كردند اما، همه‌ي اينها كارهاي ساختاري است. اما، متاسفانه آقايان آمده‌اند و همه چيز را منوط به مديريت مي‌كنند و افكار مردم را منحرف مي‌كنند. مي‌گويند داريم كار مديريتي مي‌كنيم همه جاي دنيا تمامي مسايل به سرمربي تيم ختم مي شود اگر تيم نتيجه نگيرد، اين سرمربي است كه تغيير مي كند. اگر به تيم‌هاي بزرگ دنيا نگاه كنيم مي‌بينيم كه مديران عامل پشت صحنه هستند و همه چيز در اين تيم‌ها به سرمربي ختم مي‌شود.

* وقتي واعظي آشتياني اعلام كرد كه ما هم از حضور امير قلعه‌نويي در خارج از كشور استقبال مي‌كنيم و او مي‌تواند ارز به كشور بيايد، اين شائبه به وجود آمد كه مديرعامل استقلال هم در جرگه‌ي كساني است كه پيشنهاد پاختاكور را باور نكرده است.

- براي من مهم نيست كه آنها مي‌خواهند باور كنند يا خير. من تعجب مي‌كنم كه چطور هيچ كس به يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني كه فيلم كاملي از پيشنهاد تيم ازبكستاني را داده بود، استناد نمي‌كند. شما مي‌توانيد از فرهاد مجيدي بپرسيد كه آيا من سه ماه پيش پيشنهادي از خارج از كشور داشته‌ام يا خير. با اين حال باز هم مي‌گويم كه برايم مهم نيست كه كسي مي‌خواهد من از خارج پيشنهاد داشته‌ام يا خير.

* پيشنهاد شما به عنوان كسي كه سال‌ها در استقلال بوده‌ايد به مديران باشگاه استقلال چيست؟ آنها بايد به دنبال مربي داخلي باشند يا مربي خارجي.

- من از اين پس ديگر حق ندارم راجع به استقلال صحبت كنم. اين يك عادت بد در فوتبال ما شده كه افراد به دليل پيشكسوت بودن مدام درمورد تيم‌ سابق‌شان اظهارنظر مي‌كنند. اين دليل نمي‌شود كه چون من روزگاري در استقلال حضور داشتم بخواهم براي استقلال تعيين تكليف كنم. تنها چيزي كه لازم است اين است كه آرامش در استقلال حاكم شود. زماني هم كه در مس كرمان بودم هيچ گاه درباره‌ي استقلال اظهارنظر نكردم و مطمئنا از امروز هم ديگر درمورد استقلال حرف نمي‌زنم.

* شايعه شده بود كه شما با انصاري عضو هيات مديره‌ي استقلال جلسه داشتيد.

- خير. چنين نيست و من با هيچ كس در اين مدت جلسه‌اي نداشتم. بايد از مردم، هيات مديره، بازيكنان و آقاي مديرعامل تشكر كنم كه شرايط را براي قهرماني استقلال فراهم كردند و من قلعه‌نويي كمترين سهم را در قهرماني استقلال داشتم.

* فكر مي‌كنيد چه زماني تكليف تيم بعدي شما مشخص شود.

- مشخص نيست. اصلا معلوم نيست كه من فصل بعد در تيمي كار كنم يا نه. شايد يك سال بيرون نشستم و هيچ تيمي حاضر نشد كه تيمش را به من بدهد.

* اما، با كارنامه‌اي كه شما كسب كرده‌ايد، بعيد است كه چنين اتفاقي رخ دهد.

- اتفاقا مشكل همين جاست. در مملكت ما نبايد آدم موفقي باشي. ايراد كار من اين بود كه در 11 ماه دو بار استقلال را به قهرماني رساندم و بعد از بارسلونا بهترين خط حمله جهان را داشتيم. ايراد من همين است اگر مي‌خواهي در ايران فعاليت كني، نبايد آدم موفقي باشي و اين تنها مشكل من است.





















Copyright: gooya.com 2016