سه شنبه 19 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشين قطبی: می‌خواهيم در اين دو بازی زنده بمانيم، از مردم تقاضا می‌کنم فردا به ورزشگاه بيايند، ايسنا

- هنوز بعضی‌ها ديد سنتی به فوتبال دارند


سرمربی تيم ملی فوتبال ايران گفت: می‌خواهيم در اين دو بازی زنده بمانيم و از همه‌ی مردم ايران تقاضا داريم که برای تشويق تيم ملی مقابل امارات به ورزشگاه آزادی بيايند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست خبری پيش از بازی تيم‌های ملی فوتبال ايران و امارات در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی صبح امروز (سه‌شنبه) در محل فدراسيون فوتبال با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و افشين قطبی سرمربی تيم ايران در ابتدای اين نشست با اشاره به حساسيت ديدار تيم‌های ايران و امارات گفت: اين بازی برای ما اهميت بسيار زيادی دارد چرا که در اين موقعيت حساس ما می خواهيم زنده بمانيم و با تمام انرژی و سرمايه‌هايی که داريم، به ميدان مسابقه رفته و با کسب پيروزی به جام جهانی صعود کنيم. مردم ايران بدانند فردا يکی از بهترين بازی‌های تيم ايران را خواهند ديد و ما می‌توانيم با پيروزی برابر امارات گام بزرگی در راه صعود به جام جهانی برداريم. لذا از همه‌ی آنها می خواهم که به مانند ابتدای حضورم در تيم ملی که مشتاقانه از من و اين تيم حمايت کردند، همچنان به اين روند ادامه داده و فردا برای تشويق تيم کشورشان به استاديوم آزادی بيايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قطبی در پاسخ به اين سوال که آيا برای ضد فوتبال احتمالی از سوی تيم امارات خود را آماده کرده‌ايد، گفت: دوست ندارم به اين فضا برويم. ما بايد به همه‌ی حريفان احترام بگذاريم و بدانيم هر مربی به جايگاه حرفه‌ای خود و تيمش فکر می‌کند. معتقدم ايرانی‌ها و اماراتی‌ها از يک خانواده هستند و بی‌شک تيم حريف هم سعی می کند با يک بازی خوب نتيجه‌ی لازم را برابر ايران کسب کند و در مقابل ما هم با آن سازماندهی که از فوتبال ايران در برابر کره شمالی ديديم، سعی می‌کنيم نتيجه را از آن خود کنيم.

سرمربی تيم ايران در پاسخ به اين سوال که آيا بازيکنان ايران با توجه به فرصت محدودی که داشتند، توانستند پس از ديدار سخت مقابل کره شمالی تمرينات ريکاوری مناسبی پيش از بازی با امارات داشته باشند، تصريح کرد: ما پس از ديدار با کره شمالی به سرعت عازم فرودگاه شديم و در يک مسافت طولانی فکر می‌کنم حدود ساعت چهار صبح به تهران رسيديم. برای من عجيب بود که بازيکنان ايران به خصوص بازيکنان با تجربه‌ی تيم که در مقابل کره شمالی به ميدان رفته بودند خواستند که تمرين ريکاوری خيلی سريع‌تر از موعد مقرر برگزار شود. لذا طبق برنامه ما قرار بود ساعت ۱۱ تمرينات را آغاز کنيم اما، به خواست بازيکنان تيم ملی ساعت هفت صبح ريکاوری را شروع کرديم و اين مساله برای من بسيار اميدوار کننده و جالب بود چرا که بازيکنان همگی سرحال به زمين رفتند. پس از اين تمرينات ۲۴ ساعت به ملی‌پوشان استراحت داديم تا نزد خانواده‌هايشان بروند و دوشنبه هم تمرينات خوبی را برگزار کرديم و بيشتر روی زدن ضربات ايستگاهی متمرکز شديم. امروز هم تمرين کوتاهی را خواهيم داشت و فکر می‌کنم بازيکنان در اين چند روز برنامه‌های ريکاوری و آمادگی جسمانی را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند.

قطبی افزود: ما برابر امارات قطعا سعی خواهيم کرد بهترين بازيکنان را به زمين بفرستيم و بازيکن ۱۹ ساله و ۳۱ ساله برای ما در اين زمينه فرقی نمی‌کند. من خوشحالم از هدفی که براساس آن بازيکنان با تجربه را در ديدار با کره شمالی به ميدان فرستادم، نتيجه گرفتم. ما نبايد فراموش کنيم کريم باقری در آخرين روزهای فوتبال خود به يکباره زنده شد و توانست در پرسپوليس دوران خوبی را پشت سر گذاشته و حتی با اين تيم در ليگ هشتم قهرمان شود. فکر می‌کنم گل‌هايی که اخيرا تيم ملی به ثمر رسانده، فکر می‌کنم حدود شش گل را بازيکنان با تجربه زده‌اند که اين بسيار خوب است. هدف ما پيروزی و صعود به جام جهانی خواهد بود، بنابراين در اين مسير از تمام سرمايه‌های تيم استفاده خواهيم کرد و بيشتر در دو ديدار باقيمانده سعی می‌کنيم از کسانی استفاده کنيم که در قبل بازی کرده‌اند و جواب داده‌اند.

قطبی همچنين درباره‌ی مصدوميت بازيکنان تيم ملی و ميزان آمادگی جسمانی تيم تصريح کرد: در تيم ايران تنها محسن خليلی مصدوم است و بقيه به طور صد در صد آماده‌اند و برای سربازی و خدمت به تيم ايران و مردم ايران حاضر هستند. مردم ايران بدانند ما در بازی با امارات از هيچ تلاشی دريغ نکرده و برای موفقيت با تمام وجود به ميدان خواهيم رفت.

قطبی همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه ايران برابر کره شمالی چندان خوب عمل نکرد و آيا در بازی با امارات بازی اين تيم بهتر خواهد شد، گفت: ما در بازی با کره شمالی چه در زمين حريف و چه در زمين خودمان با ۱۰ بازيکن دفاع می‌کرديم. زمانی که در زمين تيم کره بوديم، جدا از دروازه‌بان همه بازيکنان وظيفه‌ی پرس روی بازيکنان کره شمالی و همچنين حمله به سمت دروازه‌ی اين تيم با نظم و سازماندهی لازم را داشتند و زمانی هم که توپ در زمين ما بود فقط وحيد هاشميان را در نوک حمله داشتيم و بقيه به خوبی و با تمرکز لازم دفاع می‌کردند. ما در زمان حمله با چهار مهاجم به سمت دروازه‌ی حريف حمله می‌کرديم اما، فکر می‌کنم هنوز بعضی ها ديد سنتی به فوتبال دارند و فکر می‌کنند اگر يک تيم با سيستم ۲-۴-۴ بازی کرد بدان معنی است که دو مهاجم را به طور مستقيم برای حمله به سمت دروازه‌ی حريف به کار گرفته در حالی که اين تفکر در فوتبال مدرن جايی ندارد و وقتی شما با سيستم ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کنيد معنايش اين نيست که فقط يک مهاجم برای حمله داريد بلکه بدان معنی است که شما در زمان حمله سه بازيکن پشت مهاجم نوک نيز در کار حمله به طور مستقيم شرکت می‌کنند و ما بايد قابليت بازيکنان را و همچنين سيستم و تاکتيک تيم را به حدی برسانيم که از هر پست بتوانيم نفوذ کرده و حمله کنيم. در فوتبال مدرن شما بايد اين ميزان سن را بالانس کنيد. فکر می‌کنم در بازی با کره تيم ايران خوب بازی کرد و همه چيز عالی بود. فقط ما بايد يک مقدار سرعت و دقت تيم را بيشتر کنيم و با توجه به فرصت محدودی که داريم و بازی‌های حساس پيش‌رو تلاش می‌کنيم تا اين کار را انجام دهيم.

به گزارش ايسنا، قطبی ادامه داد: فکر می‌کنم ايران به خصوص در نيمه‌ی اول بازی با کره شمالی فوق‌العاده بود و واقعا در بيرون بازی را ديدن و نظر دادن آسان است. برای مثال گفته شد نصرتی عملکرد خوبی نداشته در حالی که او در پست دفاع چپ برای ما عالی کار کرد و تنها به غير از چند پاس اشتباه واقعا خوب بود، يا اينکه مسعود شجاعی شايد فرصت‌هايی را از دست داده باشد اما، او سه موقعيت صد درصد را برای خود ايجاد کرد، ضمن اين که ما بايد بدانيم بازيکنانی که در جلوی تيم بازی می‌کنند، به طور طبيعی بايد در بعضی مواقع ريسک کنند و اصلا خاصيت بازی کردن در آن قسمت همين است. اين باعث می‌شود تا آنها بعضا اشتباهاتی را نيز داشته باشند که در ميان تمام بازيکنان دنيا هم شما اين مساله را به وضوح می‌بينيد. من خوشحالم که بازيکنان ما در جلوی تيم قدرت ريسک را دارند و دست به خطر می‌زنند و ما می‌توانيم با يک شانس خوب ثمره‌ی اين ريسک‌ها را هم ببينيم. معتقدم اگر تيم ايران برابر کره شمالی با يکی از موقعيت‌های مسعود شجاعی به گل می‌رسيد و بازی يک بر صفر تمام می‌شد، اکنون همه می‌گفتند که تيم ايران بسيار خوب کار کرد و مسعود شجاعی هم عالی بود. ما نبايد فقط به نتيجه نگاه کنيم فوتبال يک بازی با پا است و در آن اشتباه کاملا طبيعی است. فوتبال به مانند بسکتبال نيست که شما با دست توپ را بگيريد و با تمرکز آن را پاس دهيد. لذا ما تنها می‌توانيم سعی کنيم که اين اشتباهات کمتر شود.

سرمربی تيم ايران در پاسخ به اين سوال که آيا فکر نمی‌کنيد مصدوميت محسن خليلی به دليل گرم نکردن و يا کمتر گرم کردن او پيش از ورود به زمين بود؟ گفت: اين مساله را قبول ندارم چرا که خليلی حدود ۱۲ دقيقه گرم کرد و حتی در آن زمان يک لحظه هم نايستاد تا بازی را تماشا کند و دائم در حرکت بود. او چندين استارت هم زد و زمانی که می‌خواستم او را به ميدان بفرستم کاملا آماده بود. من اتفاقی که برای او افتاد را طی ۲۹ سال گذشته در فوتبال شاهد نبودم و فقط اين بدشانسی تيم ملی و خليلی بود. فکر می‌کنم او پيش از ورود به زمين با توجه به تمريناتی که پشت سر گذاشته بود نشان داد از هوش بالايی برخوردار بوده و کاملا آماده‌ی يک بازی جدی است. خليلی در تمرينات گذشته از بهترين‌های ما بود و به ما ثابت کرد ما می‌توانيم در برنامه‌ريزی‌های تيمی استفاده‌ی خوبی از او داشته باشيم.

قطبی همچنين گفت: عده‌ای هم گفته بودند که تعويض‌های من در ديدار با کره شمالی اشتباه بود، در حالی که بايد بگويم زمانی که بازی مساوی دنبال می‌شد، خليلی مصدوم شد و ما مجبور به انجام يک تعويض اجباری شديم که اين مساله خود دو تعويض را عملا از ما گرفت و شما بايد دقت کنيد که ما بيرون از خانه بازی می‌کرديم و اگر تنها يک گل از حريف دريافت می‌کرديم، آرزوی جام جهانی برای ما و تمام مردم ايران کاملا از دست می‌رفت، لذا با توجه به اينکه بازيکنان با تجربه‌ای را هم به ميدان فرستاده بوديم، هر لحظه امکان اين مساله می‌رفت تا آنها نتوانند تا پايان ۹۰ دقيقه در آمادگی لازم جنگندگی داشته باشند. بنابراين يک مربی با تجربه و حرفه‌ای بايد اين مساله را در نظر گرفته و تعويض سوم خود را به سرعت انجام نمی‌داد. من احتياط کردم و اين تعويض را کمی ديرتر انجام دادم. ضمن اين که خلعتبری پس از پايان دوران مصدوميتش نشان داده بود که ما نمی‌توانيم ريسک کنيم و او را در فرصت بيشتری به زمين بفرستيم.

قطبی در پايان اين نشست خاطرنشان کرد: از زمانی که برای هدايت تيم ملی به ايران آمدم، مردم واقعا از من حمايت کردند. مردم ايران عشق من هستند و از آنها می‌خواهم فردا در بازی مقابل امارات به استاديوم بيايند تا حتی يک صندلی هم خالی نباشد. ايران يکی از بهترين‌ تيم‌های آسياست و من به پيشرفت تيم ملی در گذشته و آينده اطمينان کامل دارم. ضمن اينکه به همه‌ی بازيکنان تيم ملی اطمينان صد درصد دارم و معتقدم تمام آنها می‌توانند يک بازيکن بين‌المللی باشند.

قطبی افزود: از من می‌پرسند که آيا در انتخابات شرکت می‌کنم يا خير که بايد به آنها پاسخ دهم در حال حاضر من بيشتر به اين فکر می‌کنم که کدام يازده بازيکن را برای تيم ملی در بازی‌های پيش‌رو انتخاب کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016